مهریز نیازمند تامین زیرساخت‌های گردشگری

به گزارش یزدی نیوزفرماندار شهرستان مهریز به تشریح محورهای توسعه‌ی شهرستان مهریز و چالش‌هایی که این شهرستان برای توسعه با آنها مواجه است، پرداخت.

"سیدمحمد رستگاری"  سند توسعه شهرستان را محور فعالیت فرمانداری مهریز در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیش از پیش این شهرستان دانست و بیان کرد: اجرایی کردن شاخص‌های در نظر گرفته در سند توسعه شهرستان مهریز، اولویت اجرایی فرمانداری است.

وی با اشاره به تعیین محورهای تو‌سعه‌ی شهرستان براساس ظرفیت‌های بومی این منطقه، گفت: یکی از مهمترین  قابلیت‌های مهریز، ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان است که در حال حاضر هم راستا با مرکز استان، در حال اقدام و پیگیری است.

رستگاری وجود جاذبه‌های طبیعی، میراث فرهنگی و میراث معنوی را از جمله ویژگی‌های شهرستان مهریز عنوان کرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای این شهرستان به سمت توجه بیشتر به ظرفیت‌های گردشگری هدایت شده است.

وی همچنین با اشاره به مباحث اکوتوریسم در منطقه نیز خاطرنشان کرد: وجود ۲۰۰ هزار هکتار اراضی حفاظت شده برخوردار از گونه‌های مختلف جانوری و حیات وحش ارزشمند و پوشش گیاهی نادر، مسئولان این شهرستان را مکلف کرده تا بیش از پیش نسبت به حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان اقدام کنند.

مهریز نیازمند تامین زیرساخت‌های گردشگری

فرماندار مهریز در ادامه تأمین زیرساخت‌های لازم برای میراث‌های فرهنگی و تفرجگاه‌های شهرستان را یکی از برنامه‌های در دستور کار مسئولان دانست و گفت: توسعه و ایجاد شرایط لازم برای گردش‌پذیر بودن بیشتر ظرفیت‌های تاریخی مهریز مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه است.

وی تصریح کرد: جذب بخش خصوصی در راستای مشارکت در احیای اماکن تفریحی و تاریخی و تلاش در حوزه بوم‌گردی که در حال حاضر دو مورد در شهرستان مهریز به بهره‌برداری رسیده، یکی از برنامه‌های در حال اقدام فرمانداری برای توسعه بیش از پیش گردشگری شهرستان مهریز است.

این مقام مسئول در ادامه باغ‌خانه‌های تاریخی و ثبت جهانی باغ پهلوان‌پور و قنات حسن‌آباد را از جمله ویژگی‌های گردشگری مهریز دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیست محیطی مهریز، مسئولان شهرستان را بر آن داشته تا ظرفیت‌های توسعه‌ای این منطقه را براساس حفظ خانه‌باغ‌های موجود، برنامه‌ریزی کنند.

رستگاری مجموعه‌ی تاریخی سریزد به عنوان تنها ارگ فعال استان را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان و شهرستان مهریز برشمرد و بیان کرد: احیا و بازسازی بخش‌های مختلف مجموعه تاریخی سریزد توسط بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی راه‌اندازی واحدهایی نظیر باغ آهو که در روستای سر یزد قرار دارد و جزو کارهای جدید از نظر ادغام طرح سنتی و جدید است، از دیگر برنامه‌های در دستور کار فرمانداری مهریز در راستای توسعه بیش از پیش این شهرستان است.

رستگاری همچنین اظهار کرد: اولویت شهرستان در تأمین اعتبارات ملی و استانی نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری است.

بازدید چهار هزار گردشگر خارجی از مهریز

فرماندار با اشاره به ثبت بیش از چهار هزار بازدید توسط گردشگران خارجی از میراث تاریخی و فرهنگی شهرستان از ابتدای سال تا ابتدای مهر ماه امسال، افزود: قطعاً در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش میزان بازدید گردشگران خارجی از میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به نیاز شدید شهرستان مهریز به هتل و اقامتگاه گردشگران، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در همین رابطه تعدادی از مهریزی‌تباران که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، به شهرستان دعوت شدند و برنامه‌های متعدد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

رستگاری سوق دادن سرمایه‌های خارج از شهرستان به برنامه‌های توسعه مهریز را از جمله اقدامات انجام شده و در حال اجرای فرمانداری دانست و بیان کرد: از آنجایی که در حال حاضر بحث ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به صورت جدی در دستور کار میراث فرهنگی استان است، شهرستان مهریز هم به دلیل نزدیکی به مرکز استان در حال آماده‌سازی خود برای حضور گردشگران خارجی و اقامت در این شهرستان است.

مهریز یکی از قطب‌های دامپروری استان یزد

این مقام مسئول، کشاورزی و دامپروری را یکی دیگر محورهای توسعه شهرستان مهریز خواند و خاطرنشان کرد: در مقوله‌ی کشاورزی، توجه به مباحث مربوط به الگوی کشت مناسب و کم‌آبخواه از جمله مضوعات مورد اهتمام در شهرستان است.

وی بیان کرد: استفاده از الگوهای آبیاری جدید تحت فشار یکی دیگر از برنامه‌های شهرستان در رابطه با حفظ کشاورزی منطقه است.

فرماندار با اشاره به این که مهریز یکی از قطب‌های دامپروری استان است،  اظهار کرد: شهرستان مهریز در تولید شیرخام، تخم مرغ، جوجه یک روزه، شترمرغ، جوجه شتر مرغ و پرورش آهو جزو برترین‌های استان و حتی کشور است.

وی راه‌اندازی واحدهای فرآوری شیر خام در شهرستان مهریز را ضروری خواند و گفت: رشد کیفی بحث دامپروری، افزایش بهره‌برداری و بهسازی دامداری‌ها از دیگر برنامه‌های فرمانداری در راستای توسعه بیش از پیش دامپروری شهرستان است.

سرعت گرفتن فرآیند صنعتی شدن مهریز

رستگاری در ادامه بحث صنعت را از دیگر محورهای توسعه شهرستان مهریز عنوان کرد و افزود: خوشبختانه شهرستان مهریز در چند سال اخیر فرآیند صنعتی شدن را به خوبی طی کرده است.

این مقام مسئول وجود واحدهای تولید کاشی و سرامیک و واحدهای تولید شمش فولاد را از جمله ظرفیت‌های فعلی صنعتی شهرستان دانست و بیان کرد: واحدهای تولیدی متفرقه‌ای نیز در دو شهرک صنعتی مصوب و یک ناحیه غیرمصوب در حال فعالیت هستند.

وی با بیان این که راه‌اندازی صنایع کم آبخواه و بدون آلایندگی از جمله سیاست‌های در نظر گرفته شده در جهت توسعه صنعتی شهرستان است، تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست یکی از اولویت‌های جدی شهرستان مهریز در تمامی حوزه‌هاست چرا که بر این باور هستیم که حتی ارتقاء و توسعه‌ی صنعت گردشگری شهرستان نیز مستلزم حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی موجود است.

وی تلاش برای راه‌اندازی واحد‌های صنعتی تولید قطعات خودرو، ایجاد فرودگاه مهریز و راه‌اندازی صنایع هواپیماسازی در این شهرستان را نیز در راستای همین سیاست عنوان کرد.

برخورد با صنایع آلاینده و صدور مجوز برای صنایع پاک

رستگاری در رابطه با گلایه‌ی برخی از ساکنان مهریز در مورد آلایندگی واحدهای صنعتی این شهرستان، به جانمایی‌های نادرست شهرک‌ها و واحدهای صنعتی مهریز در گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان برای ساخت واحدهایی که دارای آلایندگی هستند، مجوز ساخت و فعالیت صادر نمی‌شود.

وی نصب فیلترهای تصفیه و استقرار واحدهای مربوط به ایمنی و محیط زیست در محل واحدهای تولیدی را از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش آلایندگی‌های صنایع ذکر کرد.

فرماندار همچنین از دیگر این اقدامات به برگزاری جلسات مشترک مردم، محیط زیست، نمایندگان، مسئولان دولتی و صاحبان صنایع  شهرستان و ارائه گزارش عملکرد در مورد اقدامات انجام شده در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اشاره کرد.

وی با اشاره به این که بسیاری از صنایع شهرستان در حال نصب الکتروفیلترهای قوی هستند، تصریح کرد: برخی از واحدها نظیر سیمان نیز مشکلات زیرساختی عمیقی دارند و به همین دلیل امکان نصب سریع فیلترها وجود ندارد.

رستگاری با تاکید بر این که تاکنون گزارش مستند راجع به تاثیر مخرب و منفی آلودگی‌های صنایع بر کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان ارائه نشده است، این اطمینان را داد که در صورت اعلام محیط‌زیست در رابطه با آلایندگی صنایع شهرستان، به صورت جدی با متخلفان برخورد ‌شود.

وی در خصوص توسعه شهرک‌ یزدمهر و شهرک صنعتی نیز خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع تیپ سه به بالا که فاقد آلایندگی هستند در دستور کار شهرستان مهریز برای توسعه‌ی این شهرک‌هاست.

فرماندار مهریز در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت‌های بخش معدن در این شهرستان نیز اشاره و از آن جمله به معادن سرب و روی و باریت مهدی آباد با ذخائر بیش از ۲۰۰ میلیون تن اشاره کرد.

کمبود آب، اصلی‌ترین چالش شهرستان مهریز

این مقام مسئول در ادامه در مورد چالش‌های شهرستان مهریز، خاطرنشان کرد: کمبود آب چالش اصلی این شهرستان است.

وی ادامه داد: علی‌رغم این که شهرستان مهریز در کوهپایه‌های‌ شیرکوه قرار دارد و بسیاری از منابع آبی دشت یزد- اردکان از قنات‌های مهریز سرچشمه می‌گیرند، شهرستان مهریز به شدت برای تأمین آب شرب شهر مهریز و روستاهای حوزه استحفاظی خود دچار مشکل است.

فرماندار مهریز با بیان این که منابع آب زیر‌زمینی شهرستان نیز به شدت در حال کاهش است، برنامه‌ریزی برای مدیریت حفظ منابع آبی موجود را ضروری خواند.

وی در مورد خسارت‌های خشکسالی در این شهرستان، خاطرنشان کرد: خسارت‌های خشکسالی شهرستان ناشی از سال‌های متوالی خشک گذشته است که البته در سال گذشته خسارت‌های به مراتب بیشتری را به شهرستان تحمیل کرده است.

رستگاری عنوان کرد: قنوات بسیاری از باغات مهریز به ویژه در منطقه میانکوه و تنگ‌چنار که آسیب‌پذیر بوده‌اند، به دلیل خشکسالی به خشکی گراییده یا حداقل آبدهی را دارند.

وی با اشاره به خشک شدن اکثر باغات بادام در منطقه تنگ‌چنار، افزود: باغات گردو در منطقه‌ی میان‌کوه که سرمایه‌ی مردم محسوب می‌شده، از یک طرف به دلیل کمبود بارندگی و از سوی دیگر به خاطر فعالیت‌های نادرست گذشته که در سال‌های پرآبی انجام شده و حق آبه‌ی مناطق پایین دست در آنها دیده نشده است، خشک و تخریب شده است.

فرماندار اظهار کرد: در حال حاضر از نظر برداشت اقتصادی در حوزه کشاورزی، فقط باغات پسته در منطقه بهادران در حال فعالیت هستند و باغات میان‌کوه و تنگ‌چنار به هیچ عنوان اثرپذیری نداردند چرا که بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند.

وی کشت زعفران و گل محمدی را از جمله اقدامات در حال اجرا برای حفظ کشاورزی شهرستان و اقتصاد روستاییان ذک کرد و افزود: در نظر داریم با رویکرد جدیدی نسبت به پویاسازی مناطق درگیر با خشکسالی اقدام کنیم.

ناکامی برای نجات بزرگترین انارستان خاورمیانه

رستگاری در رابطه با مشکل خشک شدن درختان انارستان مهریز که روزگاری به عنوان بزرگترین انارستان خاورمیانه بوده است، نیز گفت: هنگامی که طی سال‌های گذشته تصمیم به ایجاد این انارستان گرفته شد، قنات تامین‌کننده آب  انارستان بسیار پرآب بود ولی خشکسالی مستمر استان باعث شده که به مرور زمان میزان آب قنات مذکور به کمتر از ۱۰ لیتر کاهش یابد که به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز آن نیست.

وی افزود: البته اقدامات زیادی برای حفظ انارستان انجام شده ولی به دلیل عدم وجود منابع آبی مناسب، تاکنون هیچ اتفاق خوشآیندی برای نجات این انارستان از خشکی روی نداده است.

فرماندار در ادامه محدود بودن منابع اعتباری شهرستان را از دیگر چالش‌های پیش روی این شهرستان عنوان کرد و افزود: اعتبارات موجود مهریز به هیچ عنوان کفاف تأمین هزینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیشتر این شهرستان را نمی‌دهد.

وی جذب مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران را تنها راهکار برای تأمین اعتبارات لازم جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز شهرستان دانست و در این رابطه بر استفاده از ظرفیت‌های بومی نیز تاکید کرد.

فرماندار در ادامه قاچاق انسان و وجود اتباع بیگانه غیر مجاز را هم از دیگر چالش‌های جدی شهرستان برشمرد و بیان کرد: البته راهکارهای مختلفی برای رفع این مشکل در سطح مدیریتی استان در دست بررسی است.

ظرفیت‌های محلی و بومی در اولویت واگذاری قرق

رستگاری پیرامون گلایه‌های برخی از مردم شهرستان در خصوص نحوه واگذاری قرق‌های شهرستان نیز تصریح کرد: بحث قرق علی‌آباد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه محیط زیست، چند سالی است که در استان و کشور مورد بحث است.

وی در این مورد تصریح کرد: خشکسالی‌ها و پوشش گیاهی ضعیف ناشی از عدم بارندگی مناسب در منطقه، جمعیت حیات وحش شهرستان را به شدت کاهش داده بود و از طرفی محیط زیست نیز به دلیل کمبود امکانات خیلی در بحث توسعه حیات وحش منطقه توانمند نبود لذا حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری برای افزایش حیات وحش و اکوتوریسم در شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر این که در موضوع قرق بحث واگذاری اراضی موضوعیت ندارد و تنها نگهداری و به صورت محدود بهره‌برداری از حیات وحش برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با این وجود اولویت با سرمایه‌گذاران محلی و بومی منطقه است که متاسفانه در این رابطه درخواستی تاکنون وجود نداشته است.

فرماندار یادآور شد: البته آمار فعلی محیط زیست از مناطق قرق شهرستان حاکی از افزایش آمار حیات وحش را نشان می‌دهد که بیانگر تأثیر فعالیت بخش خصوصی و مشارکت مردمی در این حوزه است.

این مقام مسئول گفت: در سال جاری بحث قرق برای سه نقطه در سطح استان که دو نقطه آن در شهرستان مهریز قرار دارد، مصوب شده است تا از ظرفیت بخش خصوصی در راستای حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی شهرستان استفاده شود.

فرماندار مهریز نظارت مستمر و کارشناسی شده را از جمله ضرورت‌های حفاظتی و حراستی از ظرفیت‌های زیست محیطی استان و شهرستان مهریز خواند.

اجرای شبکه فاضلاب مهریز مانع بروز چالشی بزرگ

رستگاری به موضوع فاضلاب شهرستان مهریز که مورد اعتراض برخی از شهروندان مهریزی هست نیز اشاره و در این باره اظهار کرد: شهرستان مهریز یکی از سه شهرستان استان است که موفق به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری شده است.

وی با بیان این که براساس برآوردها، اجرای فاز اول شبکه فاضلاب شهری شهرستان مهریز و روستاهای حومه نیازمند بیش از ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است، اجرای فاضلاب مهریز توسط بخش خصوصی را یک موفقیت بزرگ برای شهرستان خواند.

فرماندار در همین رابطه با اشاره به این که تاکنون شهرستان مهریز در بسیاری از طرح‌های مصوب جزو آخرین‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در طرح ایجاد شبکه فاضلاب شهری جزو شهرستان‌های پیشروی استان هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر چالش بزرگ مهریز در رابطه با آلودگی شدید برخی منابع آبی زیرزمینی شهر که دیگر منابع آبی شهرستان را نیز در معرض آسیب قرار داده است، جلوگیری از آلوده شدن منابع آبی این شهرستان را از جمله ویژگی‌های اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری و روستایی دانست.

رستگاری افزود: جدا کردن منابع آبی آلوده شهر از منابع سالم موجود و استفاده از آن در صنایع شهرستان از مزایای مهم اجرای شبکه فاضلاب مهریز است.

ارزیابی عملکرد فرمانداری مهریز توسط مردم

این مقام مسئول در مورد ارزیابی عملکرد خود در دوره فرمانداری شهرستان مهریز تاکنون، اظهار کرد: در واقع مردم شهرستان باید به عملکرد خادمان خود نمره و ارزش بدهند ولی باید توجه داشت که دولت تدبیر و امید در شرایطی کار را به دست گرفته که اصلاً در بحث اعتباری شرایط خوبی نداشته است.

وی افزود: با وجود چنین شرایطی، در سال‌های اخیر اقدامات بسیار مناسبی در موضوع گازرسانی به روستاهای شهرستان انجام شده است، تقاطع غیرهمسطح ورودی مهریز با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان مراحل پایانی خود را دنبال می‌کند و طرح‌های مختلف دیگری در شهرستان مهریز تحقق یافته است.

فرماندار مهریز همچنین دریافت مجوز کانون زبان شهرستان، حضور جدی دانشگاه یزد در بحث آموزش عالی شهرستان با راه‌اندازی پردیس دانشگاه و ساخت خوابگاه دانشجویی، ورود جدی سرمایه‌گذاران در مباحث گردشگری شهرستان، کسب صدور مجوز ایجاد فرودگاه و فراهم آوردن زیرساخت‌های ایجاد واحد خودروسازی را از دیگر اقدامات صورت گرفته و در دست اجرای مدیریت شهرستان در این دوره برشمرد.
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..