معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی

توجه به سلامت اولویت اول خانواده‌های یزدی نیست

توجه به سلامت اولویت اول خانواده‌ها نیست و برای آن هزینه نمی‌کنند.

به گزارش یزدی نیوزمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به عدم توجه خانواده‌ها در سلامت و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: توجه به سلامت اولویت اول خانواده‌ها نیست و برای آن هزینه نمی‌کنند.

محمدحسن لطفی در نشست خبری به مناسبت هفته دیابت اظهار داشت: هنوز آنگونه که مردم باید به سلامت خود اهمیتی نمی‌دهند و توجه به سلامت اولویت اول خانواده‌ها نیست.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت بالاترین شیوع را در سطح استان یزد دارد ادامه داد: مردم باید علاوه‌بر توجه به درمان به سمت خود مراقبتی بروند و به سلامت خود بیشتر توجه داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اینکه مردم در استان مشکل سواد سلامت دارند عنوان کرد: سواد سلامت با سواد آکادمیک تفاوت بسیار دارد و مردم گوش شنوایی برای اجرای نکات پزشکی و سلامت ندارند.

وی اضافه کرد: بیماری دیابت درمان قطعی ندارد و ناتوان‌کننده است که باید براساس کنترل تغذیه و با کمک کارشناسان بهداشت و غذا این بیماری را کنترل کرد.

لطفی با اشاره به برنامه‌های دولت و تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط بیان داشت: دولت متعهد شده است تا پایان دوره ۱۰ ساله با برنامه‌های کنترلی و با کمک مردم پیشرفت شیوع بیماری دیابت را متوقف کند.

وی از دیگر برنامه‌های دولت را تربیت سفیران سلامت در چهار نقطه برشمرد و افزود: نخستین گروه سفیران سلامت باید در خانواده‌ها تربیت شوند که بتوانند برنامه‌های خودمراقبتی را اجرایی کنند و سلامت خانواده‌ را کنترل کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه باید در استان یزد ۲۰۰ هزار سفیر سلامت در سطح خانواده‌ها داشته باشیم خاطرنشان کرد: در سال نخست اجرای این طرح ۴ هزار نفر آموزش دیدند و اجرای طرح سفیران سلامت در سطح خانواده‌ها همچنان ادامه دارد.

وی دومین نقطه را محیط مدارس اعلام کرد و گفت: در هر کلاس درس نیز باید یک نفر سفیر سلامت داشته باشیم تا مراقب تغذیه و تحرک دانش‌آموزان در سطح مدارس و کلاس‌های درس باشد.

به گزارش فارس،لطفی همچنین سومین جایگاه تربیت سفیران سلامت را محیط‌های کاری برشمرد و افزود: در محیط‌های کاری نیز با توجه به اینکه تحرک در بین افراد بسیار کاهش یافته و توجهی به سلامتی خود ندارند باید سفیران سلامت را آموزش داد.

وی جایگاه چهارم تربیت سفیران سلامت را سطح جامعه برشمرد و عنوان کرد: مردم نیز باید متولی سلامت خود باشند و با خودمراقبتی از سلامت خود مراقت کنند تا دچار بیماری‌هایی چون دیابت و فشار‌خون و چاقی نشوند.

فارس

بخش نظردهی بسته شده است..