۲۰۰ خانه تاریخی و دیدنی در ابرکوه شناسایی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: تاکنون بیش از 200خانه تاریخی و قدیمی مربوط به دوران قاجاریه دراین شهرستان شناسائی که 37باب آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

به گزارش یزدی نیوزمجاهد کرباسی  اظهار کرد: بیشتر این خانه ها در محلات بافت تاریخی شهر ابرکوه واقع شده است که در مجموع حدود پنج هزار متر مربع مساحت دارد.
وی بابیان اینکه ۲باب خانه تاریخی آماده ثبت درفهرست آثار ملی ایران است یادآورشد: مالکان خانه های تاریخی ابرکوه می توانند برای ثبت اقدام و برای تغییر کاربری به اماکن گردشگری شامل ، بوم گردی ، رستوران سنتی و سفره خانه سنتی اقدام کنند که دراین زمینه تسهیلات ارزان قیمت به آنها پرداخت می شود.
وی ادامه داد: خانه های شاخص ابرکوه شامل خانه پردیسان ، آقازاده، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان است که در محله دروازه میدان یکی از محلات بافت تاریخی شهرستان ابرکوه واقع شده اند.
این مسئول خاطرنشان کرد: خانه آقازاده ابرکوه به عنوان اثر تاریخی شاخص نمادی از هنر معماری سنتی ایران زمین اثر ماندگار دوران قاجار است که با شماره۱۸۳۰ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان آثار تاریخی شاخص ایران ازسوی دولت معرفی شد و عکس این خانه تاریخی در پشت اسکناس جدید ۲ هزارتومانی حک شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه تصریح کرد: تاکنون بیش از۴۰۰ اثر تاریخی، معنوی و طبیعی است شناسنایی شده است که ۱۲۸ اثرآن وهمچنین ۱۲۶ هکتاربافت قدیمی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
شهرستان ابرکوه با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..