گاو و گوساله های یزد واکسیناسیون رایگان شدند

no-thumbs

،معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز در گاو و گوساله خبر داد و گفت: این طرح تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش یزدی نیوز  به نقل از ایسنا ،معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز در گاو و گوساله خبر داد و گفت: این طرح تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت.

 دکتر "محمد رضا متوسل الحسینی" ضمن اعلام این خبر، در مورد اهمیت پیشگیری از این بیماری گفت: بیماری بروسلوز که در انسان با عنوان تب مالت شناخته می‌شود، بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصول بهار و تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی سنتی حاصل از دام‌های سبک مانند گوسفند و بز بیشتر می‌شود.
 
وی از علائم این بیماری در انسان به تب مواج، تعریق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره کرد.
 
متوسل الحسینی در ادامه به همشهریان توصیه کرد: حتی الامکان از شیر پاستوریزه استفاده کنند و در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه، شیر فله را قبل از مصرف، کاملاً بجوشانند.
 
وی همچنین ضمن تاکید بر مصرف پنیر پاستوریزه، گفت: در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی حتماً آن را باید به مدت دو ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگی، عامل بیماری از بین برود.
 
معاون سلامت دامپزشکی استان به دامداران نیز توصیه کرد که به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام‌هایشان را بر علیه این بیماری واکسینه کرده تا از ابتلاء آنها و سرایت بیماری به انسان‌ها جلوگیری شود.
 
وی همچنین گفت: در صورت وجود خراش یا زخم بر روی دست از شیر دوشی دستی و هرگونه تماس با ترشحات دام هنگام زایش اجتناب شود و لاشه‌های دام تلف شده، جنین‌های سقطی و ترشحات رحمی دام‌های آلوده را از طریق سوزاندن یا دفن آنها به روش مناسب معدوم کنند و در صورت بروز سقط در گله ضمن رعایت کلیه نکات بهداشتی ضمن اطلاع به دامپزشک گله یا واحد دامپزشکی دولتی منطقه، محل استقرار دام‌ها را از طریق شعله دادن یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های مناسب و کافی ضدعفونی کنند.
منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..