۵۰ هزار معلول در استان یزد زندگی می‌کنند

no-thumbs

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، آمار معلولانی که در استان یزد زندگی می‌کنند، حدود 50 هزار نفر است که نیمی از آنها زیر پوشش بهزیستی هستند.

به گزارش یزدی نیوزجلیل عفتی اظهار داشت: استان یزد بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت دارد که پنج درصد این افراد که شامل ۵۰ هزار نفر می‌شود، دارای معلولیت هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار و ۲۰۰ معلول زیرپوشش بهزیستی هستند، عنوان کرد: این افراد به طور مستقیم با بهزیستی در ارتباط هستند و برای آنها پرونده تشکیل شده و برخی از آنها مستمری‌بگیر بوده و بعضی دیگر از خدمات توانبخشی استفاده می‌کنند.

عفتی بیان کرد: بخشی از این معلولان نیز از خدمات مؤسسات و مراکز غیردولتی یا انجمن‌ها و کانون‌های مختلف تشکیل شده، بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه هر سال بر آمار معلولان افزوده می‌شود، یادآور شد: بخشی از معلولیت‌ها به دلایل مادرزادی یا حوادث هنگام تولد، برخی دیگر به دلیل بروز حوادث رانندگی و … رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از معلولیت‌ها قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: انجام آزمایشات ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی همچنین فرهنگ‌سازی در مورد رانندگی و رعایت قوانین در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی از آمار معلولیت‌ها بکاهد.

عفتی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی معلولان عدم مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها است، عنوان کرد: نامناسب بودن معابر و خیابان‌ها مشکلات عدیده‌ای برای معلولان به وجود آورده و این امر تا حد زیادی آنها را منزوی کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه جلسات بسیاری با مسؤولان به ویژه شهرداری‌ها برای مناسب‌سازی معابر برگزار شده است، افزود: برخی دستگاه‌ها تعامل خوبی در این زمینه داشته‌اند اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی، اشتغال را نیز یکی دیگر از دغدغه‌های معلولان برشمرد و بیان کرد: در این زمینه قانون به درستی مورد توجه قرار نگرفته و دستگاه‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..