به همراه گزارش تصویری؛

بازگشت امام جمعه یزد از سفر دهه آخر صفر به آلمان

آیت‌الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد در سفری چند روزه ایام آخر ماه صفر را در جمع مسلمانان آلمان گذارند. گزارش یزدی نیوز از این سفر معنوی را بخوانید

به گزارش یزدی نیوز

آیت‌الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد در سفری چند روزه ایام آخر ماه صفر را در جمع مسلمانان آلمان گذارند. از این سفر به صورت رسمیصرفا دو گزارش توسطسایت دفتر امام جمه منتشر شده است. یکی مربوطبه حضورو سخنرانی وی در کنفرانس یک روزه اربعین و دیگریدر مرکز اسلامی برلین است.

متن سخنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در دهمین کنفرانس بین المللی «اربعین و کرامت انسانی »در دوسلدوف گلزن کشن آلمان
خدا را شکر می کنم توفیق عنایت کرد خدمت دوستان مجاهد و خدمتگزار اسلام و انقلاب و مکتب پر فیض اهلبیت النبی می رسیم از مجمع جهانی و آقای سالار و آقای مجاهد و دوستانشان نیز تشکر می کنم.
از همه روحانیون و علما که در این مناطق همت می کنند، سختی غربت و دوری را تحمل می کنند و برای نشر اسلام ناب و رساندن آن آب زلال از چشمه جوشان قرآن و احادیث را به سمع مردم تشنه حقایق اسلام می رسانند تشکر می کنم.
(چون باید ترجمه شود و وقت گرفته میی شود چند نکته را به صورت خلاصه و فشرده عرض می کنم)
اولا می دانید خداوند متعال حکیم است، خلقت عالم بر اساس حکمت و عقل است هیچ مخلوقی در عالم بیهوده و بدون هدف خلق نشده ،خلق این عالم با این عظمت و نظم از آسمان و زمین، دریاها و صحراها و حیوانات همه آنها در هدف خلقتند. خداوند در قرآن حکمت از خلقت را شناخت خود و به خاطر انسان یاد کرده « هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا»
همه را برای گذران زندگی انسان آفریده است طبعا خلقت انسان که می فرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ» انسان به وسیله خداوند تکریم شده او را هدفدار خلق کرده أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرْجَعُونَ
پس خلق انسان به اساس تکریم خداوند و برای هدفی عالی باید باشد بعد می فرماید إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم
برای رسیدن به هدف بزرگ انبیاء را فرستاده و دستور عملکرد قرآن است إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله آخرین پیامبران خداوند چندین بار در قران تصریح نموده از پیامبر اطاعت کنید یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنتُمْ تَسْمَعُونَ
قرآن نیز می فرماید: اگر پیامبر چیزی را به شما دستور داد حق تخلف ندارید اگر در مخاصمات قضاوتی کرد یا انتخابی انجام داد حق تخلف و یا نظر دادن و حکم بر خلاف ندارید بنابراین هر آنچه پیامبر اکرم حکم کند یا مصلحت بداند نمی شود چون پیامبر معصوم از خطا می باشد و خداوند دستور اطاعت از او را داده است هیچ کس حق دادن نظر و فتوی در مقابل حکم صریح پیامبر ندارد و نمی تواند حسب امر خداوند از او سرپیچی کند یا نظر دیگری بدهد.
پیروان مکتب اهلبیت این دستور خداوند را عملی کرده اند که آنچه پیامبر خدا از ناحیه خداوند دستور داده است عمل می کنند بخصوص در سفارش پیامبر نسبت به مسلمین بعد از خودش که در غدیر بیان کرده و بر اساس دستور خداوند که وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ بنابراین ما با عمل به دستور خداوند به حکم پیامبر و عمل به دستور او از اسلام و قرآن و اهلبیت تبعیت می کنیم و هذا صراط مستقیم.
ائمه مسلمین که به دستور پیامبر و بنا به نقل فریقین ۱۲ نفر هستند همه به دنبال تحقق این برنامه الهی و به هدف رساندن انسانها به سر منزل مقصود که تکامل انسانها و به قرب حق آنهاست.
بنابراین هر حرکتی و کاری و قانونی و دستوری و سفارشی که انسانها را از این هدف دور کند باطل و بیراهه به حساب می اید إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام
آنچه گم شده بشریت هست و باعث سردرگمی و انحراف و ظلمها و جنایتها می شود فراموش کردن هدف از زندگی است که خدای متعال ما را برای آن خلق کرده است.
در انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به پیروی از مکتب قرآن و اهلبیت رسول این هدف را دنبال کرد به دنبال حفظ کرامت انسان و او را به سوی خدا هدایت کردن و از ظلم و ستمها و بیراهه ها و فسادهایی که استکبار جهانی بر سر بشریت امروز آورده و او را از شخصیت خدایی و الهی دور کرده به صراط مستقیم الهی برگردانده و خود در این مسیر بود و موفقیت امام در خصوصیاتی که داشت همه امامان داشتند.
۱ – اخلاص در عمل داشت برای خدا قدم برداشت هیچ لحظه عنوان خود به میان نیاورد و قدمی را برای معرفی خودش یا ریاست یا نام و نشان برنداشت در نجف که بودند هیچ وقت کاری و حرکتی که نامش را ببرند اجازه نداد حتی در فوت آیت الله حکیم که مردم از شهرهای مختلف می آمدند و از ایشان تقاضا می کردند اجازه بدهید از شما تقلید کنیم می فرمودند: بر آقای حکیم باقی باشید در ایران وقتی می گفتند فلان کس با شما مخالف است مسؤلیت را بگیرید می فرمود: مخالف باشد مگر من اصول الدین هستم که مخالفت نکنند. اگر می گفتند بعد از شما مردم چه می کنند و انقلاب چه می شود می فرمود مگر من انقلاب کرده ام ؟ مردم بودند و خداوند هم پشت و پناه بود حالا هم خدا هست و مردم هم کمک می کنند اصلا برای خود در مقابل خداوند و مردم اختصاصی قائل نبود فقط همه کلامش خدا بود همه جا حتی در پیروزی های جبهه ها می گفت خدا آزاد کرد.
۲ – عبادت
در مناجاتها و گریه های ش

بانه و هر شب به زیارت امیرالمومنین علی (ع) و توسل و گریه های بعد از زیارت هیچ کس به پای او نمی رسید.
شبانه روز ۱۰ جزء قرآن می خواند با اینکه همه کارهای انقلاب و هدایت مردم،مراقبت از منحرف شدن انقلاب و درس و جواب مردم
۳ – عاشق مردم بودن و کرامت مردم
در نجف به مدت ۱۴ سال حاضر نشدند حتی به کوفه برای تغییر هوا یا فرار از گرمای نجف با اینکه مرسوم بود آقایان می رفتند وقتی از ایشان بعضی از علما خواستند که بعضی روزها برای فرار از گرما به کوفه بیایند در جواب با تعجب می گفتند چگونه من برای هواخوری به کوفه بروم و حال اینکه دوستان من در ایران در زندان ها گرما می خورند
حتی غذای درست و کافی نمی خوردند یا به اعتبار اینکه مبادا مردم در ایران غذایی نداشته باشند.
با اینکه خود در تبعید بود بخصوص در سفر هجرت در مسیر کویت که تکلیف ایشان معلوم نبود و در مرز عراق و کویت آوراه بودیم و بعد تصمیم به پاریس گرفته شد وقتی شنید مردم تظاهرات کرده اند و عده ای گرفتار شده اند می فرمود: من از این مردم شرمنده هستم من نمی دانم چگونه حق این مردم را ادا کنم در حالی که خودش آواره بود.
۴ – بسیار منظم بود که اهل منزل ساعت خود را با زمان کار ایشان می فهمیدند قانونمدار بود و کرامت مردم داشت
دو نمونه
در پاریس که بودیم – اوایل دوستان مرغ یا گوسفند می خریدند در باغی که در نوفل لوشاتو ۴۰ کیلومتری پاریس بود از دانشجویان ایرانی ساکن آنجا بود که در اختیار امام گذاشتند چون رفت و آمد زیاد بود در پاریس عادی نبود امام در خانه کلبه کوچکی که دو اتاق و یک هال کوچک داشت زندگی می کردند وقتی آبگوشت یا مرغ برای ایشان می آوردند یک بار از خانم دباغ پرسیدند که گوشت و مرغ از کجا می آورید اینجا که ذبح اسلامی نیست خانم دباغ رحمه الله می گویند دوستان در آخر باغ ذبح می کنند. امام فرمودند: مگر قانون اینجا اجازده می دهد یا اجازه گرفته اید جواب می دهد نه اجازه نگرفته ایم امام ظرف غذا را به کناری می گذارد و می فرماید من نمی خورم چرا گناه می کنید مرا هم به گناه انداخته اید بروید توبه کنید از این گناه خانم دباغ می گوید من ناراحت شدم پرسیدم پس چه کنم از این عذاب وجدان خلاص شوم ؟ امام فرمودند برو از شهردار اینجا عذرخواهی کن می گوید رفتم به شهردار منطقه گفتم و عذرخواهی کردم تا خیالم راحت شد.
عید کریسمس
در نوقل لوشاتو روستایی بود مردم در آرامش بودند رفت و آمد مردم و دانشجویان و مسؤلین زیاد بود طبعا آرامش مردم گرفته می شد برای تشکر از مردم احمدآقا و دوستان به امام پیشنهاد کردند که مردم دیداری با امام داشته باشند و از آنها تقدیر شود گرچه زنها از نظر حجاب به رسم خود بودند و مردها نیز سبکی دیگر امام فرمودند صبر کنید جواب می دهم چندی گذشت فکر بودیم امام چرا جواب ندادند عید کریسمس شد امام احمدآقا را خواستند فرمود شما یک ظرف شیرینی و یک شاخه گل و نامه تبریک آماده کنید و از ناحیه من بر در خانه ها ببرید بدهید و دیدیم چه پیشنهاد عالی و بجایی بود.
این کار را انجام می دادند در هر خانه ای را که می زدند گل و شیرینی و تبریک را می دادند از ناحیه امام چقدر زیبا بود و بعضی بر ان بوسه می زدند یا با گریه و تشکر می گرفتند اثر بسیار عجیبی در روح مردم آنجا داشت که شبی که از آنجا به طرف ایران می آمدیم به در خانه آمده بودند و شعار می دادند و بعضی از فراق گریه می کردند.

 

سخنرانی در مرکز اسلامی امام رضا(ع) برلین آلمان

آیت‌الله محمدرضا ناصری در مراسمی که در مرکز اسلامی امام رضا(ع) برلین آلمان برگزار شد اظهار داشت:ولایت فقیه مبنای اجرای احکام الهی در جامعه است

 آیت‌الله محمدرضا ناصری در مراسمی که در مرکز اسلامی امام رضا(ع) برلین آلمان برگزار شد اظهار داشت: یکی از افتخارات شیعیان مکتب اهلبیت این است که در طول تاریخ در دنیا از هیچ کس حتی از زبان دشمنان و کسانی که اهلبیت(ع) را به عنوان امام قبول ندارند یا حتی مسلمان نیستند درباره ائمه معصومین(ع) اشکال، ایراد یا عادت بدی مطرح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این از افتخارات ماست که قایل به امامت کسانی هستیم که حتی یک لحظه غیر از خدا را نپرستیدند، معصیت خدا و بر خلاف نظر خدای متعال حرکت نکردند و هیچ وقت از عبادت خدا و خدمت به مردم و راهنمایی ایشان دریغ نکردند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: ما قائل هستیم به اینکه امام بعد از پیامبر اکرم(ص) که نوبت وحی تمام شد که مامور شد دستورات خدا را به ما ابلاغ کند و در جامعه پیاده کند.

آیت الله ناصری با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) خاتم پیامبران هستند و ابلاغ رسالت و پیاده کردن دستورات خدا در جامعه دو اقدام بسیار مهم آن حضرت بود، عنوان کرد: دستوراتی که از ناحیه خدا آمده هم عبادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی، امربه معروف و نهی از منکر، جهاد و مجموعه مواردی است که اجتماع مسلمانها را سر و سامان می‌دهد.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه پیاده کردن احکام اسلام با گستردگی که دارد نیاز به یک حاکمیت دارد، عنوان کرد: پیامبران دیگر اینطور بودند که دستورات را ابلاغ می‌کردند اما مامور پیاده کردن نبودند چون احکام و دستورات خدا تمام شده سلسله پیامبران قطع شده است.

وی که در دوران تبعید حضرت امام خمینی(ره) در کنار آن حضرت بود، عنوان کرد: کار نبوت به وسله اجرای احکام الهی و تشکیل حکومت اسلامی به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: پس وقتی فرصت پیامبر تمام شد رسالتش تمام شده اما اجرای این احکام تا قیامت نیاز به امامانی دارد که آنرا پیاده کنند و مردم بدون اطلاع نمانند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند به عنوان جانشینان پیامبر(ص) باشند باید عالم به قران باشند و این درس را از پیامبر گرفته، عادل، مدیر، شجاع باشند و از احکام اسلام دفاع کنند.

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: این افراد باید معصوم باشند و گناه نکنند تا جامعه از آلوده شدن به گناه مصون بماند و بتوانند احکام را پیاده کنند، بعد از پیامبر باید کسی سکاندار باشد که او اولا عالم و معصوم و عادل باشد و ثانیا گناه نکند و تشخیص چنین انسانی فقط توسط پیامبر امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: بر پیامبر اکرم(ص) واجب است از نظر عقل و شرع که برای ادامه اسلام کسی را برای خودش معرفی کند چرا که اگر این کار را نکند همه زحماتش هدر می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: اگر کسانی بگویند که پیامبر بعد از خودش لازم نیست کسی را معرفی کند، این جفا است و اگر بگویند پیامبر کسی را معرفی نکرده بر خود پیامبر جفا کرده‌اند و این از شان ایشان دور است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) از جانب خداوند ۱۲ امام را معرفی کرده تا قیامت هدایت جامعه را بر عهده داشته باشند و از این ائمه ۱۱ امام آمده‌اند و برای اسلام تلاش کرده‌اند و به شهادت رسیده‌اند و اگر غیر از این بود الان از اسلام چیزی باقی نمانده بود.

آیت الله ناصری با اشاره به اینکه امام دوازدهم هم مانند خورشید پشت ابر مردم را هدایت می‌کنند، بیان کرد: در زمان غیبت امام زمان(عج) هم باید احکام اسلام پیاده شود و برای این موضوع به دستور امام زمان(عج) کسانی معین شده‌اند که به عنوان نائبان ایشان مردم از انها تبعیت کنند.

امام جمعه یزد گفت: ولایت فقیه که حضرت امام خمینی(ره) انقلاب را بر اساس آن بنا کردند هم بر همین مبنا است و برای آن همان ویزگی‌های حاکم فقیه،عالم، مدبر، مدیر و شجاع در نظر گرفته شده است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: اینکه امام رضا(ع) حدیث سلسله الذهب را بیان می فرمایند، معنایش این است که کسانی که با کلمه "لا اله الا الله" در زمره اسلام قرار می‌گیرند، زمانی دینشان کامل می‌شود از امامان حق تبعیت کنند تا انحرافی پیش نیاید.

 

بخش نظردهی بسته شده است..