دردسرهای آبیاری قطره‎‎ای در خاتم

به گزارش یزدی نیوزنزدیک ۲ دهه است که استان یزد از بارش    های مناسب  بی‌بهره مانده و همین سبب شده که این منطقه کویری بیش از پیش با خشکسالی دست و پنجه نرم کند؛ به ویژه این که خشکسالی‌های متوالی این سال‎‎ها فشار مضاعفی بر کشاورزان تحمیل کرده است.
اعمال سیاست استفاده از آبیاری قطره‌ای و جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی که بخش عمده‎‎ای از آب مصرفی استان را صرف خود می‎‎کند، نوید بهبودی اوضاع را می    داد ولی به سبب درست اجرا نشدن این طرح، برخی کشاورزان همچنان با مشکلاتی همچون خشک شدن باغ‌ها و از بین رفتن محصولاتشان مواجه هستند که صدمات زیادی را متوجه کشاورزان کرده است.
بخش چاهک از توابع خاتم یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در استان است که به دلیل مشکل کم آبی در این بخش، اقدام به اجرای طرح آبیاری قطره‌ای شده ولی درست اجرا نشدن این طرح خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان منطقه وارد کرده است.

خشکی باغ‌ها به دلیل اجرای ناقص طرح آبیاری قطره‎‎ای
یکی از کشاورزان منطقه با اشاره به این که اجرای نادرست طرح آبیاری قطره‌ای در باغ او سبب خشک شدن تدریجی درختانش شده است، می‎گوید: این طرح در سال ۸۶ و با نظارت کارشناس اداره جهادکشاورزی شهرستان خاتم و مدیریت آب و خاک استان برای ۸/۵ هکتار از باغ‌های من به مرحله اجرا درآمد و در حالی که براساس طرح اولیه باید برای هر درخت ۶ قطره‌چکان نصب می‌شد، تنها ۴ قطره‌چکان برای هر درخت نصب شد.
«اصغر حیدری» اضافه می‎‎کند: مشکلاتی که پس از اجرا شدن طرح به‌وجود آمد سبب شد تا ۱/۷۵ هکتار درختان زردآلو،۱/۷۵ هکتار درختان به، یک هکتار درختان آلوچه و ۳ هکتار درختان انار، خشک شوند. کاهش قطره‌چکان    ها در این طرح موجب شد که همه درختان در طول تنها یک سال با کاهش ۲۰ درصدی محصول روبه‌رو شوند.
وی عنوان می    کند: در طول این اتفاقات با کارشناسان مدیریت آب و خاک و جهاد کشاورزی در ارتباط بودم ولی مشکلات حل نشد و در طول ۱۰ سال از اجرای کامل طرح، کلیه درختان به طور کامل خشک شدند.
حیدری با اشاره به ۴۰ میلیون تومان تسهیلاتی که برای اجرای این طرح دریافت کرده است، می    گوید: این طرح نه تنها موجب بهبود اوضاع کشاورزی نشد، بلکه در شرایط بد اقتصادی منجر به خشک شدن باغ من که تنها منبع درآمدم بود نیز شد و از این بدتر در بازپرداخت اقساط این تسهیلات بانکی مستاصل شدم.
وی بیان می‎‎کند: در همین رابطه بارها با کارشناسان مدیریت آب و خاک استان و جهادکشاورزی شهرستان خاتم در مورد خسارات وارده از سوی این طرح گفت    وگو کردم و با وجود این که از میزان خسارت وارده به باغ نیز بازدید کردند، ولی تاکنون تصمیمی برای بهبود این وضع گرفته نشده است.

اجرای بدون نقص طرح آبیاری قطره‌ای در جهان
اما مدیریت آب و خاک استان یزد با اشاره به جهانی بودن طرح آبیاری قطره‌ای و اجرایی شدن آن در استان، می‌گوید: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های مطرح در جهان برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و سیستم بدون مشکل است.
«سید علی اصغر مصطفوی» با بیان این که این سیستم تاکنون در جهان نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است، اظهار می    کند: با توجه به بازتاب خوبی که طرح در دنیا داشته، آبیاری قطره‎‎ای در بخش کشاورزی استان نیز برای مقابله با خشکسالی به مرحله اجرا درآمده است.
 وی با تایید این که ممکن است در اجرای طرح و مدیریت بهره‌برداری درست عمل نشده باشد، تاکید می    کند: کشاورزان باید در زمان اجرای طرح میزان آبیاری را تنظیم کند و منظم باید از قطره‌چکان‎‎ها بازدید کنند تا اگر سیستم دچار مشکل شود، هر چه زودتر برای رفع آن اقدام کنند تا مشکلات بعدی را به دنبال نداشته باشد.
مصطفوی همچنین می‌گوید: با توجه به این که طرح مذکور در اوایل سال‌های برنامه‌ریزی شده از سوی مدیریت آب و خاک استان مورد اجرا قرار گرفته، ممکن است با اشکالاتی همراه بوده و نواقصی به همراه داشته باشد.وی تصریح می‌کند: مشکلات کشاورز شهرستان خاتم در دست بررسی است. به نظر می    رسد که کمبود نیروی انسانی در این شهرستان مزید بر علت شده تا نتوانیم بموقع مشکل را مرتفع سازیم ولی پیگیری این مشکل در اولویت‌های این اداره قرار دارد.

    کشاورزی در یزد بسیار مشکل است
مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان می‌گوید: یزد یکی از استان‌های کم‎‎آب در کشور است و کشاورزی در این استان بسیار مشکل است . بنابر این باید توجه بیشتری به کشاورزان استان صورت گیرد و با در اختیار قرار دادن تسهیلات ویژه به این قشر در رابطه با بهبود اوضاع کشاورزی در استان قدم برداشت و در تامین آب مورد نیاز کشاورزان کوشا بود.

«سید علی اصغر مصطفوی» همچنین عنوان می‎‎کند: کشاورزان استان باید در نظر بگیرند زمانی که در باغ‌های خود با مشکلاتی چون خشک شدن درختان و آفت دیدن آنها مواجه می‎شوند، باید خیلی زود مراتب را با کارشناسان جهادکشاورزی در میان بگذارند و برای جلوگیری از خسارات بیشتر، مشکل را با کمک آنها مرتفع کنند.
همشهری 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..