رییس جدید میراث از کهن شهریزد چه می داند؟

امیرترقی نژاد/تابناک
تا بوده همین بوده؛چه در این دولت و چه در دولت قبل،همیشه یک آدم سیاسی بر سر سازمان عریض و طویل و از همه مهمتر،میراث فرهنگی و گردشگری حاکم بوده است.سازمان میراث فرهنگی بعنوان حیاط خلوت دولت ها،همچنان مورد تاخت و تازبوده و ایندفعه قرعه شانس بعداز یک آدم سیاسی بنام "سلطانی فر" نصیب،"زهرا احمدی‌پور"شده است.
با ذکر این مقدمه ،صحبت از این است که کهن شهر یزد این روزها در موقعیت حساس و ویژه ای قرار گرفته است که نیازمند مذاکره و لابی های تخصصی در مجامع بین المللی همچون؛یونسکو است.پرونده ثبت جهانی برای ارزیابی نهایی درسازمان یونسکو قرار دارد که متسفانه در تغییر و تحولات سیاسی دولت دچار سردرگمی جدی شده است و هر لحظه بیم آن می رود که در صورت تلاش دوچندان منتقدان ثبت یزد( تعداد آنها نیز کم نیست)به سرنوشت ثبت جهانی بادگیرها مواجه شود.جاییکه به طور باور نکردنی از دستور کار اجلاس خارج شد و رسیدگی به آن به دورهای بعدی موکول گردید.
حال به نظر می رسد با توجه به عدم تخصص زهرا احمدی‌پور، وی روزهای سختی در این سازمان عریض و طویل را باید سپری کند.به طوریکه او در سال اخر دولت نیز فرصت ندارد به تجربه اندوزی مشغول شود بلکه باید در اولین قدم با شرکت و مشارکت برخی صاحبنظران همراه، چاره اندیشی جدی برای میراث داشته باشد.
شاید او تاحدودی به مسئله گردشگری آشنا باشد اما "احمدی‌پور"نیک باید بداند که این موج گردشگری با توجه به تاریخ کهن این کشور رنگ و رویی دوباره گرفته است.این مسئله ازحوزه یزد نیز جدا نیست چه که همگان بخوبی می دانندکهن شهر یزد باید الویت جدی در این مسیر طلایی باشد.
طی سال‌های گذشته خانه‌های بسیاری در یزد تخریب شدند که گزارش‌های متعددی آورده شده است. اگر قرار باشد، فهرستی از این خانه‌ها تهیه شود، کار به درازا می‌کشد؛ اما شاخص‌ترین خانه‌های تخریب شده در چند ساله گذشته از این قرار است خانه تاریخی ابریشمی، شمس ابرکوه، خانه مشفق،محمد مروج، خادم، بحری‌ها و….این در حالی است که تعرض به حریم تاریخی هم بارها به وفور دیده شد.
البته آمار حضور گردشگران در یزد از روزهای خوب گردشگری در کهن شهر یزد حکایت می کند.این روند اگرچه از طی سال گذشته رنگ پررنگ تری به خود گرفت اما این روزها، سایه گردشگران محکم تر از سال گذشته و حتی ماههای یپیش است.حتی کارشناسان و برخی صاحبنظران گردشگری براین باورند که این آماردر ماههای منتهی به سال نیز رو به جلوتر ضرب آهنگ خود را طی می کند.
یزد از کهن ترین شهرهای تاریخی کشور و حتی جهان بشمار می رود که گردشگران بخوبی دریافته اند که نه تنها وقت آنها تلف نخواهد شد،بلکه بدلیل آماده شدن برخی زیر ساختهای لازم همچون هتل های سنتی،شب های پرستاره ای برای توریست های خارجی رقم می خورد.این قضیه اگرچه مدیون برخی فعالیت های دیپلماتیک از سوی سران نظام است اما از انجا که میراث فرهنگی و گردشگری در الویت اصلی استان یزد قرار گرفته است،فصل مثبت روبه جلو گردشگری به نام کهن شهر یزد ثبت شده است.
یزدیها نیک می دانند که در منظر کنونی،توجه جدی به بافت تاریخی و اثار تاریخی که در این شهر وجود دارد چقدر مهم و ارزشمند است.این آثار تاریخی که هم اکنون بحث اقتصادی برای مردم شهر یزد پیدا کرده است طی سالهای آتی زوایای پیدا و آشکار ان بیش از گذشته برای مردم این منطقه روشن تر می شود. یزد از بناهای تاریخی و بی نظیری برخوردار است که گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی را در خود جای داده است که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی شامل بقاع متبرکه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان و خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام (ع)، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین از دیگر آثار تاریخی استان یزد است. این در حالی است که تاکنون بیش از ۶۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی و افزون بر ۱۵۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
ولی کهن شهر یزد فقط به آثار تاریخی محدود نمی شود،بلکه طبیعت دیدنی آن که ظرفیت مهمی همچون کویر را در پهنه خود جای داده است برای هرگردشگری جالب و پرخاطره است.کویری که گردشگر می توان شب های پرستاره ای را تجربه و ضبط خاطره نماید.
به طور کلی می توان گفت،طبیعت در یزد اغلب برای توریست جالب و پرکشش است. طبیعت چندگونه و کاملاً متفاوت استان از پرجاذبه ترین دیدنی های این شهر به شمار می رود، از یک سو پهنه های بیابانی و تپه های ریگ روان و از سوی دیگر و به فاصله نزدیک ارتفاعات زیبای شیرکوه و ییلاقات سرسبز، دره ها و دامنه های آن و گوناگونی آب و هوا جلوه های جذاب برای تفریح و بهره مندی از طبیعت است.
با این تفاسیر، زهرا احمدی‌پوررییس جدید سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی و گردشگری باید روزهای پرماجرا و سختی را تجربه نماید.او باید بداند با توجه به شرایط ویژه کهن شهر یزد ،باید وقت دوچندانی را برای این شهر تاریخی هزینه کند.

بخش نظردهی بسته شده است..