جزییات بیشتری از تخلفات در ماجرای تصادف دلخراش اتوبوس زائران یزدی کربلا

18 آبان ماه امسال یک دستگاه اتوبوس که از یزد عازم مناطق جنوب کشور شده بود به دلیل نقص فنی و بی احتیاطی راننده در محور اقلید به یاسوج از جاده منحرف و واژگون شد که این حادثه رانندگی فوت 29 زائر کربلا که از سرنشینان اتوبوس مرگ بودند، را رقم زد .

به گزارش یزدی نیوز به نقل از ایرنا، آمار سالانه حدود ۲۰ هزار نفری جانباختگان حوادث رانندگی در کشور مبین هزینه سنگینی است که علاوه بر خسارات مالی و جانی، عده ای از شهروندان و خانواده های ایرانی را دچار آسیب های جبران ناپذیر روحی و … می کند.
کمیسیون ماده ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل مسافربری استان یزد برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر پروانه فعالیت شرکت مسافربری اعزام کننده اتوبوس زائران کربلا را بر اساس موارد تخلف و به استناد مواد ۴، ۵، ۹ و ۱۳ آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، لغو دائم کرد.
اما کمتر از یک ماه از وقوع این حادثه دردناک در ساعات بامدادی روز شنبه ۱۳ آذرماه مسافری از پلیس راه اردکان با ایرنا تماس گرفت و از توقیف اتوبوسی که قرار بود آنان را از یزد به تهران برساند به دلیل نقص فنی در پلیس راه خبرداد.
یوسف زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر این اتوبوس نقص فنی داشته چرا باید اجازه سوار کردن مسافر و حرکت به آن داده شود؟
وی اضافه کرد: چرا به یک راننده اجازه داده می شود، جان ۴۰ مسافر را در وسیله ای که هر لحظه احتمال مخاطراتی مانند واژگونی دارد، به خطر بیندازد، آیا نباید مانع ارائه سرویس چنین خودرویی در ترمینال شد تا مردم در نیمه شب در پلیس راه آواره نشوند؟
قوانین حمل و نقل مسافری چه می گوید؟
بر اساس ماده ۲ آیین نامه حمل بار و مسافر: ‌شرکت ها و مؤسسات حمل ونقل جاده‌ای بایستی دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر از سازمان حمل ونقل و پایانه‌ها باشند،‌ در غیر این‌صورت نیروی انتظامی با اعلام سازمان مذکور از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می کند.
در ماده ۳ این آیین نامه نیز درباره شرایط رانندگان ذکر شده: شرکت ها و مؤسسات حمل ونقل جاده‌ای باید رانندگان وسایط نقلیه را ملزم به داشتن مدارک زیر کنند و از تحویل مسافر و بارنامه و‌صورت وضعیت به وسایط نقلیه‌ای که رانندگان آن فاقد مدارک مزبور باشند، خودداری نمایند: ‌الف – گواهینامه بیمه اجباری شخص ثالث، ب -‌ کارت شناسایی عکس دار راننده که از طرف سازمان حمل ونقل و پایانه‌های کشور تهیه و تنظیم می‌شود؛ ج – کارت وابستگی وسیله نقلیه به یکی از مؤسسات و شرکت های حمل و نقل بار و مسافر؛ ‌د – گواهینامه رانندگی متناسب و ه – کارت صحت و سلامت جسمی و روحی از مراجع ذی ربط.
از سوی دیگر درباره وضعیت خودرو و اتوبوس نیز در ماده ۵ این آیین نامه آمده: شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل جاده‌ای باید فقط برای وسایط نقلیه‌ای، بارنامه یا صورت وضعیت مسافری صادر کنند که از هر حیث سالم ‌باشند و هیچگونه نقص فنی در سیستم ترمزها و سیستم فرمان نداشته و سیستم اتصال در مورد تریلرها، سیستم روشنایی، بوق، برف پاک کن و وسایل گرمایشی آنها ‌مناسب باشند .
با توجه به این نکات قانونی، بهانه ای برای حرکت اتوبوس دارای نقص فنی از پایانه های مسافربری و جابجایی مسافر نمی ماند بنابر این در خصوص بروز چنین مواردی نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد مستقر در پایانه مسافربری یزد در گفت و گو با ایرنا درباره علت خروج اتوبوس با نقص فنی و سوار کردن مسافر گفت: این اتوبوس از ما مجوز تردد نداشته و به صورت غیرقانونی مسافر سوار کرده چون در پایانه مسافربری، همه اتوبوس ها چک و بازرسی می شوند.
اصغر اکبری افزود: حدود ۲ هزار تردد در این پایانه صورت می گیرد که قبل از خروج باید مهر خروج از سوی مدیر فنی در دفترچه آنها ثبت شود ولی این اتوبوس از جمله ۲ سرویسی است که جمعه شب بدون دریافت برگ خروج از پایانه خارج شده و شماره آن به پلیس اعلام و نهایتا در اردکان متوقف شد.
نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در پایانه مسافربری یزد تصریح کرد: تخلف دیگر راننده اتوبوس صدور بلیت دست نویس بوده در حالی که باید لیست مسافران در کامپیوتر ثبت و بلیت کامپیوتری برای آنان صادر شود بنابر این اگر مسافری بلیت دارد می تواند شکایت کند تا پیگیری شود.
در همین خصوص مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شرح ماجرا گفت: اتوبوس یکی از شرکت های مسافربری یزد ساعت ۲۱ جمعه شب از ترمینال مسافربری یزد به مقصد تهران خارج می شود که در پلیس راه اردکان بدلیل عدم احراز هویت کارت هوشمند راننده متوقف می شود.
محسن صادقیان افزود: این شرکت مسافربری پس از بررسی و در زمانی که متوجه می شود کارت هوشمند راننده اتوبوس توقیف شده موضوع را به اولین پاسگاه پلیس راه یعنی پلیس راه اردکان اطلاع می دهد و اتوبوس متوقف می شود و پس از رفع مشکل، مسافران با تامین اتوبوس جدید به مقصد تهران حرکت داده می شوند.
وی ادامه داد: مسافران این اتوبوس ابتدا به شرکت مسافربری پیک صبا مراجعه و بلیت تهیه می کنند که بعدا در زمان صدور صورت وضعیت به دلیل مشکل کارت هوشمند راننده، این تعاونی از صدور صورت وضعیت دربستی خودداری می کند.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد، مسافران با بلیت تعاونی ۱۷ به تعاونی ترابر بیتا هدایت و تقاضای صدور صورت وضعیت از سوی این شرکت می شود که شرکت ترابربیتا اقدام به صدور صورت وضعیت می کند که بعد از اطلاع مدیر تعاونی از اشتباه صورت گرفته با پاسگاه پلیس راه اردکان تماس و موضوع را گزارش می کند.
صادقیان یادآور شد: حسب مفاد تبصره ۱ ماده ۶ ضوابط حمل و نقل مسافر در صورتی که تعداد مسافران اتوبوس تا زمان آغاز سفر به حد نصاب نرسد شرکت صادر کننده بلیت می تواند ضمن هماهنگی با شرکت مسافربری دیگر و تامین سرویس کاملا مشابه با سرویسی که برای آن بلیت فروخته، مسافران را به شرکت دیگر هدایت کند و شرکت تامین کننده وسیله نقلیه مکلف است بدون اخذ هرگونه هزینه اضافی از مسافران و با ارائه سرویس کاملا مشابه برای آنان بلیت صادر نماید در این حالت حداکثر تاخیر مجاز وسیله نقلیه نسبت به زمان مندرج در بلیت اولیه مسافران یک ساعت خواهد بود
وی در عین حال درباره وضعیت این تخلفات گفت: پرونده تخلف هر دو شرکت در حال جمع بندی و ارسال به کمیسیون های ماده ۱۱و ۱۲رانندگان و شرکت ها و موسسات مسافربری است.
همه این موارد زنگ خطری است برای مردم که به دلیل عجله برای رسیدن به مقصد نباید سوار هر خودرویی بدون اطمینان از سلامت آن شد و از سوی دیگر مسئولان مرتبط نیز باید با جلوگیری از فعالیت وسایل نقلیه دارای مشکل از وقوع حوادثی که خسارات آن قابل جبران نیست، جلوگیری کنند.
لازمه داشتن سفری راحت، روان، ایمن و داشتن آگاهی کافی در خصوص حقوق خود در سفرهای بین شهری با اطلاع از شرایط و مقررات مربوط به شرکت های حمل و نقل مسافر است و در طرف مقابل شرکت ها و تعاونی های مسافربری نیز در قبال مسافر موظف به رعایت حقوق مسافر هستند.
اگرچه نمی توان وقوع حوادث جاده ای را به صفر رساند اما با رعایت برخی اقدامات پیشگیرانه می توان از دامنه گسترده خسارات و تلفات آن کاست.

بخش نظردهی بسته شده است..