محمد رضا عارف:

طراحی ها علیه مجموعه امید از بیرون فراکسیون هدایت می‌شود/فراکسیون امید وارد حاشیه‌ها نمی‌شود/امیدوارم دولت در تعامل با فراکسیون امید قوی‌تر و بهتر از گذشته عمل کند

برخی حملاتی که انجام می‌شود و همین طور برخی از روایت‌های غیرواقعی که شاهد آن هستیم، حاصل طراحی‌هایی است که بیرون فراکسیون انجام می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزروز سه‌ شنبه، ۱۱ آبان در بهارستان اتفاق مهمی رخ داد؛ سه وزیر رد شده مجلس نهم از نمایندگان جدید رأی اعتماد گرفتند. آن هم در شرایطی که آرای موافق و مخالف فاصله زیادی داشتند. این تحول کاملاً به کام اصلاح‌طلبانی بود که در فراکسیون امید جمع شده بودند. آنها یک روز بعد هم توانستند سه کرسی از پنج کرسی هیأت نظارت بر انتخابات شوراها را به نام خود سند بزنند. اما همزمان با این تحولات در فضای رسانه‌ای سخن از «انفعال» فراکسیون امید و خصوصاً رئیس آن مطرح بود. انتقادها بر این پایه بود که چرا تاکنون میکروفون محمدرضا عارف روشن نشده یا اینکه او تحرک زیادی در مجلس ندارد؟ این اما قضاوتی است که محمدرضا عارف آن را قبول ندارد. او می‌گوید که این طراحی علیه مجموعه امید از بیرون فراکسیون هدایت می‌شود. استناد او به رد این قضاوت‌ها، موفقیت‌های فراکسیون امید در رقابت‌های درون پارلمانی اخیر است. رقابت‌هایی که عارف می‌گوید باید همچنان با همین آرامش و دوری از حاشیه‌ها مدیریت شوند.

بعد از رأی اعتماد به سه وزیر با وجود ارزیابی که داخل مجلس وجود داشت، برخی داوری‌ها در فضای عمومی فراکسیون امید و حتی شخص جنابعالی را متهم به «انفعال» در مناسبات سیاسی مجلس کردند. ارزیابی شما از این دست قضاوت‌ها چیست؟
برخی حملاتی که انجام می‌شود و همین طور برخی از روایت‌های غیرواقعی که شاهد آن هستیم، حاصل طراحی‌هایی است که بیرون فراکسیون انجام می‌شود. برای اینکه فراکسیون را به سمت افراط بکشانند تا از این طریق زمینه زمین زدن فراکسیون امید و کشاندن آن به مسیری که باب میل برخی‌ها است فراهم شود. اما ما اعلام می‌کنیم که فراکسیون امید با عقلانیت تمام راه آرام خود را براساس مصالح ملی و منافع عمومی دنبال می‌کند و قرار نداریم که وارد فضای این دست حاشیه‌سازی‌ها شویم. ضمن اینکه تمام فراکسیون امید هم به یک نفر ختم نمی‌شود. ما برای تمام اعضای فراکسیون نقش‌آفرینی قائل هستیم و مانند آنچه تا امروز نشان داده‌ایم، می‌خواهیم براساس همکاری متقابل و مشارکت تمام اعضا به روش‌های دموکراتیک کار خود را انجام دهیم. من خودم برای جلسه روز سه‌شنبه رأی اعتماد وزرا آمادگی داشتم که به نفع سه وزیر نطق دفاعیه انجام دهم، اما چون خوشبختانه عزیزان زیادی در فراکسیون برای این کار آمادگی داشتند، ما موظف بودیم که اولویت را به آنها بدهیم و این کار را هم انجام دادیم. ما تا اینجا از عملکرد فراکسیون امید راضی هستیم و خوشبختانه نتیجه اقدام‌های صورت گرفته در مجلس هم نشان می‌دهد که فراکسیون امید توانسته موفق ظاهر شود. البته در همین مدت نقدهای دلسوزانه را شنیدیم و حتی قسمتی از آن را هم قبول کردیم و در پی ترمیم خود برآمدیم. من از ابتدا اعلام کرده‌ام که هدف ما حفظ امید مردم است و در چارچوب فراکسیون هر کاری می‌کنیم تا این امید حفظ شود. اما این به آن معنا نیست که چارچوب عقلانیت را کنار بگذاریم و بخواهیم با سر و صدا کار کنیم.
شما معتقد به موفقیت مجموعه فراکسیون امید هستید. الان برای منتقدان شما نشانه‌های این موفقیت و همین طور نشانه‌های فعالیت متشکل مجموعه اصلاح‌طلبان مهم است. در شرایط فعلی نشانه‌ای که دال بر موفقیت شما باشد، برای ارائه به منتقدان دارید؟ یعنی اینکه چقدر تا اینجا سازمان‌یافته و متشکل و البته نتیجه بخش‌ عمل کرده‌اید؟
ما برای سه وزیر پیشنهادی دولت در طول هفته‌های قبل از آن جلسات مکرر و متعددی گذاشتیم و با آگاهی رأی دادیم. همان طور که برای انتخابات هیأت نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها چنین شد. پیشنهاد فراکسیون رقیب برای هیأت نظارت بر انتخابات شوراها این بود که ۲ نفر از فراکسیون امید و ۳ نفر از آنها به عنوان نامزد نهایی و لیست مشترک به صحن معرفی شوند که ما این را نپذیرفتیم و توانستیم سه کاندیدای خود را وارد ترکیب این هیأت کنیم. دوستانی که برخی نقدها را مطرح می‌کنند اگر به خروجی هفته‌های اخیر مجلس و نتایجی که فراکسیون امید کسب کرده دقت کنند، خواهند دید که به هیچ عنوان این نتایج با ادعای انفعال مجموعه فراکسیون همخوانی ندارد. قطعاً با انفعال و بی‌خیالی که برخی آن را مطرح می‌کنند، نمی‌توان به این خروجی‌ها رسید. ما برای رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت کمیته‌هایی تشکیل دادیم و سپس کمیته‌ای برای رایزنی به شکل سازمان‌یافته شکل دادیم که این اتفاقات به این صورت تشکل‌یافته تقریباً در مجلس بی‌نظیر است. در نهایت هم برای سه وزیر پیشنهادی آرایی جمع شد که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد. اینها همه حاصل کار و فعالیت مستمر و البته آرام است. اگر کسانی از فراکسیون امید یا بنده توقع دارند که با سر و صدا راه انداختن فعالیت کنیم، قطعاً این با روش ما سازگار نیست. برای ما خروجی‌ها مهم هستند و هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این خروجی‌ها را در آرام‌ترین فضای ممکن به دست بیاوریم. ضمن اینکه جاهایی هم اگر لازم باشد صدای فراکسیون شنیده خواهد شد و ما ساکت نیستیم. کما اینکه در همین ۶ ماه گذشته فراکسیون امید موضعگیری‌های مهمی در باب برخی موضوعات داشته که تا قبل از حضور این فراکسیون در مجلس اصلاً توجهی به این دست مسائل نمی‌شد.
آینده را از این منظر چطور ارزیابی می‌کنید؟
ما همدلی فراکسیون را تا اینجا حفظ کردیم و خوشبختانه اعضای محترم هم بسیار در این مسیر همدلانه و هماهنگ عمل کرده‌اند و این همدلی با وجود تمام فشارهایی بود که برای به هم زدن آرامش فراکسیون امید و تغییر مسیر آن و همین طور تفرقه در مجموعه امید انجام می‌شد. عملکرد فراکسیون الان نشان می‌دهد که وزن‌کشی مطرح شده قبلی غلط بود و ما به امید خدا با باور به آینده و با امید جلو خواهیم رفت و فکر هم می‌کنم تا اینجا نتیجه گرفته‌ایم.
ارزیابی شما از  جلسه با رئیس جمهوری و نگاه ایشان به مجموعه فراکسیون امید و همین طور همکاری‌های متقابل اصلاح‌طلبان و دولت چیست؟
جلسه فراکسیون امید با رئیس جمهوری در مجموع جلسه خوب و موفقی بود؛ شخصاً مطالبی را درباره رویکرد فراکسیون امید و دولت مطرح کردم البته آقای روحانی پیش‌تر با نظراتم درباره رویکرد دولت نسبت به فراکسیون امید آشنا بود. اعضای هیأت رئیسه فراکسیون هم دغدغه‌های خود را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح کردند پیشنهادی از سوی من برای تشکیل کارگروهی مشترک بین دولت و فراکسیون امید مطرح شد که مورد استقبال آقای روحانی قرار گرفت. در مجموع امیدوارم دولت در تعامل با فراکسیون امید قوی‌تر و بهتر از گذشته عمل کند.

بخش نظردهی بسته شده است..