بهره گیری از اولویت های قانون بودجه ۹۶ برای توسعه شهرستان ها

علی اسدیان اردکانی

به گزارش یزدی نیوز لایحه بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۶ کشور در زمان مقرر -آذرماه- برای بررسی و تصویب از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و قوه مقننه در بازه زمانی مشخص با دریافت پیشنهادات اصلاحی نمایندگان از کمیسیون های تخصصی، در مرحله رسیدگی به این سند مهم مالی قرار دارد.

رییس جمهوری و دولتمردان دولت یازدهم، شاخص ها و اولویت هایی برای بودجه بندی سال آینده تعیین و این بودجه را همراستا با قانون برنامه توسعه ششم که به نوعی تعیین خطی مشی پنج ساله کشور محسوب می شود؛ تودین کرده اند.
 
در قانون بودجه سال آتی؛ چهار موضوع آب، فاضلاب، محیط‌ زیست و توسعه شبکه ریلی از اولویت هایی است که برای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی پیش بینی شده است.
 
فارغ از میزان واقعی تخصیص ها (در استان یزد مجموعا حدود ۶۲ درصد اعتبارات پیش بینی شده سال گذشته محقق شده است) که با بهبود تدریجی بنیه مالی دولت، در سال آینده چشم انداز بهتری نسبت به چند سال اخیر برای آن متصور است و زمینه بهره گیری از منابع دولتی در کنار مشارکت بخش خصوصی و صنایع در تعریف و اجرای پروژه ها و همچنین تکمیل طرح های نیمه کاره می تواند راهگشا باشد. 
 
رویکرد دولت در بودجه بندی سال آتی زمینه ای فراهم می کند تا در شهرستان کویری اردکان که دچار مشکل در تامین منابع آب مناسب و ضعف در عرصه حفاظت از محیط زیست و دفع فاضلاب شهری و صنعتی است و همچنین در شاهراه مواصلاتی و حمل و نقلی کشور قرار گرفته و از معادن و صنایع معدنی بزرگ و زیرساختی، برخوردار است، طرح های مرتبط با رفع این مشکلات شتاب گیرد.
 
رشد جمعیت، توسعه حمل و نقل بخصوص در بخش ریلی با توجه به موقعیت اردکان و واحدهای تولیدی فراوان، تمهید مقدمات برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و دیگر موارد مرتبط با حوزه اقتصادی در این شهرستان، ضرورت توجه به اولویت های شهرستان اردکان را دو چندان کرده و با توجه به اقدامات شایان توجه انجام شده در سال های اخیر، بهره گیری از ویژگی های بودجه سال آینده، زمینه شتاب بخشی به طرح هایی در دست اجرا و متناسب با نیازهای این شهرستان را فراهم کرده است.
 
کمبود آب و تامین منابع جدید و پایدار آب از موضوعاتی است که این روزها حکم مرگ و زندگی برای استان کویری یزد دارد و شهرستان اردکان که عمدتا بدلیل وضعیت خاص اقلیمی دارای شرایط نامناسب منابع آبی از حیث کمی و کیفی قراردارد و در شرایط بحرانی قرار گرفته و با توجه به رویکرد بودجه سال آتی، می توان از ظرفیت های این بودجه برای تامین اعتبار پروژه های آبی- خاکی از جمله احداث مخازن ذخیره آب، بهسازی شبکه فرسوده انتقال آب شرب که هم اکنون با هدر رفت ۱۸ درصدی روبرو است، بهره جست.
 
محیط زیست از جمله مسایل پرچالش جهانی است که در صدر توجه افکار عمومی قرار دارد و شهرستان اردکان نیز در دو بعد محیط طبیعی و انسانی با معضلات مهمی روبروست؛ اقداماتی همچون نیازسنجی های تخصصی، ایجاد مراکز تحقیقات محیط زیست، ایجاد مرکز رصد و پایش آلایندگی، تامین نیازهای مناطق حفاظت شده و . . . از حوزه هایی است که ظرفیت استفاده از بودجه سال آتی کشور برای کمک به بهبود شاخص های زیست محیطی را فراهم کرده است.
 
در بحث فاضلاب نیز با توجه به الزام دولت به افزایش ۲۵ درصدی پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب نسبت به وضع موجود در قانون برنامه ششم و تاکید در قانون بودجه، انتظار این است نسبت به عمومیت بیشتر احداث شبکه های فاضلاب که هم اکنون در سطح شهر اردکان در حال تکمیل است و تسری آن به بخش های تابعه اقدام شود.
 
اگرچه تکیه بر اعتبارات دولتی برای پیشبرد طرح ها و پروژه ها بخصوص در سال های اخیر با توجه به محدودیت های درآمدی دولت چندان منطقی نیست لیکن می توان از توجه خاص به برخی حوزه ها در تخصیص بودجه های دولتی در سال ۹۶ بعنوان یکی از راهکارهای تداوم توسعه در شهرستان ها بهره برد.

بخش نظردهی بسته شده است..