یزد صاحب «باغ شفابخش» می‌‌شود

no-thumbs

مشاور شهردار یزد از تلاش برای اجرای طرح باغ شفابخش یا بوستان گیاهان دارویی در یزد خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمریم احمدی  در نشستی خبری با بیان اینکه به دنبال تدوین طرح‌های قابل پیگیری و قابل اجرا در سطح شهر یزد هستیم، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های شهرداری و شورای شهر یزد اجرای طرح‌هایی در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی عنوان کرد: طرح باغ شفابخش یا بوستان گیاهان دارویی از جمله طرح‌هایی است که از سال ۹۲ پیگیر اجرای آن هستیم و با توجه به اینکه استان یزد در زمینه مصرف گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی از سرانه‌ای بین ۹۰۰ تا ۹۳۰ گرم برخوردار است، به نظر می‌رسد این طرح مورد استقبال مردم قرار گیرد.

احمدی خاطرنشان کرد: محل اجرای این طرح در حال حاضر قسمت انتهایی پارک بزرگ شهر یا بلوار فرودگاه در نظر گرفته شده اما در آینده می‌توان آن را به همه پارک‌های یزد گسترش داد.

مشاور شهردار یزد ادامه داد: بر اساس این طرح، گیاهان دارویی متناسب با اقلیم یزد به ویژه گیاهانی دارویی خودرو در فضایی از پارک‌ها به جای چمن، بوته‌های تزئینی و درختان آبخواه کشت می‌شود و مورد بهره‌برداری مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس طرح تدوین شده، این فضاها در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار می‌گیرد تا از این گیاهان دم‌نوش، گیاه دارویی، عرقیات گیاهی و … تهیه کرده و به فروش برسانند و ضمن درآمدزایی برای عده‌ای از مردم، از فضای پارک‌ها نیز استفاده مطلوبی صورت می‌گیرد ضمن اینکه یکی از فرهنگ‌های قدیمی یزد احیا می‌شود.

احمدی عنوان کرد: البته بحث آموزش نیز در این زمینه به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته و در کنار این بوستان‌ها فضاهای آموزشی برای شناخت گیاهان دارویی، نحوه مصرف آنها، نحوه عرق‌گیری و … نیز در نظر گرفته خواهد شد.

وی بیان کرد: ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در استان یزد شناسایی شده که نیاز به نگهداری خاصی ندارند و کشت آنها در فضای پارک می‌تواند برای مردم فواید بسیاری داشته باشد.

مشاور شهردار یزد، یکی دیگر از طرح‌های در دست پیگیری شهرداری یزد را طرح «دوام» برگرفته از عنوان «داوطلب واکنش اضطراری محله» اعلام کرد و اظهار داشت: در قالب این طرح که اکنون به صورت پایلوت در محله فهادان یزد در حال اجرا است، یک پایگاه آتش‌نشانی کوچک در یکی از منازل امن در محله ایجاد و وسایل مورد نیاز برای مواقع بحران در این خانه‌ نگهداری می‌شود.

وی عنوان کرد: جوانان و اهالی محلات نیز تحت آموزش‌های مختلف از جمله کمک‌های اولیه و دیگر آموزش‌های مورد نیاز در مواقع بحران قرار می‌گیرند تا در صورت بروز حادثه‌ احتمالی بتوانند خود،‌ خانواده، همسایه‌ها و اهالی محل را نجات دهند.

احمدی، یزد را پایلوت اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: تا پایان سال ۹۵ این طرح باید در دو یا سه محله دیگر شهر یزد به ویژه در مناطق دارای بافت تاریخی و فرسوده اجرایی شود.

وی یادآور شد: این طرح هم مورد توجه وزارت کشور قرار گرفته و هم ارزیابان یونسکو در سفر به استان یزد و بازدید از بافت تاریخی، از آن استقبال کردند.

مشاور شهردار یزد خاطرنشان کرد: چنین طرح‌هایی برای مردم کاربردی و مفید است و شهرداری نیز اجرای آنها را در برنامه قرار داده و امیدواریم بتوانیم با مشارکت مردم آنها را اجرایی کنیم.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..