تنوع در نوع کالاها و کشورهای هدف صادرات یزد ضروری است

به گزارش یزدی نیوزسیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد در نشست کارگروه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی استان یزد گفت: بر اساس آمار ارائه شده عمده محصولات صادراتی استان کاشی و شیشه و هیدروکربن ها و کشورهای هدف عراق ، هند ، پاکستان و افغانستان است.
وی افزود: این محدودیت ها موجب آسیب پذیری استان شده در حالی که صادرات مانند بورس است یعنی هرچه سبد بورس متنوع تر باشد درصد سود بیشتر و ضرر و زیان کمتر خواهد شد از این رو نیازمند تقویت بازیابی و ایجاد بازارهای جدید برای توسعه صادرات استان هستیم.
استاندار یزد با تاکید بر لزوم تمرکز بیشتر بر روی تنوع محصولات صادراتی استان تصریح کرد: بازارها و تنوع محصولات صادراتی ما باید به صورتی باشد که اگر در زمینه‌ای به مشکل برخورد کردیم، صادرات کشور با مشکل مواجه نشود.
میرمحمدی تاکید کرد: اگر محصولات وارداتی یا صادراتی در جایی با استانداردها هم‌خوانی وجود ندارد باید در قالب تفاهم‌ها این استانداردها منظور شود و دو طرف هم روی آن توافق کنند.
رئیس کارگروه توسعه صادرات یزد اضافه کرد: اگر در بحث واردات وجه و ارز از کشورها مشکلی هست از طریق بانک توسعه صادرات پیگیری شود تا در ارسال و صادرات کالا مشکل مالی پیش نیاید.
وی آموزش برای صادرکنندگان را ضروری دانست و گفت: این موضوع در صورت اجرا، تاثیر خوبی می‌تواند در صادرات استان یزد داشته باشد.
میرمحمدی درباره صادرات مواد اولیه نیز اظهار کرد: سیاست‌های کلی دولت این است که مواد اولیه را تا می‌توانیم صادر نکنیم و اگر ظرفیت های موجود و خالی در داخل داریم در آن استفاده شود.
وی افزود: نباید ظرفیت‌هایی که برای ایجاد آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته را خالی بگذاریم و از سوی دیگر مواد اولیه را بدون توجه به این ظرفیت های خالی صادر کنیم.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه مازاد مواد اولیه مورد نیاز را می توان صادر کرد ادامه داد: برای صادرات مواد اولیه که امکان فرآوری در داخل ندارد یا مازاد داخل است نیز باید علاوه بر توجه به حفظ اشتغال داخل کشور و پرهیز از دپو و انبار نشدن آنها ، به منظور تعیین نرخ یکسان از طریق بورس اقدام شود.
وی در عین حال از دستگاههای اقتصادی دولتی و بخش خصوصی درخواست کرد به منظور اصلاح سیاست ها ، پیشنهادهای خود را برای ارسال به دولت ارائه دهند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..