مشاهده رویداد نادر ماه افروختگی در یزد

no-thumbs

عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد اعلام کرد:‌ شامگاه 24 آبان‌، ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود تا زمین قرار خواهد گرفت و رویداد ماه افروختگی(ابرماه) در ساعت 17:22 به وقت ایران روی خواهد داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدعلی حداد اظهار داشت: در سال جاری ساکنان زمین در ماه‌های مهر، آبان و آذر شاهد پدیده نادر ماه افروختگی (ابر ماه) خواهند بود و این رویداد زمانی رخ خواهد داد که ماه در نزدیک‌ترین فاصله در مدار چرخش خود به دور زمان قرار گیرد.

وی افزود: ماه بدر زمانی قابل مشاهده است که ماه، زمین و خورشید در یک راستا قرار گیرند و در این شرایط نیمه‌ای از قمر زمین که همواره به سمت زمین قرار دارد، مشاهده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد تصریح کرد: ماه کامل (ماه بدر) در مهرماه، آبان‌ماه و آذر ماه سال جاری زمانی شکل می‌گیرد که ماه در نقطه حضیض مداری خود به دور زمین مواقع شده است و در این میان ماه در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ مطابق با ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۵ در نزدیکترین فاصله خود تا زمین قرار خواهد گرفت و این رویداد که از آن به عنوان ماه افروختگی یاد می‌شود در ساعت ۱۷:۲۲ به وقت ایران روی خواهد داد.

به گفته حداد، ماه بدر در این زمان نزدیک‌ترین و روشن‌ترین ماه از تاریخ ۶ فروردین‌ماه ۱۳۲۷ هجری شمسی تاکنون است است و ساکنان زمین مشاهده چنین ماه بدری را تا تاریخ سوم آذرماه سال ۱۴۱۳ هجری شمسی تجربه نخواهند کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد ادامه داد: ماه در این زمان ۳۰ درصد روشن‌تر و اندازه ظاهری آن ۱۴ درصد بزرگتر از ماه بدر در حالت عادی است.

حداد اظهار کرد: به افق شهر یزد، ماه در فاصله ۳۵۶۶۵۶ کیلومتری خود تا زمین در شامگاه ۲۴ آبان‌ماه در ساعت ۱۷:۰۷ (در شرق) طلوع و در ساعت ۵:۴۴ بامداد روز ۲۵ آبان ماه غروب خواهد کرد.

وی یادآور شد: مشاهده ماه در این زمان به کمک چشم غیرمسلح و همچنین با استفاده از ابزارهای نجومی همچون دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌های کوچک و مناسب بسیار جذاب خواهد بود.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..