زیرگذر‌های یزد نو نوار می‌شوند

 

سارا گلابگیریان/همشهری
تقاطع‌های غیرهمسطح یزد جزئی از شهر شده و باید جلوه زیبایی به خود بگیرد. از این رو مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد از رنگ‌آمیزی زیرگذرهای یزد با طرح‌های ساده تنها با هدف ارتقای جلوه بصری خبر داد و افزود: البته دو زیرگذر حضرت ابوالفضل(ع) و ابوذر تا پایان سال کاشی کاری خواهند شد.
با باز شدن پای زیرگذرها به ترافیک شهر یزد، توجه به زیبایی ظاهری پل‌ها و زیرگذرها نیز حائز اهمیت شد. سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد با هدف زیباتر کردن و چشمنواز کردن جداره‌های شهر، طرح رنگ‌آمیزی و نقاشی زیرگذرها را در دستور کار قرار داده است.
از بین زیرگذرهای اجرا شده در شهر یزد، تنها زیرگذر میدان امام حسین(ع)، میدان معلم و میدان مهدیه، به شکلی متفاوت یکی با کاشی و دیگری با کامپوزیت، آراسته شده‌اند اما سایر زیرگذرها به ویژه زیرگذر میدان ابوذر، میدان حضرت ابوالفضل (ع) و زیرگذر شهید حکیمیان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.
زیرگذرهای میدان ابوذر و حضرت ابوالفضل(ع) به صورت تک رنگ و دو رنگ، رنگ آمیزی شده است اما در اثر آلودگی خودروها و بارندگی محدودی که در شهر اتفاق افتاده، در حال حاضر چهره‌ای زشت به خود گرفته است. زیرگذر حکیمیان نیز مدت‌ها است به لامپ‌هایی آراسته شده اما هنوز بعد از گذشت چندین سال، این چراغ‌ها روشن نشده‌اند.
سایر زیرگذرهای شهر که با راه آهن در تقاطع هستند نیز هریک به شکلی آراسته شده اما برخی از آنها هم نیاز به زیباسازی دارند.

ضرورت استفاده از رنگ‌های با کیفیت
یکی از شهروندان یزدی اقدامات شهرداری را برای رنگ آمیزی زیرگذرهای یزد، بی‌فایده عنوان کرد و افزود: طرح بدنه زیرگذرهای میدان شهدای محراب و امام علی(ع) به زیبایی کار شده و بدون تزئین هم زیبایی خاصی دارد که با رنگ‌آمیزی می‌توانند زیباتر شوند.
«معصومه زارع» ادامه داد: این در حالی است که برخی زیرگذرهای رنگ‌آمیزی شده با طرح‌های نامناسب، کمتر از یک سال بعد از اجرا، کیفیت خود را از دست داده‌اند. از این رو بهتر است شهرداری به جای اجرا و سپس طراحی، طرح را در بدنه کار اجرا کند و سپس طرح‌های اجرا شده رنگ‌ و برجسته‌سازی شود.
وی اضافه کرد: کیفیت رنگ‌هایی که برای رنگ‌آمیزی زیرگذرهای میدان ابوذر و میدان حضرت ابوالفضل(ع) به کار رفته بسیار نامناسب است. از این رو آنچه امروز از این رنگ‌آمیزی‌ها مشاهده می‌شود تنها دود و آلودگی‌ است که بر بدنه سیمان نشسته و طرح را در خود فرو برده است.
این شهروند ادامه داد: شهرداری باید از مصالح با‌کیفیت برای زیباسازی شهر بهره بگیرد تا زیبایی ظاهری آن ارتقا یابد و دوام بیشتری داشته باشد اما متاسفانه در گذشته کارهایی سطحی در تقاطع‌های شهر انجام شده که تنها هدر رفت بودجه و اعتبار است.

مشاوره با صاحب نظران متخصص برای زیبایی شهر
یکی دیگر از شهروندان یزد از مدیران شهرداری خواست تا از نظر متخصصان برای زیباسازی جداره‌های شهر از جمله زیرگذرها بهره بگیرند و بر اساس طرح مصوب و بررسی شده، اقدام کنند تا نتیجه آن رضایت بخش باشد.
«حبیب میرحسینی» ادامه داد: طرح‌ها و نقش‌هایی که در بدنه شهر و دیوارها اجرا می‌شود می‌تواند گویای فرهنگ و تمدن مردم استان باشد اما متاسفانه این ویژگی کمتر در شهر یزد دیده می‌شود و لازم است که به این وجه از زیبایی در شهر بیشتر توجه شود. وی افزود: شهر یزد جلوه‌های طبیعی بسیاری دارد و می‌توان از این جلوه‌های طبیعی برای اجرای نقاشی‌ها و طرح‌های شهری بهره گرفت اما لازمه آن همکاری و مشاوره با صاحب نظران و اساتید بنام است.

تهیه طرح مصوب برای زیباسازی زیرگذرها
مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد از توجه به زیبایی زیرگذرهای شهر با تهیه طرح‌های مصوب خبر داد و افزود: تا پایان امسال زیرگذرهای امام علی(ع) و حجاب در بلوار کوثر رنگ‌آمیزی و زیرگذرهای حضرت ابوالفضل(ع) و ابوذر نیز کاشی‌کاری خواهند شد.
«ابوالقاسم ابوالحسنی» ادامه داد: در زیباسازی زیرگذرهای شهر به این نکته توجه خواهد شد که از طرح‌های ساده و زیبا استفاده شود، چرا که استفاده از طرح‌های مفهومی، زمینه بروز تصادفات شهری را فراهم خواهد کرد.
وی افزود: سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد برنامه ساماندهی زیرگذرهای شهر را در دستور کار قرار داده است و بخشی از زیرگذرهای شهر رنگ‌آمیزی می‌شود که تنها نقوش از قبل اجرا شده در بدنه پل، رنگ و نقاشی می‌شود.
این مسئول گفت: تلاش می‌شود در زیباسازی زیرگذرها از طرح‌های ماندگار، با دوام و زیبا استفاده شود، چرا که فضای زیرگذرها محدود است و زمان عبور خودروها از آنها بسیار کوتاه است.
وی ادامه داد: انتخاب رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی زیرگذرها از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد در نظر دارد با استفاده از کانیتکس به جای رنگ که سازه‌ای ضخیم‌تر و ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ دارد، دوام بیشتری به رنگ‌آمیزی زیرگذرهای شهر ببخشد.

زیباسازی ۴ تقاطع تا پایان سال
ابوالحسنی گفت:سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد با توجه به توان خود در صدد زیباسازی زیرگذرهای شهر است. از این‌رو زیرگذرهای حجاب و امام علی(ع) در بلوار کوثر، با برگزاری مناقصه بر‌اساس طرح مصوب سازمان و با پیش‌بینی اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی، رنگ‌آمیزی خواهند شد.
وی تاکید کرد: زیرگذرهای ابوذر و حضرت ابوالفضل(ع) نیز بر اساس طرح مصوب سازمان قرار است کاشی کاری شوند، اما این کار با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد و در ازای آن امتیاز بهره‌برداری تبلیغاتی از زیرگذر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد پیش‌بینی کرد کاشی‌کاری زیرگذرهای مزبور بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت که هزینه آن از محل مشارکت بخش خصوصی تامین می‌شود. وی ادامه داد: از بین زیرگذرهای شهر مهدیه، معلم و امام حسین(ع) با اجرای طرحی قبلا زیباسازی شده است و سایر زیرگذرها نیز بر حسب اعتبار و اولویت، در دستور کار زیباسازی قرار می‌گیرند.

   زیباسازی زیرگذر جدید میدان آیت الله خاتمی
مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد با اشاره به این‌که توجه به تقاطع‌های غیرهمسطح، تاثیر بسیاری در زیبایی شهر دارد، از زیباسازی زیرگذر میدان آیت الله خاتمی همزمان با بهره‌برداری از این میدان خبر داد. «ابوالقاسم ابوالحسنی» گفت: عملیات زیباسازی تقاطع غیرهمسطح آیت الله خاتمی همزمان با بهره‌برداری از این تقاطع در آینده نزدیک، به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..