احیای بافت تاریخی یزد با توسعه بوم گردی

به گزارش یزدی نیوزامروزه گردشگری یکی از صنایع مهم برای ارزآوری شناخته شده است و بسیاری از کشورهایی که دارای زمینه و ظرفیت گردشگری هستند، برای به دست آوردن ارز از حوزه صنعت گردشگری به طور جدی برنامه ریزی می‌کنند.
یزد از استان‌های گردشگر پذیری است که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در زمینه توریسم داشته است؛ به طوری که برنامه‌سازان و مسئولان میراث فرهنگی استان در تلاش هستند تا با توسعه اقامتگاه‌های سنتی، هتل‌ها و توسعه بوم‌گردی از این ظرفیت استفاده کنند و ظرفیت‌های گردشگری استان را افزایش دهند.
اقامتگاه بوم‌گردی نوعی از محل‌های اسکان برای مسافران است و بر خلاف هتل‌ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی و به نوعی بومی‌ و محلی است که عمدتا در خانه‌های قدیمی ‌بازسازی شده و با شیوه‌ای که برای مسافران مطلوب باشد اداره می‌شوند. این اقامتگاه‌ها نقشی مهم در رونق گردشگری و جذب گردشگران دارند.
تقریبا در همه این اقامتگاه‌ها به‌ صورت خانوادگی از مهمانان پذیرایی می‌شود، سعی شده تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص و غذاهای محلی آن منطقه بیشتر آشنا شوند. زیست بوم یا بومگردی علاوه بر این که باعث حفظ فرهنگ‌ها و اصالت‌های جوامع محلی می‌شود در رونق گردشگری تاثیر گذار است. همچنین در حفظ محیط زیست، معرفی طبیعت منطقه میزبان موجب اشتغالزایی برای افراد بومی به ویژه روستاییان می‌شود و از مهاجرت‌ها هم پیشگیری می‌کند.

بومگردی و پیشگیری از تخریب خانه‌های تاریخی
یکی از شهروندان ساکن در محدوده بافت تاریخی می‌گوید: بومگردی در استان طرح خوبی است که باعث ایجاد انگیزه برای مالکان خانه‌های تاریخی و بهره گیری از این طرح برای بازگرداندن حیات و زندگی به بافت تاریخی می‌شود.
«رضا صراف» می‌افزاید: در بعضی محله‌های شاخص که در مسیر گردشگران است، به ویژه محله فهادان، شاه ابوالقاسم و دیگر محله‌های تاریخی، خانه‌هایی هستند که با بی‌توجهی مالکان رو به تخریب رفته است.
یک دانشجوی معماری در استان می‌گوید: توسعه بوم‌گردی و تغییر کاربری خانه‌های سنتی به هتل‌ها و سفره‌خانه‌ها طرح‌هایی هستند که اکنون در بافت تاریخی شکل گرفته‌اند و تا حدودی می‌شود تغییرات موجود را احساس کرد.
«پروانه امراللهی» می‌افزاید: ایجاد دانشکده معماری هم از طرح‌های خوبی بود که خانه‌های شاخص بافت تاریخی حفظ شود، اما بعضا مالکان در گرفتن تسهیلات برای ایجاد بومگردی با مشکل روبه‌رو هستند.

افزایش هزار تخت اقامتی با توسعه بومگردی
معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: یزد از استان‌های صدر نشین در زمینه توسعه بومگردی است، به طوری که از ۱۵۶‌درخواست بومگردی در سال‌جاری، ۴۹‌درخواست به بهره‌برداری رسیده و از این تعداد ۸۰ درصد آن سهم شهر یزد است.
«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: تا پایان سال جاری، ۳۰ اقامتگاه بومگردی دیگر به بهره برداری می‌رسد و با توجه به توسعه بومگردی استان هزار تخت اقامتی به مجموعه اقامتی استان اضافه شده است.
به گفته وی، بومگردی نیاز به تغییر کاربری ندارد، شکل سنتی خانه حفظ و تنها با مرمت و بهسازی جزئی به اقامتگاه بومگردی تبدیل می‌شود. از این رو با استقبال خوب مالکان خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی روبه‌رو شده است.
وی ادامه می‌دهد: بافت‌های تاریخی یزد، میبد، اردکان و بافق دارای بالاترین درخواست برای ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی هستند. یزد شاخص ترین شهر در استقبال از ایجاد بومگردی است و بعد از آن شهرستان‌های تفت، اردکان و ابرکوه در ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی برتر هستند.
نصیری بیان می‌کند: برای توسعه بومگردی در استان به ویژه درون بافت تاریخی تا ۵۰ درصد تسهیلات برای ایجاد اقامتگاه‌ها از سوی میراث فرهنگی پرداخت شده است تا ساکنان بتوانند خانه هایشان را مرمت کنند.
وی می‌افزاید: خوشبختانه صندوق امید طی تفاهم نامه ای، همراهی خوبی برای توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در استان انجام داده است، به‌طوری که ظرفیت این اقامتگاه‌ها به ۷۰‌عدد می‌رسد.

اقامتگاه بومگردی و حفظ سنت‌ها
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: بومگردی علاوه بر رونق گردشگری و حفظ خانه‌های تاریخی،باعث حفظ فرهنگ‌ها و سنت‌های قدیمی خواهد شد.
نصیری بیان می‌کند: گردشگران خارجی نیز رغبت زیادی برای اقامت در این قبیل اقامتگاه‌ها دارند.
به گفته این مسئول، یزد بعد از استان‌های کرمان و اصفهان دارای بیشترین اقامتگاه‌های بومگردی است که تسهیلات خوبی را برای ایجاد این اقامتگاه‌ها به مالکان خانه‌های قدیمی پرداخت کرده است.

اشتغالزایی و کار آفرینی با بومگردی
معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: حمایت‌های صندوق امید و کارآفرینی در استان برای توسعه بومگردی، اشتغالزایی و کار آفرینی بیشتری در حوزه گردشگری فراهم کرده که باعث بهره برداری اقتصادی محلی نیز شده است.
مینا شوهانی/ همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..