آیا پیمانکار مسکن مهر یزد فراری است؟

اعتراض دوباره برخی متقاضیان مسکن مهر در یزد

اخیراً تجمع اعتراضی تعدادی از سهامداران شرکت تعاونی مسکن مهر شهید احمدی روشن(موسوم به بنیاد شهید) به نقل بسیاری از محافل و سایت‌های خبری یزد تبدیل شده است و حتی معترضان، مشکلات خود را به صورت نامه‌ای به مسئولان استان انعکاس داده‌اند.

به گزارش یزدی نیوزاعضای معترض نسبت به تاخیر در زمان تحویل واحدهای خود و قیمت تمام شده‌ی آنها معترض هستند و خواستار شفا‌ف‌سازی حساب‌های مالی این طرح هستند.

اجرای این طرح یک‌هزار واحدی مسکن مهر در قالب پنج فاز از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است و هم‌اکنون تعدادی از فازهای یک نیز به متقاضیان واگذار شده است.

"دانیال نظری" نماینده معترضان این شرکت تعاونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، یکی از مشکلات مهم در رابطه با این طرح را عدم شفاف‌سازی در قیمت تمام شده‌ی واحدها ذکر می‌کند و می‌گوید: به گفته‌ی مسئولان طرح ابتدا این واحدها با قیمت تمام شده حدود ۵۰ میلیون تومان به اعضاء گزارش شد ولی در سال ۹۴ قیمت تمام شده ۸۰ میلیون و در سالجاری به صورت علی‌الحساب ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است در حالی که هدف از طرح‌های مسکن‌ مهر خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه است و پرداخت این میزان آورده از توان مالی بسیاری از اعضاء خارج است.

وی عدم عقد قرارداد با اعضاء را یکی دیگر از مشکلات عنوان و اظهار می‌کند: براساس قانون شرکت‌های تعاونی نهایتاً پس از یک‌سال فعالیت باید با اعضای خود قرارداد منعقد کنند ولی چنین اتفاقی در این شرکت نیافتاده است.

وی همچنین می‌گوید: براساس اساسنامه شرکت‌های تعاونی ۳۵ درصد از اعضای تعاونی باید از سهامداران غیرعضو باشند در حالی که شرکت از شروع عملیات اجرایی طرح تاکنون هیچ دعوت و اقدامی در این خصوص صورت نداده است.

نظری نسبت به نداشتن پیمانکار واحد با گرید انبوه‌سازی نیز گلایه می‌کند و این موضوع را دلیل مشخص نبودن قیمت تمام شده و زمان واگذاری واحدها عنوان می‌کند.

نماینده معترضان این شرکت تعاونی مسکن مهر در پایان نیز عدم انجام حسابرسی مالی و تعیین قیمت کارشناسی واحدها را یکی دیگر از مشکلات ذکر و در مورد اخذ تعهدنامه محضری از متقاضیان در هنگام واگذاری واحد برای پرداخت بی چون و چرای سایر هزینه‌ها گلایه می‌کند و این اقدام را بی‌احترامی نسبت به اعضای شرکت تعاونی که از خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان هستند، می‌داند.

تلاش برای تکمیل طرح تا پایان سال

این سخنان در حالی است که "محمدرضا بهنیا" مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر شهید احمدی روشن نظراتی دقیقاً عکس این موارد را دارد و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: ساخت این مجموعه در مدت زمان طی شده از آغاز طرح یک رکوردشکنی در کشور محسوب می‌شود به نحوی که به طور میانگین هر روز، یک واحد از این مجموعه مسکونی تکمیل شده است.

وی در مورد روند پیشرفت این مجموعه مسکونی تصریح می‌کند: طرح شامل ۹۸۴ واحد مسکونی در قالب پنج فاز اجرایی کلنگ‌زنی شده است که در حال حاضر فاز اول شامل ۱۶۸ واحد به متقاضیان واگذار شده است و هم‌اکنون حدود ۴۰ نفر در واحدهای خود ساکن هستند، فاز دوم نیز با ۱۶۸ واحد آماده تحویل است، فاز سوم با ۱۹۲ واحد در مرحله نصب آسانسور جهت تحویل به متقاضیان است و فازهای چهارم و پنجم نیز به ترتیب با ۲۱۶ و ۲۴۰ واحد دارای پیشرفت‌های فیزیکی ۸۵ و ۷۵ درصد هستند.

بهنیا از تلاش برای واگذاری کامل واحدهای این مجموعه مسکن مهر به متقاضیان تا پایان سالجاری خبر می‌دهد و یاداور می‌شود؛ علاوه بر ساخت واحدهای مذکور، چهار هکتار خیابان و محوطه‌سازی در این طرح دیده شده که با هزینه‌های خود شرکت تعاونی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر این که متاسفانه این طرح از یادانه‌های دولتی مربوط به مسکن مهر محروم بوده است، می‌گوید: حتی تاسیسات زیربنایی مانند آب و برق و فاضلاب و غیره در این طرح از سوی خود شرکت تعاونی ایجاد و تامین اعتبار شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر شهید احمدی روشن با اشاره به استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب  در این مجموعه، ادعای نداشتن آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان در این مجموعه را تکذیب کرده و می‌گوید: خوشبختانه در حال اخذ پایان کار فازهای تکمیل شده این مجموعه هستیم و مشکلی نیز در این رابطه برای اخذ مجوزها نداشته‌ایم.

وی از مهمترین علل افزایش قیمت تمام شده واحدها که مورد اعتراض برخی اعضاء بوده است، نیز به مواردی مانند حذف کمک‌های دولتی در قبال مسکن مهر مانند تامین تاسیسات زیربنایی رایگان، عوارض شهرداری و سایر یارانه‌های دولتی، افزایش زیربنای واحدهای مسکونی از میزان معمول مسکن‌های مهر به ۱۱۰ تا ۱۲۰ متر مربع، تاکید بر کیفی‌سازی جهت اکرام متقاضیان طرح که از خانواده معزز شهدا و ایثارگران و نخبگان استان هستند و همچنین کاهش تراکم علی‌رغم داشتن مجوز تراکم بالاتر طرح، اشاره می‌کند.

بهنیا با اشاره به سوابق و تجربیات خود در حوزه انبوه‌سازی، عدم انتخاب پیمانکار واحد برای این طرح و استفاده از پیمانکاران متعدد در بخش‌های مختلف طرح را در راستای کاهش قمت تمام شده اعلام و تاکید می‌کند: در صورت استفاده از پیمانکار واحد در این طرح قطعاً قیمت تمام شده ۲۵ درصد نسبت به قیمت کنونی افزایش می‌یافت.

برگزاری نشست مشترک برای شفاف‌سازی مالی

"حسین کارگر" مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، به بازدید اخیر خود از این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه مشکلی به لحاظ اجرای طرح در این مجموعه یک‌هزار واحدی وجود ندارد و روند پیشرفت طرح نیز مطلوب بوده است.

وی با بیان این که وظیفه بخش تعاون نظارت بر امور تعاونی‌هاست، تصریح می‌کند: البته وقتی تعاونی به صورت تخصصی در حوزه‌ای ورود می‌کند برخی از نظارت‌های تخصصی مانند کیفیت و مسائل دیگر به عهده دستگاه‌های متولی همان حوزه قرار می‌گیرد لذا قاعدتاً در موضوع قیمت کارشناسی واحدهای مذکور نه تخصص و نه دخالتی داریم.

کارگر اضافه می‌کند: با این وجود و به دنبال اعتراضاتی که وجود داشت، از هیئت مدیره شرکت تعاونی مذکور خواسته شده تا در نشستی مشترک با مدیریت تعاون در این رابطه شفاف‌سازی کند که در همین راستا تاریخ نهم دیماه سالجاری تعیین شده است.

وی می‌گوید: امیدواریم که معترضان در این رابطه قانع شوند ولی در غیر اینصورت طبق قانون و در صورت عدم تفاهم سهامدارن و هیئت مدیره تعاونی مراتب به مرجع رسیدگی موارد حقوقی در این رابطه یعنی مرکز داوری اتاق تعاون ارجاع و پس از داوری، حکم قطعی از لحاظ قضایی توسط دادگستری اعلام می‌شود.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در مورد برگزاری مجمع با حضور سهامداران که مورد اعتراض بود نیز اظهار می‌کند: براساس بند ۱۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مصوب سال ۱۳۸۶، شرکت‌های تعاونی می‌توانند بخشی از سهام خود را به اعضای غیرعضو واگذار کنند و طبق همین قانون نیز الزامی برای هیئت مدیره جهت دعوت از سهامداران غیرعضو در جلساتش وجود ندارد.

کارگر در پایان نیز در مورد ادعای عدم حسابرسی مالی مجموعه نیز می‌گوید: خوشبختانه این شرکت تعاونی دارای حسابرس قانونی است و حسابرسی از آن نیز صورت گرفته و مدارک و اسناد حسابرسی‌های انجام شده نیز به مراجع مربوطه ارائه شده است.
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..