سرشماری اینترنتی نقطه اعتماد و همراهی ملت با دولت

به گزارش یزدی نیوزطرح سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن که برای نخستین بار در کشور اجرا شد، نشان داد مردم به دولت و نظام جمهوری اسلامی اعتماد و در طرح هایی که از سوی دولت ارائه می شود، حتی مواردی مانند سرشماری اینترنتی مشارکت می کنند.

سرشماری نفوس و مسکن ۹۵ در دو مرحله و طی دو ماه به صورت اینترنتی و حضوری برنامه ریزی شده بود که مرحله اول از سوم تا ۲۵ مهرماه به منظور حرکت از روال سنتی سرشماری حضوری به روش اینترنتی و حضوری تعریف شده بود که با توجه به استقبال مردم، بخش اینترنتی آن چند روز نیز تمدید شد.
پیش بینی اولیه مرکز آمار ایران ثبت نام اینترنتی هشت میلیون و ۸۸۱ هزار خانوار بود که با توجه به برخی اتفاقات این آمار به ۱۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۱۳۷ خانوار با جمعیت ۳۷ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۳۰۷ نفر رسید به گونه ای که برخی از استان ها رتبه عالی مشارکت در سرشماری اینترنتی را از سوی مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه کسب کردند.
به عنوان نمونه استان یزد با تحقق ۱۶۲ درصدی هدف از قبل پیش بینی شده، رتبه عالی را در بین استان های کشور کسب کرد .
۱۹۷ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۶۴۸ هزار نفر با سهم ۵۷.۸ درصدی از جمعیت استان یزد در این طرح مشارکت کردند که در میان شهرستان های استان بهاباد با تحقق ۱۰۰درصدی سرشماری به روش اینترنتی از پدیده های سرشماری با روش جدید بود و کمتر کسی انتظار این میزان مشارکت در سرشماری اینترنتی را از این شهرستان داشت و در سوی دیگر شهرستان یزد که انتظار می رفت در جایگاه های برتر سرشماری اینترنتی در استان باشد، در رده آخر قرارگرفت.
اما در مجموع در سرشماری انجام شده به روش اینترنتی در کشور چند اتفاق جالب افتاد نخست آنکه چند روز مانده به اتمام مهلت ثبت نام اینترنتی، ایران رکورد ثبت نام اینترنتی سرشماری در جهان را شکست.
رکورد سرشماری اینترنتی در دنیا تا روز سه شنبه ۲۷ مهرماه در اختیار ژاپن بود؛ ژاپنی ها با مشارکت ۳۵ درصدی در سرشماری اینترنتی توانسته بودند رتبه نخست را از آن خود کنند اما بر اساس آمارهای اعلام شده تا ساعت ۱۸ سه شنبه ۲۷ مهرماه، ایران از رکورد ژاپن در این زمینه عبور کرد و توانست نام خود را به عنوان بیشترین مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی ثبت کند.
بر اساس این آمار، بیش از ۹ میلیون و ۳۵۳ هزار خانوار با جمعیت ۳۱ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر معادل ۳۹ درصد جمعیت کشور در سرشماری عمومی نفوس و مسکن به صورت اینترنتی ثبت نام کرده بودند در حالی که سرشماری اینترنتی تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۳۰ مهرماه تمدید شد .
مردم ایران رکوردی تاریخی برجای گذاشتند و در فاصله چند روز پایانی سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن، آمار مشارکت را ۱۰درصد افزایش داده و به ۴۶.۴ درصد رساندند؛ آماری که از دارنده مقام نخست قبلی ۱۱درصد بیشتر است و بعید است به این زودی ها از سوی کشوری دیگر شکسته شود.
مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی اهمیت جایگاه اینترنت و فضای مجازی و استفاده از این ابزار توسط مردم ایران را به صورت آشکار نشان داد.
نکته دیگر این است که با وجود ایجاد شک و تردیدهای مختلف برای مردم به منظور کاهش مشارکت آنها در این طرح از سوی برخی جریان های داخلی و خارجی، مردم به دعوت مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و مسئولان نظام جمهوری اسلامی پاسخ مثبت داده و نشان دادند همچون دوران انتخابات و روزهای حساس همراه دولت و نظام هستند.
موضوع سوم اهمیت جایگاه رسانه ها و فضای مجازی است که مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه به خوبی از این ظرفیت استفاده کردند و الگویی برای سایر بخش ها در زمینه استفاده از ظرفیت های رسانه ای و فضای مجازی فراهم شد.
سازمان برنامه و بودجه استان یزد با طراحی چند کانال و گروه اطلاع رسانی و رصد لحظه ای اخبار توانست همراهی و همکاری تنگاتنگی با رسانه ها و مخاطبان رسانه های مجازی (که بخشی از آنها نخبگان جامعه و قشرتاثیرگذار هستند) برقرار کند.
تاثیر فضای مجازی در ایران همواره نقش مهمی به لحاظ اشاعه اطلاعات داشته که در سرشماری اینترنتی هم این تاثیر بخوبی مشهود بود و مدیران برنامه ریز کشور باید این موضوع را در هدفگذاری های آینده مدنظر داشته باشند.
محمود رضا رحمانی

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..