کمبود نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی یزد

به گزارش یزدی نیوزیکی از مهمترین چالش‌هایی که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با آن درگیر است، بحث کمبود نیروی انسانی است که سبب افزایش زمان و شدت کاری کارمندان این کتابخانه‌ها شده است.
نهادکتابخانه‌های عمومی یکی از مهمترین متولیان بحث کتاب، کتابخوانی، مطالعه در جامعه به حساب می‌آید که لازم است توجه ویژه‌ای به این نهاد از سوی مردم و مسئولان صورت پذیرد.

افزایش حضور در کتابخانه‌ها، توجه ویژه به مطالعه، اهدای کتاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه و موارد بسیار مختلف دیگر، ارتباط و توجه دو سویه‌ای است که بین این نهاد و مردم وجود دارد و باید کماکان رو به افزایش حرکت کند.

در طرف دیگر اما ایننها به صورت ویژه نیازمند توجه مسئولان و نهادهای دولتی است تا بتوان بخشی از از مشکلات موجود در سر راه کتابخانه‌های عمومی استان یزد را مرتفع کرد.

رقیه دوست‌فاطمی‌ها مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این ارتباط و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به اینکه استان یزد یکی از استانهای برتر کشور در زمینه فعالیتهای مرتبط با این نهاد است، اظهار داشت:استان یزد در زمینه تعداد کتابخانه‌های عمومی با ۱۱۰ باب کتابخانه، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تعداد کتابخانه، یزد استان برتر کشور در ارتباط با سطح زیربنای کتابخانه‌هاست که این موضوع نشان دهنده اهتمام ویژه استان یزد به این موضوع مهم است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد افزود:استان یزد در زمینه‌های مختلف دیگری هم از جمله تعداد عضو در کتابخانه‌های عمومی رتبه اول کشور ار دارد و در دیگر آیتم‌ها هم رتبه استان یزد جزو رتبه‌های برتر کشوری به حساب می‌آید.

دوست‌فاطمی‌ها خاطرنشان کرد:  استان یزد یکی از استانهای علم خیز کشور است که توجه به مطالعه و توسعه فعالیت‌های علمی در یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین علت هم یزد توانسته در زمینه‌های مختلف رتبه‌های برتر کشوری را به خود اختصاص دهد.

وی در اربتاط با اینکه سرانه مطالعه در استان یزد را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به طور کلی سرانه مطالعه در کشور از چند سال قبل تا به الان اندازه‌گیری نشده و نمی‌توان رقم دقیقی برای این موضوع بیان کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد ادامه داد: در این زمینه یکی از مواردی که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، بحث توسعه شبکه‌های اجتماعی و استفاده روز افزون مردم از این شبکه‌ها است.

دوست فاطمی بخش قابل توجهی از استفاده مردم از این شبکه‌ها را برای مطالعه و افزایش آگاهی دانست و گفت: وجود شبکه‌های اجتماعی و عدم ارائه تعریف دقیقی از اینکه آیا این شبکه‌ها هم جزو مطالعه به حساب می‌آیند، سبب شده که سرانه مطالعه اعلام نشود.

وی ادامه داد: البته در استان یزد سرانه مطالعه به صورتی که بیان می‌شود پایین نیست و بخش قابل توجهی از مطالعه به مطالعه کتب درسی اختصاص پیدا می‌کند و این مطالعه‌ها هم جزو سرانه به حساب می‌آید.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد خاطرنشان کرد: در طول سال ما شاهد حضور خوب و پرشور دانش‌آموزان در کتابخانه‌ها برای مطالعه و موفقیت در عرصه‌های تحصیلی هستیم.

دوست‌فاطمی‌ها یکی در ارتباط با مشکلاتی که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با آن روبرو هستند گفت: یکی از مشکلات اساسی که ما با آن در ارتباط هستیم، بحث نیروی انسانی کتابخانه‌های عمومی استان است.

وی افزود: فعالیت در کتابخانه ها با توجه به حجم کار و مراجعه بعضا زیاد علاقه مندان کتاب و کتابخوانی، کاری سخت و دشوار است و ما شاهد هستیم که در بسیاری از کتابخانه‌های عمومی استان یزد، یک نفر تمام کارها را به تنهایی انجام می‌دهد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد افزود: بسیاری از کتابخانه‌های عمومی یزد حتی یک نیروی خدماتی هم ندارند و فردی که به عنوان مدیر کتابخانه و کتابدار مشغول فعالیت است، مجبور به انجام فعالیت‌های خدماتی هم می‌شود که واقعا سخت و نامناسب است.

دوست‌فاطمی‌ها گفت: این نهاد در حال حاضر واقعا با کمبود نیروی انسانی مواجه است و در صورتی که بخواهیم به خدمات و فعالیت‌هایی که توسط کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود کیفیت بیشتری ببخشیم، باید به تامین نیروی انسانی هم وجه ویژه‌ای داشته باشیم.

کسب چنین پیشرفت‌ها و افتخاراتی برای استان یزد در عرصه کتاب و کتابخوانی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و طبیعی است که همه و همه از آن خوشحال و راضی هستند اما از طرف دیگر وجود مشکلات مهمی از جمله کمبود شدید نیروی انسانی، نگرانی‌هایی را برای اهالی فرهنگ استان فراهم می‌کند.

قطعا چنین افتخاراتی با سخت کوشی بسیار و توجه ویژه خیران استان و مدیریت مدیران این نهاد به دست آمده اما نباید فراموش کنیم که تداوم چنین موفقیت‌هایی نیازمند حمایت و توجه ویژه از سوی مسئولان است که با رفع مشکلات و نواقص، زمینه پیشرفت هرچه بیشتر را فراهم کنند.

منبع: تسنیم
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..