حمل ۳۷ درصد بار کشور در خطوط ریلی یزد

به گزارش یزدی نیوزمدیر کل راه‌آهن استان یزد با اشاره به ظرفیت‌های بالای راه‌آهن یزد از جمله اختصاص ۳۷ درصد حمل بار ریلی کشور و تردد روزانه ۱۳ هزار مسافر از طریق شبکه ریلی استان، از افزایش دو برابری این ظرفیت با بهره‌برداری از طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان تا سال آینده خبر داد.

«سیدمصطفی داودی» اظهار کرد: مدیران و دست‌اندرکاران با همراهی رسانه‌ها می‌توانند خدمات موثرتری را در حوزه‌های مختلف به اقشار جامعه ارائه کنند.

وی در ادامه کمک به توسعه کشور را از جمله اولویت‌های اجرایی راه‌آهن دانست و با بیان این که در حال حاضر ۳۰ درصد عملیات حمل و نقل کشور از سوی بخش راه‌آهن انجام می‌شود، گفت: راه‌آهن از جمله مجموعه‌های دولتی است که علی‌رغم ضرر و زیان‌های موجود، خدمت‌رسانی در راستای توسعه بیش از پیش استان و کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

جایگاه نخست راه‌آهن یزد در حمل بار کشور

مدیر کل راه‌آهن استان با بیان این که نقطه سقل راه آهن کشور با مرکز جغرافیایی ایران منطبق شده است، از راه‌آهن یزد به عنوان حساس‌ترین نقطه راه‌آهن کشور یاد کرد به نحوی که در حال حاضر روزانه ۵۰ هزار تن بارگیری در این بخش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش مسافر نیز راه‌آهن یزد بالاترین میزان رام قطار را به خود اختصاص داده است به طوری که هر شبانه‌روز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ رام قطار در راه‌آهن یزد تردد دارد که بیش از ۳۰ رام آن مسافربری هستند.

داودی با اشاره به این که در هر شبانه‌روز بیش از ۱۳ هزار مسافر از طریق شبکه ریلی یزد جابجا می‌شوند، خاطرنشان کرد: البته بیش از سه هزار مسافر از این تعداد دارای مبدا و مقصد یزد هستند.

مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به جایگاه نخست راه‌آهن یزد در حمل بار کشور،‌اعلام کرد: هم‌اکنون ۳۷ درصد عملیات حمل بار کشور در راه‌آهن یزد انجام می‌شود که عمدتاً مربوط به حمل مواد معدنی است.

وی در همین رابطه نیز راه‌آهن یزد را پشتیبان معادن و صنایع استان خواند و از این اقدام به عنوان یکی از مهمترین وظایف این حوزه یاد کرد.

کنترل خطوط ریلی اصفهان، قم و کرمان از یزد

داودی راه‌آهن یزد را از نظر ترافیکی حساس‌ترین نقطه راه‌آهنی کشور خواند و متذکر شد: کوچکترین خلل در ترافیک خطوط راه آهن یزد، کل راه آهن کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی وجود سیستم علائم الکتریکی در راه‌آهن یزد را یکی از ویژگی‌های خطوط ریلی استان برشمرد و افزود: راه‌اهن یزد همچنین از سیستم کنترل مرکزی(سی.تی.سی) نیز بهره‌مند است و از این طریق امکان کنترل خطوط ریلی استان‌های اصفهان، قم و کرمان علاوه بر یزد را نیز در اختیار دارد.

این مسئول راهبری خطوط ریلی استان‌های مختلف کشور را نشانه پتانسیل و ظرفیت بالای راه‌آهن یزد دانست و بیان کرد: توانایی‌های فنی و علمی پرسنل راه‌آهن یزد، اعتماد کنونی را برای مدیران عالی شرکت راه‌آهن کشور نسبت به راه‌آهن یزد بوجود آورده است.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به این که راه‌آهن از تقسیمات کشوری مستثنی است، یاداور شد: در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت راه‌آهن به دلیل محوری بودن فعالیتهایش، فارغ بحث تقسیمات کشوری مدیریت می‌شود.

_MG_5594 copy.jpgافزایش ۳۰ درصدی عملکرد راه‌آهن یزد

مدیر کل راه‌آهن استان در ادامه با اشاره به این که راه‌آهن استان یزد همزمان با ادارات کل راه‌آهن کشور، در ابتدای هر سال به اجرای دو برنامه افزایش عملکردی به نسبت سال قبل و رسیدن به برنامه ابلاغی افق شرکت راه‌آهن کشور موظف می‌شود، گفت: ارزیابی مدیران و رتبه‌بندی ادارات کل راه‌آهن کشور بر اساس این برنامه‌‌های ابلاغی انجام می‌شود.

وی با بیان این که خوشبختانه امسال یکی از بهترین سال‌های راه‌آهن یزد بوده است، اظهار کرد: اداره کل راه‌آهن یزد به نسبت سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.

داودی همچنین تصریح کرد: عملکرد امسال راه‌آهن یزد به نسبت برنامه ابلاغی افق شرکت راه‌آهن کشور نیز ۱۱۷ درصد رشد را شاهد بوده است.

وی به نقل از معاونت ناوگان راه‌آهن کشور عوان کرد: در حالی که استان یزد تا سال گذشته پایین‌ترین نرخ بهره‌وری لوکوموتیو را بین ادارات کل راه‌آهن کشور داشته، در ۹ ماهه امسال با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، بالاترین نرخ بهره‌وری لوکوموتیو را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول عدم پرداخت هزینه‌های اضافی توسط راه‌آهن یزد را از جمله ویژگی‌های رسیدن به جایگاه مطلوب کشوری در حوزه بهره‌وری لوکوموتیو در استان برشمرد و تصریح کرد: این مهم فقط با بازکردن گره‌های نرم‌افزاری و تغییر برنامه‌های راهبردی در اداره کل راه‌آهن یزد انجام شده است.

افزایش دو برابری ظرفیت راه‌آهن یزد

مدیر کل راه‌آهن یزد در مورد طرح دو خطه شدن شبکه ریلی استان نیز اعلام کرد: با توجه به این که ظرفیت‌های ریلی کشور در حال افزایش است،‌ تمام استان‌ها متقاضی افزایش خطوط ریلی راه‌آهن هستند و این طرح در حالی اتفاق افتاده است که ظرفیت خط اول راه‌آهن یزد تکمیل شده و با اضافه کردن خط دوم، ظرفیت این اداره کل در راستای ارائه خدمات دو برابر خواهد شد.

وی در همین رابطه با اشاره به این که در حال حاضر قطار یزد به مشهد به صورت یک روز در میان در استان ارائه خدمت می‌کند،‌ ابراز امیدواری کرد که با اضافه شدن خط دوم به شبکه ریلی استان و همچنین ورود قطارهای جدید در سال آینده، این خدمت در راه‌آهن یزد به صورت همه ‌روزه انجام شود.

داودی در این مورد خاطرنشان کرد:‌ این طرح با طول ۲۲۰ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در استان یزد در حال اجراست و تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان این که در نظر داریم که کل این طرح تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد،‌ افزود: البته در حال برنامه‌ریزی هستیم که تعدادی از قطعات که شامل محدود اشکذر تا یزد و یزد تا یزدگرد می‌شود را تا پایان امسال یا حداکثر تا پایان فروردین ۹۶ به بهره‌برداری برسانیم.

این مقام مسئول در مورد شائبه‌های مطرح شده در مورد توافق‌نامه راه‌آهن با شهرداری پیرامون دو خطه کردن شبکه ریلی، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حالی از سوی مسئولان و اعضای شورای شهر یزد همه روزه شاهد ارسال تقاضاهای متعدد به راه‌آهن مبنی بر هر روزه کردن قطار یزد- مشهد هستیم که از سوی دیگر مانع اجرای طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان که لازمه ارائه خدمات بیشتر است، می‌شوند.

وی با بیان این که خط دوم راه‌آهن یزد در محدوده خط اول و در فضای ملکی راه‌آهن یزد در حال ساخت است، در مورد تقاضای شهرداری یزد مبنی بر ایجاد پل‌های مواصلاتی در حریم خطوط قدیمی راه‌آهن یزد، گفت: بر اساس قانون مصوب در خصوص ساخت راه‌ها، شهرداری به عنوان متقاضی ایجاد پل در محدوده خطوط ریلی راه‌آهن یزد باید تمام هزینه‌های مربوطه را تأمین کند.

داودی در این مورد ادامه داد: با وجود این که راه‌آهن هیچ مسئولیتی در قبال تأمین اعتبار لازم برای ساخت پل‌های زیرگذر در محدود ریلی استان و شهر یزد را ندارد ولی به دلیل تعامل بیشتر با شهرداری یزد، با تأمین ۴۰ درصد از اعتبار لازم موافقت کرد.

_MG_5617 copy.jpgراه‌اندازی قطار حومه‌ای در دستور کار راه‌آهن

مدیر کل راه‌آهن یزد از برنامه‌ریزی برای انتقال شبکه ریلی قطارهای باری به بیرون از محدوده شهری یزد خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح تنها قطارهای مسافری در محدوده شهر تردد کنند و ظرفیت‌ آزاد شده ناشی از انتقال قطارهای باری برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای‌ در استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در این باره تصریح کرد: راه‌اندازی قطار حومه‌ای در مسیر عقدا، اردکان، میبد، ‌یزد و مهریز در راستای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم استان مد نظر است و در دستور کار راه‌اهن یزد قرار دارد.

داودی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد توقف حصارکشی خطوط ریلی داخل شهر یزد نیز اظهار کرد: حصارکشی ۲۰ کیلومتر خطوط ریلی واقع در حریم شهر یزد در دولت گذشته مابین راه‌آهن و استانداری توافق و مقرر شد که ۱۰ کیلومتر از این خطوط از سوی راه‌آهن و ۱۰ کیلومتر باقی‌مانده نیز از سوی شهرداری حصارکشی شود.

به گفته‌ی وی، در حال حاضر اداره کل راه‌آهن یزد به طور کامل به تعهدات خود در مورد حصارکشی خطوط راه‌آهن که در محدود شهری است عمل کرده و مکرر نیز از شهرداری خواسته شده که به تعهدات خود در این مورد عمل کند که امیدواریم با توجه به روحیه تعاملی که با شهرداری وجود دارد، این موضوع در برنامه‌های آینده مدیریت شهری لحاظ شود.

داودی متذکر شد: شهرداری و شورای شهر دو عنصر موثر در توسعه شهری محسوب می‌شوند که خوشبختانه تاکنون به طور مطلوب در اجرای تعهدات خود در توافقات تعاملی با راه‌آهن اقدام کرده‌اند.

تعمیر خطوط اصفهان و قم علت تاخیر قطار‌ها

مدیر کل راه‌آهن یزد در رابطه با نارضایتی‌های کیفی در مورد خدمات‌دهی راه‌آهن به بخش مسافری، نیز به خبرنگار ایسنای یزد گفت: تعویض واگن‌های قطارهای مسافری یزد یکی از اقدامات اولویت‌دار اداره کل راه‌آهن یزد در مدیریت جدید بود که خوشبختانه این مهم از اول دیماه با بازگشت قطارهای بازسازی شده به نتیجه رسید.

وی در این باره افزود: همچنین از از اول دی‌ماه قطارهای شب‌رو که از یزد به سمت تهران اعزام می‌شوند، به صورت یک روز در میان، دارای واگن‌های شش تخته و چهار تخته با امکانات مناسب هستند.

داودی در مورد تأخیر‌ برخی قطارهای استان نیز تاکید کرد: هیچ تاخیری در ایستگاه راه‌آهن یزد رخ نمی‌دهد و تاخیراتی که اخیراً شاهد هستیم ناشی از تعمیراتی است که در خطوط ریلی استان‌های اصفهان و قم در حال انجام است و این تعمیرات نیز با هدف تأمین امنیت بیشتر مسافرت‌های ریلی، هر سه سال یک‌بار اجتناب‌ناپذیر هستند.

وی مجدداً اظهار کرد: حرکت تمام قطارهای با مبداً یزد، بدون تاخیر انجام می‌شود ولی بعضاً تأخیراتی در ورود قطار‌های عبوری به ایستگاه یزد روی می‌دهد که از مسئولیت اداره کل راه‌آهن یزد خارج است.

این مسئول در بخشی از سخنانش با اشاره به وجود چهار ایستگاه مسافری مهم در استان شامل ایستگاه‌های یزد،‌ میبد،‌ اردکان و بافق، از تجهیز تمام ایستگاه‌های شاخص و دو سکویی استان به آسانسور خبر داد.

وی با اشاره به تردد زیاد قطارهای مسافری در ایستگاه یزد، از تخصیص اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان برای مسقف شدن ۱۳ هزار مترمبع فضای دو سکوی این ایستگاه برای آسایش مسافران در فصل سرما و به ویژه گرمای تابستان یزد خبر داد.

_MG_5622 copy.jpgارتقای خدمات رفاهی مسافران در ایستگاه یزد

داودی همچنین با اشاره به این که در حال حاضر مجموعه‌های فنی و اداری راه‌آهن یزد در ایستگاه مسافری شهر یزد واقع شده‌اند، ‌گفت: ایجاد مجموعه‌های جدید برای استقرار واحدهای اداری و فنی راه‌آهن در بیرون فضای ایستگاه از جمله اقدامات در دستور کار راه‌آهن است و امیدواریم با خروج این قسمت‌ها، شاهد ارائه خدمات رفاهی و پشتیبانی بیشتری برای مسافران در این ایستگاه باشیم.

وی از تعریف طرح افزایش ارائه خدمات به مسافران با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که که تا سال ۱۳۹۸، هیچ مجموعه‌ی اداری در ایستگاه مسافری راه‌آهن یزد وجود نداشته باشد.

داودی خاطرنشان کرد: البته در نوروز امسال نیز تعداد غرفه‌های خدمت‌رسان نظیر ارائه محصولات صنایع دستی،‌ مطبوعات، سوغات و غیره در ایستگاه مسافری راه‌آهن یزد اضافه خواهد یافت.

وی در همین رابطه نیز از ایجاد ساختمان سی تی سی با مساحتی بالغ بر ۴۰۰ مترمربع در محدوده اداره کل راه‌آهن یزد خبر داد و ابراز امیدواری کرد ساختمان جدید این مرکز طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

ریل‌گذاری ۵۰ کیلومتر از راه‌اهن یزد – شیراز

مدیر کل راه آهن یزد در مورد ساخت مسیر ریلی یزد- شیراز هم به خبرنگار ایسنای یزد گفت: راه‌آهن در این خصوص فقط وظیفه نیازسنجی را برعهده دارد و این طرح به صورت مکلی در حال اجراست.

وی با اشاره به این که طرح ساخت خط ریلی یزد- شیراز به طول تقریبی۲۵۰ کیلومتر، تاکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت اجرای عملیات خاک‌ریزی داشته است، گفت: تاکنون نزدیک به ۵۰ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری در این محور نیز انجام شده است.

داودی در مورد خط ریلی یزد- شیراز خاطرشان کرد: این طرح علاوه بر نقش مهمی که در ارائه خدمات به معادن محور یزد- شیراز و انتقال مسافران یزدی به استان فارس و بالعکس دارد، زمان سفر ریلی شیراز به مشهد را بیش از چهار ساعت کاهش می‌دهد.

توقف قطار تهران- کرمان در ایستگاه زواره

مدیر کل راه اهن یزد در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سئوالی در مورد مشکلات پرسنل راه‌اهن زواره در استان اصفهان که تحت پوشش راه آهن یزد فعالیت می‌کنند، گفت: با توجه به این که احکام شرکت ملی راه‌آهن به صورت کشوری صادر می‌شوند، هیج تفاوتی بین حقوق پرسنل و ارائه خدمات رفاهی به کارکنان ایستگاه‌های راه‌آهن کشور وجود ندارد.

وی به جلسه مشترکی که با بخشدار زواره داشته است، اشاره و اظهار می‌کند: یکی از درخواست‌های مطرح شده مربوط به مزاحمت بوق قطار برای شهروندان حاشیه خطوط ریلی بود که این مشکل به دنبال توسعه شهر و بی‌توجهی به رعایت حریم‌های توسعه و ساخت بناهای مسکونی در محدوده ریل پیش آمده است در حالی که محدوده خط ریلی راه آهن باید به خط قرمز ساخت و سازهای شهری تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین مصوب شرکت ملی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تعداد بوق زدن قطارها نیز در مواقع مختلف کاملاً مشخص و برای تأمین سلامت افراد مجاور خطوط تعیین شده است و نقشی اساسی در کاهش تلفات حوادث محدوه‌های مسکونی دارد.

داودی دیگر درخواست بخشدار زواره را مربوط به توقف قطار در ایستگاه این شهر ذکر کرد و گفت: توقف قطار در ایستگاه‌ها با توجه به ظرفیت مسافری آنها برنامهریزی می‌شود و این در حلی است که ظرفیت تعیین شده برای ایستگاه زواره به ۶۰ درصد اشغال نیز نمی‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌های راه‌آهن یزد، تصریح کرد: البته علی‌رغم تعداد کم مسافرین این ایستگاه،‌ بعد از مذاکرات انجام شده با فرماندار و بخشدار زواره،‌ مقرر شد از این پس ‌قطار تهران- کرمان در ایستگاه زواره توقف داشته باشد.

داودی در مورد توقف قطار ترنست یزد در ایستگاه زواره نیز اظهار کرد: قطار ترنست یزد- تهران فقط برای تسریع در روند انتقال مسافرین این محور راه‌اندازی شده است و کسانی که عجله ندارند باید از دیگر قطارهای این مسیر که تعداد انها روزانه بیش از ۱۰ قطار است استفاده کنند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..