چرا فرهنگ یزد مهم است؟

به گزارش یزدی نیوزوقتی از فرهنگ و سنت دیرینه کهن شهر یزد حرف می‌زنیم نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن عبور کنیم.

سختکوشی و قناعت ار ویژگی‌های بارز و آشکار یزدب‌ها به شمار می‌رود، برندی که در هر کجا و هر محفلی از آن سخن به میان می‌آید با خوشنامی و رویکردی دلنشین از آن یاد می‌شود اما کمتر از یک دهه گذشته فرهنگ یزد نیز همچون دیگر فرهنگ‌ها با خدشه‌ها و اختلالات زیادی مواجه شده است.

دلیل این امر چیست و یزدی‌ها در این زمینه چقدر مقصرند؟

اگرچه به اعتقاد صاحبنظران حجم انبوه پارازیت‌های فرهنگی در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است اما بدون شک توجه صرف به مسائل اقتصادی و صنعتی و نگاه بدبینانه به فرهنگ اصیل یزدی از مهم‌ترین عوامل این وضع موجود بوده است.

متأسفانه در این راستا متولیان فرهنگی با مشکل همیشگی که همان بودجه‌های اندک بوده است در این مسیر ناهمواره قدم برداشته‌اند.

فرق نمی‌کند این دولت یا دولت قبل، دیدگاه‌های حزبی و سلیقه‌ای هم با اندک بودجه فرهنگی به سرعت برق و باد فرهنگ یزد را در لغزش‌های جدی قرار داده است.

با ابن وصف، این لغزش‌ها با تغییر نرم چنان دگردیسی ایجاد کرده که در آینده‌ای نه چندان دور بیم آن می‌رود که دیگر هیچ صبغه‌ای از فرهنگ خوشنام یزد باقی نخواهد ماند.

حال به نظر می‌رسد اگر همچنان به فرهنگ یزد علاقه‌مند هستیم متولیان امر باید بیش از این در حوزه فرهنگی هزینه بدهند.

بی‌شک هزینه دادن در این حوزه نه تنها یک سرمایه‌گذاری مناسب اقتصادی خواهد بود بلکه می‌تواند سال‌های سال محیط بکر یزد را در مصونیت قرار دهد.

امیرترقی نژاد /فارس

 

بخش نظردهی بسته شده است..