شناسایی ۲۶۰ بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در یزد

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بر اساس امارها در حال حاضر 260 بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در این استان شناسایی شده است.

به گزارش یزدی نیوز  مرجان پدرزاده روز سه شنبه به مناسبت بزرگداشت هفته جهانی ایدز (۱۲ تا ۱۹ آذرماه ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۱۱۰ نفر تحت درمان قرار دارند که ۶۰ نفر آنها مبتلا
به ایدز و بقیه به ویروس اچ آی وی آلوده شده اند.
وی با بیان اینکه از بقیه بیماران مبتلا به این ویروس هیچ گونه اطلاعاتی وجود ندارد اظهار کرد: همچنین ۵۵ نفر هم بر اثر بیماری یاد شده در استان فوت نموده اند.
پدر زاده با بیان اینکه در حال حاضر زن باردار مبتلا به اچ ای وی در استان وجود ندارد افزود: در سالهای اخیر ۱۵ زن باردار مبتلا به اچ ای وی (ایدز) در استان شناسایی شد که تحت کنترل و مراقبت قرار گرفتند و موفق به تولد نوزادان سالم شدند.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان را سنین بین ۲۱ تا ۳۵ سال ذکر کرد و گفت: شایعترین راه انتقال این بیماری، اعتیاد تزریقی است.
وی اظهار کرد: زمانی که فرد به ویروس مولد اچ آی وی آلوده می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است ۱۰ سال طول بکشد که طی این مدت فرد در ظاهر سالم بوده و می تواند به کار و فعالیت ادامه دهد اما زمانی که وارد فاز بیماری شود و علائم آن نمایان گردد به ایدز مبتلا شده است.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشت: استفاده مشترک از وسایل ترزیق یا سایر ابزار تیز و برنده ، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده، مادرباردار مبتلا به اچ ای وی در صورت مصرف نکردن دارو بیماری را منتقل می کند.
پدرزاده خاطر نشان کرد: تاتو و خالکوبی در شرایط غیر استریل هم از جمله راههای انتقال ویروس اچ ای وی است.
وی ادامه داد: این بیماری از طریق تماس معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن، بوسیدن، نشستن در کنار فرد مبتلا ، خوردن و آشامیدن ، گزش حشرات، استفاده از توالت ، حمام و استخرهای شنا منتقل نمی شود.
پدرزاده برگزاری همایش های مختلف در زمینه پیشگیری از ایدز، برپایی پایگاههای اطلاع رسانی در زمینه رفتارهای پر خطر، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی ، برپایی کارگاههای آموزشی برای سربازان پادگان ها و مربیان آموزشی آنها و توزیع برشور را از جمله برنامه های هفته بزرگداشت روز جهانی ایدز در استان بیان کرد.
شعار امسال روز جهانی ایدز، 'مهار همه گیری ایدز با اطلاع رسانی،پیشگیری،تشخیص زود هنگام،درمان و حمایت از مبتلایان ' اعلام شده است.
ایدز(AIDS)یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.
ایدز از سوی سازمان بهداشت جهانی ششمین بیماری کشنده نام گرفته و هم اکنون حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ آی وی (HIV) آلوده هستند و تا به حال حدود ۳۹ میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند

بخش نظردهی بسته شده است..