یک هشدار جدی:

خطر انقراض یوز آسیایی در مناطق حفاظت شده اردکان

رئیس محیط زیست شهرستان اردکان گفت: دامنه خشکسالی و تخریب برخی زیستگاهها در مناطق حفاظت شده سیاه کوه و دره انجیر این شهرستان نسل یوز پلنگ آسیایی در این مناطق را بر لبه انقراض قرار داده است .

به گزارش یزدی نیوزمرتضی عزیزی  افزود: گرچه آمار دقیقی از یوز آسیایی در مناطق حفاظت شده اردکان در دست نیست ولی شواهد نشان می دهد که تقریبا روی لبه انقراض به سر می برند.
وی ادامه داد: طبق آمارهای ثبت شده و مشاهدات صورت گرفته و با یک کار تحقیقاتی که توسط پروژه یوزپلنگ آسیایی و یوز ایرانی صورت گرفت و نیز دوربین هایی هرچند کم در مناطق حفاظت شده نصب شده بود توانستیم ۵ نفر یوزپلنگ را شناسایی کنیم که همه از جنس نر بودند.
وی اضافه کرد: متاسفانه نزدیک به ۴ سال است که یوزپلنگ ماده در این مناطق دیده نشده است.
رئیس محیط زیست اردکان اضافه کرد : وسعت زیاد منطقه‌ی حفاظت شده سیاه کوه و دره انجیر در شهرستان اردکان و کمبود نیروی انسانی برای محیط‌بانی، قابلیت پوشش و رصد تمام یوزهای زنده این منطقه را بسیار کم می‌کند.
وی گفت : از طرفی تخریب زیستگاهها، جاده‌های ایجاد شده در مسیر معادن، عبور و مرور وسایل نقلیه و خشکسالی از جمله عواملی است که این حیوان را در خطر انقراض قرار داده و اگر کار مطالعاتی در این رابطه انجام شود می‌توان یوزآسیایی را از معرض انقراض نجات داد.
عزیزی شرایط موجود برای زندگی این یوز را بسیار بحرانی عنوان کرد و افزود: باید برای نجات یوز یک عزم ملی با اعتبارات خاص در نظر گرفت.
پناهگاه حیات وحش دره انجیر یکی از زیستگاههای شناخته شده یوزپلنگ استان است که طی ۲سال اخیر بیشترین تصویر و فیلم یوز آسیایی در آن گرفته شده است.
این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق مرکز بخش خرانق قرار دارد که خوشبختانه به دلیل عدم تعارضات، برغم خشکی شدید و تاثیر جدی خشکسالی بر روی رویشگاههای آن هنوز جمعیت مناسبی از علفخواران وحشی را به خاطر تلاشهای شبانه روزی محیط بانان در خود جای داده است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..