واکاوی مشکلات مطبوعات یزد از نگاه اصحاب رسانه

به گزارش یزدی نیوزرسانه ها به عنوان هدایتگران افکار عمومی و پل ارتباطی دوسویه بین مردم و مسئولان، تلاش دارند رسالت خود را به نحو مطلوبی به انجام برسانند.

برای موفقیت در هر فعالیتی باید امکانات و زیرساختهای مناسب مهیا و به دغدغه ها و مشکلات اهالی آن حرفه رسیدگی شود که انعکاس این مسائل در راستای رفع آنها و بهبود وضعیت موجود از عهده رسانه ها بر می آید.
اما رسانه ها خود نیز مشکلاتی دارند و مناسبتهایی از جمله روز خبرنگار، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، جشنواره های فصلی مطبوعات فرصتی است تا فعالان این عرصه به طرح دغدغه ها و مشکلات خود بپردازند و به دنبال چاره ای برای رفع آنها باشند.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها ۱۴ آبان ماه جاری با حضور ۹۰۰ رسانه با شعار «شفافیت، صداقت» در مصلای امام خمینی(ره) گشایش یافت و شامگاه جمعه ۲۱ آبان به کار خود پایان داد.
گسترش فعالیتهای رسانه ای در شبکه های اجتماعی، مطبوعات یا رسانه های کاغذی را در برهه کنونی بیش از سایر رسانه ها با چالش هایی مواجه کرده است.
استان یزد ۱۲۳ نشریه محلی فعال دارد که اغلب آنها در نمایشگاه مطبوعات در قالب غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفتند.
یزد در حوزه های گوناگون از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است اما اغلب فعالان رسانه ای این استان شغلی غیر از روزنامه نگاری دارند، چرا که فعالیت در این حرفه به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای معیشتی خانواده های آنان باشد.
فارغ از توقع فعالان مطبوعات از مسئولان برای اتخاذ سیاستهایی به منظور رفع دغدغه ها و مشکلات مالی، آزادی نیز همواره به عنوان یکی از مهمترین مطالبات آنان مطرح است؛ موضوعی که دولت یازدهم و در راس آن رئیس جمهوری همواره به آن تاکید دارد.
مجوز بیش از نیمی از نشریات و پایگاه های خبری فعال استان یزد در دولت تدبیر و امید صادر شده که به نوعی بیانگر توجه ویژه این دولت به آزادی مطبوعات است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: در دولت یازدهم برای ۶۷ نشریه و پایگاه خبری در استان یزد مجوز صادر شده که ۳۸ مورد از این تعداد، نشریه و ۲۹ مورد پایگاه خبری است که مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.
علی غیاثی ندوشن می افزاید: اکنون ۱۲۳ نشریه محلی در یزد فعال است که از این تعداد پنج نشریه با عنوان روزنامه منتشر می شود و بیشترین تعداد نشریه در شهرستان یزد با ۸۰ نشریه است.
وی ادامه می دهد: در شهرستان‌ های ابرکوه، اردکان و میبد هرکدام ۶ نشریه، تفت و اشکذر پنج نشریه، بافق چهار نشریه، مهریز دو نشریه، بهاباد و خاتم یک نشریه فعال است.
با وجود تلاش های انجام شده برای رفع دغدغه های اهالی رسانه و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت در این عرصه در دولت تدبیر و امید، این قشر همچنان با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می کند.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یزد در گفت و گو با تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه فعال و باسابقه مطبوعات، مشکلات و دغدغه های این قشر را جویا شده است.
** مشکل درآمد، سدی برای جذب نیرو
صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه پیمان یزد گفت: مهمترین مشکل مطبوعات، درآمد و تامین هزینه روزنامه ها و نشریات با توجه به تعدد نشریات و مجوزهای صادر شده است.
محمدمسعود ارکان با بیان اینکه یکی از دلایل اداره مطبوعات در یزد به صورت خانوادگی، کمبود درآمد است افزود: این موضوع سبب شده مدیران نشرات نتوانند نیروی مستعد و مجرب جذب کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مدیرمسئول روزنامه و با توجه به کارفرما بودن، پس از ۳۵ سال سابقه و پرداخت بیمه، هشت میلیون ریال حقوق دریافت می کنم.
وی اضافه کرد: وجهه اجتماعی خبرنگاری سبب ورود افراد زیادی به این حرفه می شود اما این افراد پس از مدتی با مشکلات مالی مواجه و از این بابت گله مند می شوند.
مدیرمسئول روزنامه پیمان یزد با یادآوری طرح اشتراک نشریات در ازای پرداخت ۵۰ درصد قیمت گفت: قرار بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیمی از هزینه اشتراک نشریات را پرداخت کند اما تاکنون به این تعهد عمل نشده است.
ارکان، توزیع عادلانه یارانه بین نشریات را خواستار شد و افزود: صدور بیش از حد مجوز نشریات سبب کاهش کیفیت آنها شده و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.
** مشکلات ظاهری و بنیادین مطبوعات
صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه بشارت نو مشکلات مطبوعات را در ۲ بخش شکلی و ظاهری و زیربنایی تبیین کرد و گفت: مشکلات شکلی و ظاهری مانند نبود نیروی کار حرفه ای و مجرب که اکثر اهالی رسانه در مقاطع مختلف مطرح می کنند ناشی از کم توجهی به این حرفه به عنوان شغل است.
جواد آذرنگار افزود: قیمت زیاد تمام شده نشریه و فعالیت برخی شبکه های اجتماعی، بیمه خبرنگاران، نداشتن مصونیتهای لازم و تامین شغلی که به اقتصاد رسانه و جانداشتن در سبد خانوار باز می گردد از دیگر مشکلات شکلی و ظاهری مطبوعات است.
صاحب امتیاز روزنامه بشارت یزد با تبیین مشکلات بنیادین مطبوعات گفت: مردم استان یزد اهل فرهنگ شفاهی هستند و تمایلی به مطالعه کتاب و نشریه ندارند، از این رو مطالعه جزو اولویتهای مردم نیست.
وی افزود: صنعت غذایی باتوجه به نیاز روزمره مورد توجه جدی مردم قرار دارد امام صنعت روزنامه نگاری به عنوان نیازهای فرهنگی در اولویت و سبد خانوار خانواده ها قرار ندارد.
** رسانه ها، چشم انتظار حمایت دولت
سردبیر ماهنامه گلبانگ کویر گفت: مطبوعات محلی می توانند با اطلاع رسانی صحیح، جامع و شفاف در راستای هویت یابی مردم استان متبوع، رفع مشکلات و توسعه منطقه خود نقش مهمی ایفا کنند.
حمید صادقی مقدم افزود: بر کسی پوشیده نیست که اکثر نشریات محلی با مشکلات مالی مواجه هستند و گسترش دامنه فعالیت رسانه ها در فضای مجازی که با هزینه کمتری صورت می گیرد باعث کاهش تعداد مخاطبان و تیراژ آنها شده که رفع این مشکلات کمک و مساعدت بیش از پیش دولت را طلب می کند.
وی ادامه داد: ارسال نسخه هایی از نشریات به تهران دیگر مشکل مطبوعات محلی محسوب می شود که بهتر است با تفویض اختیار به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام وصول در خود استانها انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: با اعمال چنین سیاستی و مواردی از جمله اختصاص یارانه به همه نشریات فعال، بسیاری از مشکلات مرتفع و سبب ایجاد انگیزه در بین فعالان این عرصه خواهد شد.
** مشکل چاپخانه، بیمه خبرنگاران و یارانه
جانشین مدیرمسئول روزنامه صبح یزد نیز با تبیین مشکلات نشریات محلی گفت: نبودن چاپخانه رول در استان و به تبع آن چاپ روزنامه ها و نشریات در پایتخت یا استانهای مجاور سبب تاخیر در توزیع می شود.
عباس ماندگاری افزود: البته در استان یزد چاپخانه های افست فعالیت دارند که چاپ نشریه در این چاپخانه ها سبب افزایش تمام شده می شود و به صرفه نیست.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مطلوب معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید درباره بیمه خبرنگاران بوده، به طوری که دولت یارانه و سهم بیمه خبرنگاران را متقبل شده است اما در دوره های اخیر به این تعهد عمل نشده و روزنامه مبلغی در این خصوص دریافت نکرده است.
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات مطبوعات در دوره اخیر پرداخت نشدن یارانه مطبوعات بوده به گونه ای که برخی نشریات در یکسال اخیر تاکنون یارانه کاغذ دریافت نکرده اند و پیگیریهای آنان نیز نتیجه بخش نبوده است.
جانشین مدیرمسئول روزنامه صبح یزد گفت: از دیگر اقدامات معاونت مطبوعاتی ارشاد در دوره اخیر طرح خرید تضمینی نشریات در قبال پرداخت ۵۰ درصد بود که می توانست امید را برای رونق مطبوعات و دسترسی راحت نشریات به مخاطب به همراه داشته باشد اما اجرای نادرست و کم کردن سهم ناشر ناامیدی مدیران نشریات را به دنبال داشت.
ماندگاری افزود: مقرون به صرفه نبودن و نپرداختن به موقع سهم ناشر در این طرح حتی سبب خروج بسیاری از نشریات از آن شد.
وی ادامه داد: یکی از شعارهای معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه به رسانه های خصوصی و محلی بود، به طوری که یارانه مطبوعات دولتی قطع و به نشریات خصوصی پرداخت شود اما آنچه در عمل رخ داد فربه تر شدن روزنامه های دولتی در تخصیص یارانه ها بود.
با توجه به ساختار و قوانین مربوط به حوزه رسانه در کشورمان، مطبوعات برای ادامه فعالیت چاره ای جز چشم داشتن به حمایتهای دولتی ندارند و دست نیاز به سوی دولت دراز می کنند.
مواردی از جمله توجه بیشتر به موضوع بیمه خبرنگاران، ضابطه مند کردن فعالیت شبکه های اجتماعی، پرداخت به موقع یارانه به نشریات فعال و توزیع منصفانه آگهی های دولتی بین مطبوعات از جمله راهکارهای حمایتی دولت از مطبوعات است که از منظر اهالی رسانه می تواند مشکلات آنان را تاحدود زیادی مرتفع کند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..