روایت آخوندی از زیرپوست پروژه جنجالی احمدی‌نژاد:

بنیاد تباه مسکن مهر

مصائب وزیر مسکن و راه شهرسازی دولت روحانی از پروژه جنجالی محمود احمدی‌نژاد تمامی ندارد.

به گزارش یزدی نیوزمسکن مهر اگرچه در راس پروژه‌های تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد قرار داشت، اما به مانند غولی، پس از پایان ریاست‌جمهوری وی، بسیاری از منابع دولت بعدی را بلعید؛ از همین‌روست که عباس آخوندی نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد و با هر اشاره‌ای به این پروژه جنجالی درد دلش تازه می‌شود.
 او روز گذشته در گفت‌وگویی که پایگاه خبری وزارت راه ‌و شهرسازی منتشر کرده، حقایقی را از نحوه مکان‌یابی غیرکارشناسی، شیوه هزینه کرد، دوربودن از مفهوم«خانه»، بی‌رغبتی خریداران به حضور در این ساختمان‌ها، افزایش بی‌رویه جمعیت برخی از شهرها و دشواری ارائه خدمات شهری به این مجتمع‌های مسکونی بیان کرد.عباس آخوندی‌ وزیر راه و شهرسازی‌ با بیان اینکه باید مدافع حقوق خریداران مسکن مهر باشم و دولت به تعهداتش پایبند خواهد ماند، اظهار داشت: به همین دلیل اقدامات گسترده‌ای در این حوزه به انجام رسید و اعتقاد دارم به طور یقین تولید خدماتی که در حوزه مسکن مهر در این دولت رخ داد به مراتب بیشتر از دولت سابق بوده‌است. از نظر خانه‌سازی نیز واحدها در بیشتر سایت‌های پروژه در حال اتمام است.وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته دیگر این که مسکن فقط یک یا چند پروژه محدود نیست بیش از ۲۷۰پروژه در بیش از ۲۷۰ منطقه در حال ساخت بوده و هستند اما اگر یکی از آنها به هر دلیلی به اتمام نرسیده باشد می‌گویند مسکن مهر نیمه تمام مانده است.وی‌ ادامه داد: از سوی دیگر در این ساخت و سازها باید حقوق شهروندی رعایت و برای ساکنان فضای سبز و معبر و مدرسه و مسجد و بازار ‌ساخته‌ می‌شد؛ همچنین باید خدمات روبنایی و زیربنایی، آب و برق و گاز و سیستم فاضلاب فراهم می‌آمد و امنیت‌شان تامین می‌شد.وزیر افزود: این حجم از سرمایه‌گذاری، رقم بسیار بزرگی بود که از جهاتی برابر با مجموع هزینه‌های خانه‌سازی و یا بیشتر از آن است. البته ما نمی‌گوییم که پروژه به سرانجام رسیده است چون از نظر من، کاری که در دولت قبل کردند، حداقل وزیران چهار دوره دیگر را درگیر خود خواهد کرد، یعنی نباید تصور کرد که این طرح به این زودی ‌ها به اتمام می‌رسد و سفره‌اش جمع خواهد شد.
گمراه‌کنندگان امروز منتقد شده‌اند
وزیر راه و شهرسازی‌ با بیان این که انتقاد من به گمراه کردن مردم توسط دولت پیشین است، گفت: در حقیقت، دولت گذشته پول مردم را از آنها گرفت و به‌ جای آن‌که خانه قابل سکونت به آنها بدهد، برایشان در کوه و بیابان بنایی ساخته یا خواسته که بسازد که با تعریف خانه به طور اساسی تفاوت دارد.آخوندی افزود: اگر این اتفاق در جای دیگر رخ می‌داد دولت متهم به گمراه کردن عامدانه و آگاهانه مردم می‌شد و به طور قطع علیه آن به دادگاه شکایت می‌شد اما با توجه به این که در ایران، برخی چیزها به صورت وارونه رخ می‌دهد، کسانی که مردم را گمراه کرده‌اند امروز به منتقد تبدیل شده‌اند. وی تصریح کرد: همان افرادی که به عنوان مثال پول مردم را گرفتند تا در پردیس برایشان خانه بسازند در حالی که خیلی خوب می‌دانستند که این شهر ظرفیت این مقدار خانه‌سازی را ندارد، با فوریت با الحاق بخش‌هایی از پارک طبیعی خجیر و غیر آن به شهر که دارای شیب بیش از ۱۵درصدی است محوطه وسیعی را به پردیس ملحق کردند. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هم اکنون این الحاق مورد اعتراض سازمان محیط زیست قرار گرفته و در دادگاه اقدام به اقامه دعوا کرده‌اند؛ وزیر راه وشهرسازی افزود: کف یک خیابان به سقف برج واقع در خیابان مجاور می‌رسد. در واقع، هزینه ایجاد خدمات زیربنایی‌اش برابر یا بیشتر از قیمت مجموع واحدها می‌شود و بدتر از همه این که حتی برای دسترسی به سایت باید تونل ایجاد کرد و در صورت وقوع زلزله، راه امدادرسانی آن محدود به یک راه روستایی است و هزاران اشکال زیربنایی دیگر که وجود دارد.
آخوندی یادآور شد: به هر حال، این افراد امروز گوشه‌ای نشسته‌اند و به‌جای پاسخگویی بابت گمراه ساختن مردم، از دولت فعلی انتقاد می‌کنند.
با هلی‌‌کوپتری سایت مسکن مهر پردیس را انتخاب کردند
آخوندی‌ با بیان این که از کارشناسان شنیده‌ام که سایت مسکن مهر پردیس را با یک پرواز هلی‌کوپتری انتخاب کرده‌اند، گفت: اعلام این که در انتخاب سایت اشتباه شد، کافی نیست. میلیاردها تومان در این پروژه‌ها هزینه شده است. ما هزاران مهندس متخصص در ایران داریم و هر مهندسی با یک ارزیابی اولیه به طور قطعی، متوجه می‌شود شهری که به سختی برای ۱۵۰هزار نفر آب شرب تامین می‌کند، جوابگوی حضور ۳۰۰ هزار ساکن جدید نیست.وی‌ افزود: در حقیقت قبل از تصمیم‌گیری‌ دولت پیشین، پردیس شهری بود که در نهایت می‌توانست ۱۵۰هزار نفر را در خود جای دهد، اما به ناگهان بیش از ۸۰ هزار واحد در آن ساخته شد که با احتساب حداقل جمعیت ۳ تا ۳.۵ نفر برای هر خانواده ساکن، در حدود ۲۴۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را به جمعیت اولیه اضافه می‌کند.
مسکن مهر مردم را به فقیر و غنی تقسیم کرد
وزیر راه و شهرسازی‌ با بیان این که این طرح، بودجه عمومی نداشته یعنی پول آن از مردم گرفته شد و در زمین‌هایی برای آن‌ها خانه ساختند که حتی یک متقاضی هم ندارد، گفت: بیان این واقعیت‌ها با منافع گروهی در تضاد است و در نتیجه به زبان آوردن آنها برای من هزینه دارد، اما من این هزینه را می‌پذیرم و آن‌ها را می‌گویم چه وزیر باشم چه نباشم. ما آمده‌ایم که سنت‌های غلط را اصلاح کنیم نه این که آن‌ها را تداوم بخشیم.آخوندی‌ با طرح این سوال که چگونه دولت می‌تواند به دست خود محله‌هایی بسازد و مهر فقیرنشینی را بر پیشانی ساکنین آن بزند؟ گفت: آیا باید مسکن مهر بسازیم و مردم را بیشتر از گذشته به فقیر و اعیان تقسیم کنیم؟ آیا باید برای همیشه این محله‌ها مترادف با فقر و نبود امکانات باشند؟ چنین رویه‌ای چه سازگاری با اصل عدالت دارد؟ ظاهر این طرح البته کمک به مردم محروم است اما در باطن، در تضاد با عدالت دارد.
یک سوم جمعیت شهری در بدمسکنی مطلق به سر می‌برند
آخوندی با بیان این که در هشتگرد هم بیش از ١٠ هزار واحد نیمه‌تمام بدون متقاضی وجود دارد و هیچ کسی نمی‌پرسد پول این واحدها از کجا آمده و چرا متقاضی ندارد؟ گفت: هر کسی که اندک دانش شهرسازی داشته باشد قطعاً می‌داند چنین سیاستی، بنیادش تباه است. آخوندی‌ تاکید کرد: نتیجه حجم سرمایه‌گذاری عظیم در مسکن مهر و دخالت مستقیم دولت در بازار مسکن این است که بر اساس آمار یک سوم جمعیت شهری ایران در بدمسکنی مطلق به سر می‌برند. یعنی مسکن مهر دردی از آن‌ها دوا نکرده است.

بخش نظردهی بسته شده است..