عضو شورای اصلاح طلبان یزد:

میان شورای اصلاح طلبان و مجمع عمومی فاصله افتاده است/حداقل یک صدای واحد از اردوی اصلاح طلبان به گوش برسد

شورای اصلاح طلبان یزد پیش از انتخابات مجلس با برگزاری مجمع عمومی شکل گرفت و پس از انتخابات با همین ترکیب به کار خود ادامه داد و حالا برای انتخابات شورای شهر آماده می شود.زدسخن در گفتگو بااحمدطالبی، عضو این شورا وضعیت فعلی شورای اصلاح طلبان یزد را بررسی می کند.

به گزارش یزدی نیوز🔹خلاصه ای از روند و چرایی شکل گیری شورای اصلاح طلبان در یزد را بفرمایید؟
🔸احمد طالبی: وقایع سال ۸۸ و محدودیتهای پیش و پس از آن، تشکیلات رسمی نیروهای اصلاح طلب را تا حد زیادی تضعیف کرد اما تجربه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نشان داد که این جریان هنوز پایگاه اجتماعی گسترده‌ای دارد که در صورت متشکل شدن، می‌تواند دوباره این طیف سیاسی را از حاشیه به متن تحولات سیاست بیاورد. انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در پیش بود. در بسیاری از نقاط کشور و از جمله یزد این خواست به شکل جدی طرح شده بود که ساختار جریان اصلاح طلب دموکراتیک‌تر شده و فعالین اصلاح طلب مستقیما در تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمایند. حدود یک سال مانده به انتخابات هفتم اسفند، این ایده مورد تایید آقای خاتمی و قبول شورای مشاورانش هم قرار گرفت و مقرر شد تا در کلیه استانهای کشور مجمع عمومی فعالین اصلاح طلب تشکیل شده و از بین خود شورایی را برای اداره امور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزینند.

🔹چرا استان یزد برخلاف دیگر استان ها فاقد شورای هماهنگی و شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان است؟ شورای مشورتی یزد بیشتر به هماهنگی نزدیک است یا سیاستگذاری؟
🔸احمد طالبی: تلاش بر این بود که اصلاح طلبان در سراسر کشور ساختار یکپارچه و متحدی داشته باشند. بر این اساس شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان در تهران تشکیل شد و سایر نهادها همچون شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب در این شورای عالی ادغام شدند. در استانها نیز یک شورای واحد وجود دارد که تحت عنوان شورای اصلاح طلبان استان فعالیت می‌کند. البته برخی اختلافات در مقطعی پس از انتخابات مجلس باعث شد تا بعضی احزاب اصلاح طلب با اعلام اینکه ماموریت شورای عالی سیاستگزاری پایان یافته، در صدد احیای شورای هماهنگی برایند اما به نظر می‌رسد با تدابیر در پیش گرفته شده، لااقل در سطح ملی همچنان یک صدای واحد از اردوی اصلاح طلبان به گوش برسد.

🔹باتوجه به اینکه این شورا برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس شکل گرفت چه دلایلی باعث شد تا بعد از انتخابات مجلس به کار خود ادامه دهد؟
🔸احمد طالبی: توفیق نسبی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و در پیش بودن انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری مهمترین دلیلی بود که اغلب نخبگان اصلاح طلب بر حفظ ارتباطات و تشکیلاتی که در انتخابات مجلس به وجود آمده بود، تاکید داشتند. البته در نحوه حفظ این تشکیلات می‌تواند اختلاف نظر باشد که شورای اصلاح‌طلبان استان به عنوان دم دستی‌ترین گزینه ممکن یکی از راههای حفظ این ارتباطات و تشکیلات است.
🔹چه افرادی در شورای اصلاح طلبان یزد عضویت دارند  و با چه مکانیزمی به عضویت شورا درامده‌اند؟
🔸احمد طالبی: ما یک شورای استانی داریم که بیش از ۳۰ نفر عضو آن هستند و مشابه این شورا را در اغلب شهرستانها نیز تشکیل داده‌ایم. شورای استان در یک مرحله با رای اعضای مجمع عمومی به ۱۵ نفر تشکیل شد و بعد در چندین نوبت به سبب گشایش برخی بن‌بستها یا لزوم جامعیت بیشتر شورا در مسائل مرتبط با انتخابات مجلس، ترکیب شورا ترمیم شد و نفراتی به این ترکیب اضافه شدند.  
در مرحله اول، افراد داوطلب شدند و با رای مجمع عمومی، اعضای شورا برگزیده شدند اما گاهی موضوعاتی پیش می‌آمد که جمع اعضا توافق می‌کردند برای کار بهتر نیاز است نفرات جدیدتری به ترکیب اضافه شوند. مثلا در یک مرحله جمعی از صاحبنظران و پیشکسوتان اصلاح طلب استان برای گشودن گرهی که در کار افتاده بود، به ترکیب اضافه شدند. در جای دیگر نمایندگانی از احزاب فعال و گروههای اصلاح طلب که در ترکیب شورا حضور نداشتند، دعوت به همراهی شدند و بعدتر از آن هم به سبب آنکه شورای شهرستانی اصلاح طلبان در اشکذر و یزد تشکیل نشده بود، چند نفر از فعالین زارچ و اشکذر به ترکیب شورا افزوده شدند تا تصمیم‌گیری در مورد انتخابات در حوزه یزد و اشکذر ممکن شود.

🔹مجمع عمومی در بین ارکان این شورا چه نقشی دارد؟
🔸احمد طالبی: تشکیل شورا بر اساس این ایده بود که مجمع عمومی نیروهای اصلاح طلب باید در راس تصمیمگیری‌ها باشد. به همین دلیل اعضای شورا بدون هرگونه پیش‌شرطی و صرفا بر اساس تصمیم مجمع عمومی تعیین شدند. در آیین‌نامه‌ای هم که برای اداره شورا نوشته شود، برگزاری نشستهای مستمر مجمع عمومی با اختیارات زیاد از جمله بررسی عملکرد شورا و تغییر ترکیب آن پیشبینی شده بود اما عملا در این زمینه کم‌کاری شد و میان شورا و مجمع عمومی فاصله افتاد. یکی دو باری هم که مجمع عمومی برگزار شد، به قدری حجم سخنرانیهای پیشبینی شده و برنامه‌های کلیشه‌ای بالا بود که فرصتی برای ارزیابی عملکرد شورا و تصمیمگیری احتمالی مجمع عمومی نماند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..