رمزگشایی از دستگاه مرموز و حاشیه ساز در یزد

این دستگاه چیز عجیبی نیست و از اموال وزارت نیرو محسوب می شود ، مردم نگران نباشند و این دستگاه اصلا در مباحث خشکسالی دخالتی ندارد و این حرف ها شایعه است.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از  تابناک یزد، استقرار یک دستگاه عجیب در یکی از روستای دراستان یزد و حفاظت عجیب از آن باعث بروزشایعاتی بین مردم شده است

 
اظهارنظر فرماندار منطقه 
محمود زارع فرماندار تفت در گفتگو با خبرنگار تابناک با تایید وجود دستگاه در مطنقه دهشیر در استان یزد گفت: این دتسگاه چندین سال است که در این مطنقه نصب است و جای سوال است که چرا اکنون مورد توجه مردم قرار گرفته است.
وی افزود: این دستگاه چیز عجیبی نیست و از اموال وزارت نیرو محسوب می شود که فعالیت های مربوط به باروری ابرها را انجام میدهد. 
فرماندار تفت در پایان تاکید کرد: مردم نگران نباشند و این دستگاه اصلا در مباحث خشکسالی دخالتی ندارد و این حرف ها شایعه است.
 
دستگاهی برای پایش ایرها 
همچنین جوادیان زاده مدیر مرکز باروری ابرها در استان یزد با تایید وجود این دستگاه گفت: این دستگاه رادار هواشناسی است که از سال ۱۳۸۲ تاکنون در این منطقه نصب است. در کشور سه مدل از این دستگاه نصب شده است که در کرمان، اصفهان و منطقه دهشیر نصب است و وظیفه آن پایش ابرها است.
وی افزود: ما از طریق این رادار جنس ابر، ضخامت، کیفیت و همچنین گستره آن را به دست می آوریم و  بر اساس اطلاعات این رادار اقدام به باروی ابرها می کنیم.
مدیر مرکز باروری ابرها گفت:این دستگاه فقط یک تصویر روشن از ابرها به ما می دهد تا بتوانیم برای باروری ابرها تصمیم گیری کنیم.
وی قویا شایعات مربوط به ارتباط این دستگاه با خشکسالی را رد کرد و گفت: اینها حرف های اشتباهی است. خشکسالی در کل کشور وجود دارد و حتی مراکز پرباران هم مثل آذربایجان و … با مشکل خشکسالی مواجه هستند. در سال گذشته و حتی امسال فلات مرکزی ایران با بارش کمتر از نرمال خود مواجه بوده است.
جوادیان زاده افزود: مسئله کم آبی به قدری مهم و حیاتی است که هیچ گاه قرار نیست نهاد و سازمانی به خاطر یک مسئله فرعی تلاش کند جایی باران نبارد و این حرفها قویا تکذیب می شود.
بررسی های خبرنگار تابناک یزد نشان می دهد این دستگاه رادار هواشناسی آکسوپری مدل MRL2 ساخت کشور روسیه است و برای رصد ابرها استفاده می شود. از این نمونه، دو دستگاه دیگر نیز در استان کرمان و استان اصفهان نصب است . سازمان هواشناسی کشور هفت عدد رادار هواشناسی دیگر از نوع مدرن تر و ساخت آلمان در مناطق غربی و شمالی کشور نصب کرده است.
 ایجاد پوشش راداری کل کشور پروژه ای بسیار باارزشی است چرا که این رادارها اطلاعات ارزنده ای از جو در اختیار هواشناسان و پژوهشگران می گذارد. لازم به ذکر است که رادارهای روسی فوق الذکر قریب سه سال است که از رده خارج شده و کاربری ندارند و محافطت از آنان از زمان نصب (حدود ۱۵ سال پیش) تاکنون به دلیل اینکه اموال گران قیمت دولتی بوده اند انجام میشده است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..