بهاباد میزبان کنگره بین المللی«ملا عبدالله بهابادی»

به گزارش یزدی نیوزبا توجه به جهانی‌سازی فرهنگ‌ها، بهره‌گیری از هویت‌های قومی و ملی مفاخر و بزرگان فرهنگی و علمی نقش مهمی در خود باوری فرهنگی یک منطقه و کشور دارد که یکی از سنگرهای فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی به شمار می‌روند.
مفاخر یک جامعه پدیده‌هایی هستند که نسل‌ها می‌توانند به آنها ببالند و برای آن جامعه افتخار‌آفرینی کنند.
هر نقطه از استان فرهنگ خیزی مانند یزد، دارای مفاخر و بزرگانی است که در حوزه‌های مختلف باعث افتخار هستند. به تبع آن شهرستان بهاباد هم که جزوی از این استان پهناور محسوب می‌شود، شهری عالم پرور و زادگاه و مدفن بزرگانی مانند «علامه ملا عبدالله بهابادی»است.این عالم دارای آثار و دستاوردهای فرهنگی و علمی با ارزشی است که می‌توان به آن افتخار کرد.
با تلاش‌ها و رایزنی فرمانداری و همچنین اعضای شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علامه ملا عبدالله بهابادی، این شهرستان در سال‌96 در شرف برگزاری «کنگره بین المللی ملا عبدالله بهابادی» با میزبانی محققان و اندیشمندان صاحب‌نام داخلی و خارجی است. این کنگره با هدف شناخت ابعاد مهم شخصیت این علامه بزرگوار برگزار می‌شود.
همشهری با توجه به اطلاع رسانی از آخرین وضعیت برگزاری این کنگره بین المللی که یک رویداد مهم فرهنگی برای شهرستان بهاباد، استان و حتی کشور به شمار می‌رود و برای آشنایی بیشتر با این شخصیت مهم با «عباس اقبال بهابادی» فرماندار شهرستان بهاباد و رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علامه ملا عبدالله بهابادی، گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

  • مختصری از شخصیت «ملا عبدالله بهابادی» بگویید.

ملا نجم الدین عبدالله بن شهاب الدین حسین بهابادی یزدی در اوایل قرن دهم هجری، در بهاباد به دنیا آمد. پدرش از متدینان بهاباد بود که تمکن مالی و منزلت بالایی داشت. ملا عبدالله بهابادی بعد از رشد و شکوفایی و پشت سرگذاشتن تحصیلات مقدماتی و اقامت در زادگاه خود، برای فرا گرفتن علوم دینی به شهرهای شیراز و اصفهان مسافرت کرد. وی در شیراز مقیم مدرسه صدریه منصوریه شد و به کسب معارف پرداخت.
ملا عبدالله بهابادی حین فراگیری علوم، تدریس هم می‌کرد. وی مدتی در نجف به بحث و تدریس پرداخت که از ثمرات این اقامت حاشیه معروف وی بر کتاب معروف تهذیب المنطق سعد الدین تفتازانی است.
وی بعد از فراگیری علوم، علامه شد و متفکران زیادی را تربیت کرد. با توجه به همزمانی حیات وی با سلسه صفوی و احترام و تقدیری که این سلسه به عالمان تشیع داشتند، این علامه هم از این وضع بهترین استفاده را برد و برای نشر مذهب تشیع تلاش زیادی کرد. وی در زمان حکومت صفوی، خزانه داری حرم حضرت امام علی علیه السلام را عهده دار بود و سرانجام در تاریخ ۹۸۱ هجری قمری در اواخر حکومت شاه طهماسب صفوی چشم از جهان فروبست و بعد از وفاتش، فرزندان او عهده دار این سمت شدند.

  • درباره آثار و دستاوردهای علمی و فرهنگی این علامه بزرگوار توضیح دهید. آیا همه این آثار پژوهش و کشف شده است؟

در ابتدای کار که هنوز هیچ پژوهشی درباره آثار این علامه نشده بود تصور می‌شد ایشان فقط صاحب کتاب منطق تفتازانی است که در گذشته در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد ولی اکنون آثار زیادی از این علامه به یادگار مانده است.
شرح تهذیب المنطق، حاشیه برمختصرتفتازانی، شرح قواعد در فقه شیعه،حاشیه بر حاشیه شریفیه،حاشیه بر حاشیه بر حاشیه شریفیه و حاشیه بر حاشیه شمسیه از آثار این علامه است. الدر السنیه فی شرح الرساله الالفیه الشهیدیه، شرح العجاله،حاشیه بر حاشیه برمبحث جواهر از شرح تجرید، حاشیه بر مبحث موضوع علم از حاشیه دوانی،ضابطه اشکال اربعه و تفسیر ملا عبدالله بهابادی الیزدی هم از دیگر آثار وی است. وی کتاب‌های دیگری به نام حاشیه ارشاد الاذهان، دره المعنی فی تفسیر سوره الخلاص و سبع المثانی هم دارد.

  • درباره کنگره بین‌المللی ملا عبدالله بهابادی که برای تجلیل از شخصیت ایشان برگزار می‌شود، توضیح دهید.

با توجه به ارزش مقام و دستاوردهای مهم این علامه، همچنین رونمایی و معرفی آثار فاخر ایشان برای استفاده اندیشمندان و محققین باید کنگره بین المللی به نام این علامه در زادگاه او برگزار شود.
با توجه به سفر مقام معظم رهبری در سال۸۶ به استان و تحقیقات و اطلاعاتی که ایشان از ابعاد مختلف شخصیت این علامه داشتند، شورای سیاست گذاری کنگره علامه عبدالله بهابادی تشکیل شد. این شورا در نظر دارد با چاپ کتاب، ضمن اطلاع دادن معظم له از دستاوردهای علامه برای برگزاری کنگره از ایشان اجازه بگیرد تا برنامه ای در خور شان این عالم ربانی در سال ۹۶ برگزار کند.
با توجه به گستره علمی این علامه، کنگره با حضور مهمانان داخلی و خارجی که هریک می‌توانند مبلغ داشته‌های فرهنگی،سیاسی و علمی این علامه باشند، برگزار خواهد شد. اکنون سایت این کنگره به ۳ زبان مهم راه‌اندازی و۵۰ مقاله علمی مهم از اندیشمندان داخلی و خارجی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است. برگزیدگان مقالات علمی قرار است برای حضور در این کنگره دعوت شوند.

  • بهاباد علاوه بر علامه ملا عبدالله بهابادی مفاخردیگری هم دارد؟

این شهرستان زادگاه بزرگان دیگری است که دارای ارزش علمی و فرهنگی زیادی هستند.  مرحوم سها پایه‌گذار شعر نوین، سعید نفیسی (تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم و شاعر ایرانی و پایه‌گذار نثر دانشگاهی) و دکتر میرزا علی اکبرخان نفیسی مشهور به ناظم‌الاطباء (پزشک، ادیب و دانشمند و پزشک مخصوص مظفرالدین شاه) از جمله این مفاخر هستند.

  • آیا درصدد معرفی هر یک از این بزرگان به عنوان یک میراث و ظرفیت فرهنگی هستید؟
باید برای معرفی مفاخر ادبی،علمی و دینی این شهرستان، در سال‌های گذشته اقدام می‌شد و اکنون به نظر کمی دیر اقدام شده است. برگزاری این کنگره روزنه‌ای برای معرفی دیگر مفاخر این شهرستان است و هدف اصلی ما ایجاد یک هویت منطقه‌ای بین مردم شهرستان است؛ البته برنامه‌هایی هم برای معرفی دیگر مفاخر در نظر داریم.
همشهری 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..