جذب ۸۵ تا ۹۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه توسط بازار کار/بررسی صلاحیت علمی یک‌هزار مدرس دانشگاه

no-thumbs

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد با اشاره به نقش آموزش‌های این دانشگاه در رفع خلاء مهارتی در بازار کار، از جذب 85 تا 90 درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه توسط بازار کار خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایسنا – منطقه یزد، "محمدصالح احمدی" در نشست خبری با خبرنگاران هدف از شکل‌گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی را ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان و پر کردن خلاء این حوزه در جامعه ذکر و تصریح کرد: بر همین اساس نیز ۷۰ درصد از سرفصل‌های آموزشی این دانشگاه عملی و تنها ۳۰ درصد تئوری است.

 
وی با بیان این که بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد از دانش‌اموختگان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند، اضافه کرد: البته برخی از دانشجویان این دانشگاه در هنگام اشتغال به تحصیل نیز شاغل هستند، لذا در نظر داریم که بانک اطلاعاتی دقیقی را از فارغ التحصیلان دانشگاه تهیه کنیم.
 
احمدی در ادامه یکی از مهمترین مزیت‌های این دانشگاه را انعطاف‌پذیری بالای آن در تعریف و تدوین رشته‌های تحصیلی جدید براساس نیاز روز جامعه بیان کرد و گفت: تدوین و برگزاری آموزش‌های مهارتی یک رشته‌ تحصیلی جدید با توجه به این که مدرسان دانشگاه حق‌التدریسی هستند، در زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد و به محض رفع نیازهای مهارتی جامعه در این رابطه خیلی زود این رشته‌ی تحصیلی از چرخه آموزشی دانشگاه کنار گذاشته می‌شود.
 
وی با اشاره به فعالیت ۲۳ مرکز علمی کاربردی تحت پوشش این دانشگاه در استان، از تحصیل قریب هشت هزار دانشجو در این دانشگاه خبر داد و نظارت بر حسن عملکرد مراکز آموزشی و گسترش مهارت‌های آموزشی را از مهمترین وظایف واحد مرکزی دانشگاه در استان برشمرد.
 
رییس دانشگاه علمی کاربردی یزد در بخش دیگری از سخنانش فعالیت هر دانشگاه را بر سه اصل دانشجو، مدرس و سیستم آموزشی استوار دانست و با بیان این که در حال حاضر بیش از یک هزار مدرس با دانشگاه علمی کاربردی استان همگاری دارند، یکی از ممترین برنامه‌های در دست اقدام دانشگاه در این حوزه را برررسی صلاحیت علمی مدرسان این دانشگاه ذکر کرد.
 
وی تلاش برای ارتقای کیفی آموزش‌های مهارتی ارائه شده از سوی مدرسان را یکی از دستاوردهای این اقدام عنوان کرد و در همین رابطه از بررسی صلاحیت علمی ۵۳ نفر از مدرسان دانشگاه تاکنون خبر داد.
 
وی با اشاره به این که دانشگاه جامع علمی کاربردی به لحاظ مالی وابستگی به دولت ندارد و اعتباراتش از محل شهریه‌های دانشجویی تامین می‌شود، گفت: البته پیگیری‌هایی از طریق نمایندگان مجلس در حال انجام است تا از طریق مصوبه‌ی مجلس بخشی از شهریه‌های دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی از طریق یارانه‌های دانشجویی پرداخت شود که در صورت تحقق، کمک بزرگی به جذب دانشجویان این دانشگاه خواهد شد.
 
احمدی همچنین در بخش سیستم‌ آموزشی یکی از اقدامات برجسته در این رابطه را نظارت دقیق‌تر بر روند انجام دو دوره کارورزی دانشجویان از طریق کمیته کارورزی دانشگاه اعلام کرد.
 
وی یکی از موضوعات قابل تامل در مورد این دانشگاه را ناشناخته ماندن این دانشگاه در استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه روند افزایش کمی مراکز آموزشی دانشگاه در برخی مقاطع زمانی گذشته که موجب کاهش کیفیت آموزش شده است، نوعی بدبینی را در مورد این دانشگاه در استان بوجود آورده است لذا تلاش ما رفع این بدبینی‌ها با ارتقای کیفی آموزش‌های مهارتی علمی کاربردی است.
 
رییس دانشگاه علمی کاربردی استان خاطرنشان کرد: البته طی سال‌های اخیر کاهش تعداد دانشجو باعث رقابتی‌تر شدن دانشگاه‌ها در بحث ارائه آموزش‌های باکیفیت‌تر شده است و به نوعی اهمیت مدرک‌گرایی به سمت مهارت‌آموزی بیشتر سوق یافته که می‌تواند فرصتی مناسب برای دانشگاه علمی کاربردی باشد.
 
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش در این دانشگاه از ۲۱ آذرماه، از جمله این برنامه‌ها را برگزاری سمینار "نقش آموزش‌های مهارتی در توسعه صنعت شیرینی یزد" ذکر کرد که قرار است با حضور مسئولان و فعالان صنعت شیرینی‌سازی کشور و استان در روز دوشنبه همین هفته برگزار شود.
 
احمدی همچنین از برگزاری تور های فناوری و نشست با کارآفرینان فارغ التحصیل این دانشگاه بمناسبت هفته پژوهش خبر داد.

بخش نظردهی بسته شده است..