دستگاه عجیب و مرموزی که مردم استان یزد را کلافه کرده است

استقرار یک دستگاه عجیب در یکی از روستای دراستان یزد و حفاظت عجیب از آن باعث بروزشایعاتی بین مردم شده است.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از تابناک یزد،  ابتدای ماجرا خبر به همراه عکسی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. در کنار این عکس نوشته شده بود این دستگاه بخشی از پروژه هارپ است که باعث خشکسالی در منطقه شده است.
برخی دیگراز کاربران هم اطلاعات دیگری منتشر شد از جمله اینکه این دستگاه به صورت ۲۴ ساعته با نگهبان محافظت می شود و وجود سگ های نگهبان مانع نزدیک شدن افراد به این منطقه میشود.
 انتشار عکس و توضیحات مختلف در خصوص این دستگاه عجیب واکنش های مختلفی را هم داشت. یکی از کاربران که خود را دانش آموخته دانشگاه معرفی کرده می گوید: در واقع این دستگاه گیرنده ثابت زمینی دورسنجی است که برای پی جویی و اکتشاف معادن و یا موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
وی معتقد است این دستگاه ربطی به پروژه هارپ ندارد هرچند شبیه آن است.
در گروه های محلی این منطقه نیز برنامه ریزی شده است تا جمعه این هفته افراد محلی بعد از نماز جمعه به همراه امام جمعه به بازدید آن بروند تا از نزدیک آن را ببیند.
گفتنی است این منطقه مدت هاست درگیرحاشیه هاست به طوریکه که یکی از عظیم ترین معادن مس در کشور در این مطنقه کشف شد. جدال های مردم محلی و مالکان معدن و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست از دولت قبل تا کنون این منطقه را درگیر حاشیه ها و اسیر تیترها کرده است.
برخی مردم محلی معتقد هستند این دستگاه برای جلوگیری از بارش باران در منطقه تعبیه شده است تا با خشکسالی مستمر، مردم را متقاعد به فروش زمین های کشاورزی خود کنند.
تابناک یزد این شایعه را از مسئولان پیگیری خواهد کرد.

۲ دیدگاه

  • فاطمه

    با سلام
    باعث تأسف است که یک خبرگزاری اولین شایعه ای را که میشنود قبل از هرگونه تحقیق منتشر می کند و جالب اینجاست که پروژه هارپ را می شناسند و این دستگاه عجیب را نه…
    این دستگاه رادار هواشناسی آکسوپری مدل MRL2 ساخت کشور روسیه است و برای رصد ابرها استفاده می شود. از این نمونه، دو دستگاه دیگر نیز در استان کرمان و استان اصفهان نصب است . سازمان هواشناسی کشور هفت عدد رادار هواشناسی دیگر از نوع مدرن تر و ساخت آلمان در مناطق غربی و شمالی کشور نصب کرده است و ایجاد پوشش راداری کل کشور پروژه ای بسیار باارزشی است چرا که این رادارها اطلاعات ارزنده ای از جو در اختیار هواشناسان و پژوهشگران می گذارد.
    لازم به ذکر است که رادارهای روسی فوق الذکر قریب سه سال است که از رده خارج شده و کاربری ندارند و محافطت از آنان از زمان نصب (حدود ۱۵ سال پیش) تاکنون به دلیل اینکه اموال گران قیمت دولتی بوده اند انجام میشده است.

  • ناشناس

    حماقت آدمی را حد و کناره ای نیست واقعا برای سردبیر این سایت متاسفم این عکس یک رادار هواشناسی است