محمد رضا خاتمی:

اگر آمریکا برجام را کنار بگذارد، در دنیا ایزوله خواهد شد/ برای اصلاح طلبان مهم نیست که رئیس جمهور آمریکا دموکرات یا جمهوری خواه باشد

من فکر می کنم پایه های برجام به گونه ای ریخته شده که اگر دولت آمریکا آن را کنار بگذارد اروپایی ها و همه دنیا آن را اجرا خواهند کرد.

به گزارش یزدی نیوزنایب رئیس مجلس ششم کنار گذاشتن برجام را باعث ایزوله شدن دولت آمریکا در دنیا دانست و گفت: من فکر می کنم پایه های برجام به گونه ای ریخته شده که اگر دولت آمریکا آن را کنار بگذارد اروپایی ها و همه دنیا آن را اجرا خواهند کرد.

محمدرضا خاتمی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در مورد تأثیر انتخاب ترامپ بر سیاست خارجی آمریکا گفت: من فکر می کنم اگر آقای ترامپ بخواهد صحبت ها و شعارهای انتخاباتی خود را عملی کند می تواند برای ما یک فرصت باشد؛ به شرط اینکه ما در داخل تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشیم و بر اساس منافع خودمان حرکت کنیم.
 
نایب رئیس مجلس ششم تصریح کرد: اگر بر اساس سخن رهبری، در سیاست خارجی عزت، حکمت و مصلحت را در نظر داشته باشیم من فکر می کنم چالش هایی که دولت جدید آمریکا با اروپا، چین و حتی متحدین خود در منطقه ما خواهد داشت می تواند برای ما یک فرصت باشد که در حقیقت دنیا می تواند تا حدی از نظام یک قطبی خارج شود و در این صورت، یک نظام چند قطبی همیشه به سود ما خواهد بود تا بتوانیم از فرصت های جهانی استفاده کنیم.
 
وی تأکید کرد: این موضوع احتیاج به این دارد که ما در داخل کشور خود عاقلانه تدبیر کنیم و تصمیم بگیریم و نخواهیم در چالش هایی که در دنیا به راه خواهد افتاد خود را آماج تیرهای آنها کنیم. البته من فکر می کنم آقای ترامپ در اوایل مواضعی خواهد داشت که ممکن است نگران کننده باشد ولی اگر ما درست تدبیر کنیم فکر نمی کنم آن مواضع به عرصه عمل برسد.
 
خاتمی افزود: آقای ترامپ و تیم سیاست خارجی او که باید ببینیم چه کسانی هستند احتمالا دنبال بهانه خواهند گشت؛ اگر ما این بهانه را به دست آنها ندهیم برای ما مشکلی ایجاد نخواهد شد. مثلا آقای ترامپ می گوید اگر قایق های ایرانی آن رفتار را داشته باشند من تحمل نمی کنم. بنابر این رفتار ما خیلی اهمیت دارد که این بهانه را به آنها بدهیم یا ندهیم.
 
وی اظهار کرد: شما تردید نکنید متحدان وابسته آمریکا در منطقه که الآن فکر می کنم بیشتر از ما نگران روی کار آمدن آقای ترامپ هستند و هزینه های سنگینی برای روی کار آمدن خانم کلینتون کردند که باعث می شود آقای ترامپ نسبت به آنها نظر خوبی نداشته باشد، تمام تلاش خود را خواهند کرد که دوباره ما را آماج حملات آمریکا قرار دهند و خودشان را از برنامه هایی که دولت آمریکا دارد دور کنند.
 
این چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: در تیم سیاست خارجی ما آدم هایی که آمریکا را خوب بشناسند و آدم های کارورزیده و دارای تدبیر سیاسی و کسانی که بتوانند از پس دیپلماسی آقای ترامپ بر بیایند به اندازه کافی و لازم داریم. امیدوارم شرایط به گونه ای شود که ما بتوانیم این وضعیت را به نفع خود تمام کنیم و منافع ملی مان را تأمین کنیم و از فرصت هایی که در چالش آمریکا با کشورهای دیگر ایجاد می شود بهترین بهره را برای ساختن کشورمان ببریم.
 
وی در مورد تفاوت ترامپ قبل و بعد از انتخابات اظهار کرد: من معتقدم آقای ترامپ به حرف هایی که در مورد سیاست داخلی گفته مثل برخورد با مهاجران و مسلمانان عمل خواهد کرد و زندگی برای اقلیت های درون آمریکا سخت خواهد شد. زیرا به نظر من چیزی که مردم آمریکا به آن رأی دادند اینها بود. روحیه کسانی که به او رأی دادند این است و آقای ترامپ باید به این امور پاسخگو باشد و نمی تواند آنها را فراموش کند. البته سعی خواهد کرد که صحبت ها و رفتارهای او کینه توزانه نباشد. اما دنبال خواهد کرد تا چیزی که به نظر او آمریکایی سفید پوست، چشم آبی، مو بور که شهروند اصیل آمریکا است شهروند طبقه یک شود. اینکه موفق شود یا نه یک امر دیگری است، اما این مسأله می تواند باعث چالش هایی در درون آمریکا شود که به دولت آمریکا وقت ندهد آن طوری که دولت های دیگر به مسائل خارجی پرداختند بپردازد.
 
خاتمی تصریح کرد: همه رئیس جمهورهای دنیا تا به کاخ ریاست جمهوری نرفتند حرف هایی می زنند، ولی وقتی به کاخ ریاست جمهوری رفتند و با واقعیت های اداره کشور مواجه می شوند و گزارش های کارشناسی در اختیار آنها قرار می گیرد می بینند که جاده ریل گذاری شده است و خیلی قدرت خروج از آن ریل را ندارند. خود آقای اوباما وقتی می خواست انتخاب شود نسبت به خاورمیانه، مسلمانان، سیاه پوستان و اقلیت ها حرف هایی می زد اما سیاست های خاورمیانه ای او خیلی تغییری نکرد یا در درون خود آمریکا برخورد پلیس با سیاه پوستان بیشتر از دوره های قبل شد.
 
وی ادامه داد: این امر نشان می دهد که وقتی درون سیستم قرار گرفتند این سیستم است که کار می کند نه شخص؛ بنابر این من فکر می کنم حداقل در سیاست های خارجی آمریکا چالش هایی را در ابتدا خواهیم داشت اما در دوباره به ریل سابق بر می گردد.
 
نایب رئیس مجلس ششم در مورد تأثیر تغییر رئیس جمهور آمریکا در برجام نیز گفت: من فکر می کنم پایه های برجام به گونه ای ریخته شده که آمریکایی ها ممکن است بخواهند حالا که کنگره و مجلس سنا هم در اختیار جمهوری خواهان قرار گرفته برجام را کنار بگذارند اما اروپایی ها و همه دنیا برجام را اجرا خواهند کرد. یعنی اگر آمریکایی ها این کار را انجام دهند به نوعی خودشان در دنیا ایزوله می شوند. گرچه اقتصاد دنیا به گونه ای است که آمریکایی ها می توانند فشارهای دیگری را بر ما بیاورند؛ البته این فشارها دیگر نمی تواند به صورت تحریم و امثال آن باشد و شاید ما در استفاده از بازارهای پولی کمی دچار مشکل شویم.
 
وی اظهار کرد: من فکر می کنم اگر آمریکایی ها برجام را کنار بگذارند به دوران آقای خاتمی باز خواهیم گشت که محدودیت های آمریکا برای ما وجود داشت اما به راحتی با اروپا و آسیا و کشورهای دیگر رابطه داشتیم و تجارت و سرمایه گذاری می کردیم و توانستیم به رشد اقتصادی هشت درصد هم برسیم.
 
خاتمی در پاسخ به سوالی در مورد موضع جناح های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در قبال دولت های آمریکا و اینکه گفته می شود اصلاح طلبان خواهان روی کار آمدن دموکرات ها و اصولگرایان طرفدار آمدن جمهوریخواهان هستند، نیز گفت: من فکر نمی کنم چنین چیزی عملا وجود داشته باشد. برای اینکه سیاست کلان خارجی جمهوری اسلامی در اختیار اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست. من در مورد اصولگرایان نمی توانم حرف بزنم اما در مورد اصلاح طلبان من فکر می کنم چیزی که مطرح است این است که ببینند منافع ملی کشور چه چیزی ایجاب می کند. ما یک دیدگاه کلی داریم و معتقدیم که شرایط جنگی به نفع منافع کشور نیست. بنابر این هر رئیس جمهوری که تمایل به جنگ نداشته باشد و سیاست های ضد جنگ داشته باشد ما استقبال می کنیم.
 
وی ادامه داد: ما معتقدیم تحریم ها به ضرر ما است. بنابر این اگر رئیس جمهوری باشد که حاضر باشد در این مورد مذاکره کند و تحریم ها را بردارد به نفع ما است. آقای اوباما بدترین تحریم ها را  وضع کرد و خودش هم تحریم ها را برداشت و دنبال جنگ نبود. البته آنها هم دنبال منافع خودشان هستند. بنابر این ما باید دنبال این باشیم که منافع کشورمان چه چیزی ایجاب می کند. جمله معروفی است که «در سیاست دوست دائمی و دشمن دائمی نداریم» بر اساس شرایط خاص ممکن است یک رئیس جمهور دموکرات پیدا شود که ما بیشتر بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم و ممکن است جمهوری خواه باشد.
 
این چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ما باید ببنیم بر سر مسائل مختلف با آمریکایی ها وارد مذاکره بشویم یا نشویم، ادامه داد: این به معنای اعتماد به آمریکایی ها نیست و به معنای این نیست که آمریکایی ها را دشمن نمی دانیم به هر حال آمریکایی ها اگر دستشان برسد می خواهد جمهوری اسلامی را براندازی کنند اما شرایط طوری است که مجبورند واقعیت را بپذیرند و شاید حاضر به مذاکره هم باشند. من بستن باب مذاکره را خیلی صلاح نمی دانم. شاید در مذاکره بیشتر از عدم مذاکره منافع ملی ما تأمین شود. اما ممکن است شرایط به گونه ای باشد که اگر ما همه گفت و گوها را قطع کنیم بیشتر به نفع کشور باشد.
 
وی افزود: بنابر این ما نه شرایطی داریم که بگوییم همیشه باید گفت و گو کنیم و نه شرایطی داریم که بگوییم هیچ وقت نباید گفت و گو کنیم. من فکر می کنم اصلاح طلبان بیشتر بر این اساس تصمیم می گیرند و برای آنها مهم نیست که رئیس جمهور آمریکا دموکرات و یا جمهوری خواه باشد.
 
خاتمی در بخش دیگری از گفت و گو همچنین در مورد پرونده قضائی خود گفت: این پرونده به تأخیر افتاد و ما منتظر هستیم که روز ۱۴ آذر بیاید. البته آقای رئیس دادگاه اعلام کردند که غیر علنی است ولی من خودم شخصا هیچ دلیلی برای غیر علنی بودن آن نمی دانم برای اینکه در محتویات پرونده ما به هیچ وجه مسائلی که ربط به امنیت ملی داشته باشد ندارد و همه مطالبش چیزهایی است که در رسانه ها و سخنرانی ها آشکارا گفته شده و بر این اساس محاکمه دارد شکل می گیرد.
 
وی با تأکید بر اینکه من فکر می کنم علنی نشدن دادگاه حقی است که از ما زائل می شود، ادامه داد: این اتفاق در ذهن ها ایجاد سؤال می کند که شاید استدلالات و چیزهایی که در پرونده ما برای محکومیت ما از طرف بازپرس، دادسرا و ضابطین قضائی شده استدلال و استحکام کافی را ندارد که اگر علنی شود افکار عمومی به گونه ای قضاوت خواهند کرد که احتمالا با نظر دادگاه متفاوت خواهد بود.

منبع: جماران

بخش نظردهی بسته شده است..