آیا نمایندگان یزد در لیست امید پایبند منشور اصلاح طلبی هستند؟

چرا صدایی از فراکسیون امید بلند نمی شود؟

با شروع مجلس دهم خیلی ها انتظار داشتند فراکسیون امید که چهره ای جدید به مجلس دهم بخشیده بود فعالیت های بسیاری داشته و نسبت به گذشته صدای متفاوتی از مجلس بلند شود.

به گزارش یزدی نیوزبا این حال در ۵ ماه گذشته نه تنها هیچ برنامه مشخصی از سوی این فراکسیون دنبال نشده است بلکه حتی اعضای آن به صورت فردی ظهور و بروز کمی در رسانه ها و مسائل مختلف داشته اند. چرا فراکسیون امید کم کار است؟
 
برخی القا کردند که باید عملکرد تقابلی داشته باشیم
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در گفتگو با فرارو گفت: «اگرچه بیش از پنج ماه از شروع مجلس دهم نگذشته است اما فراکسیون امید فعال ترین فراکسیون سیاسی مجلس است. اما در این مدت بعضا برای افکار عمومی مسائل سیاسی به این صورت القا شده که فراکسیون امید باید حتما عملکردی انتقادی یا تقابلی داشته باشد تا گفته شود کار مهمی انجام داده است.»
 
وی ادامه داد: «مثلا اگر فراکسیون بخواهد وزیری را استیضاح کند این کار خیلی به چشم خواهد آمد. اما فراکسیون امید در راستای حمایت از دولت و منافع ملی ورود می کند و مثلا وقتی دولت در سیاست خارجی موفق عمل می کند فراکسیون از آن حمایت می کند. یا در بحث قراردادهای نفتی یا الحاق به FATF نیز فراکسیون از دولت حمایت می کند که شاید این موضوعات به چشم نیاید اما بسیار مهم هستند.»
 
پارسایی در پاسخ به این سوال که اما این موضوعات هنوز به نتیجه نرسیده اند، گفت: «به نتیجه خواهند رسید. اگر فراکسیون امید نبود شاید امیدی هم به نتیجه رسیدن این موضوعات نبود. لذا شاید در افکار عمومی بحث های چالشی موردنظر است که فراکسیون به آنها ورود نکرده است.»
 
پارسایی در پاسخ به این سوال که آیا میان اعضای فراکسیون هماهنگی وجود دارد و آیا اساسا فراکسیون برنامه و هدفی برای پیشبرد دارد؟، گفت: «شاید در ابتدای شکل گیری فراکسیون، اعضا نتوانستند همدیگر را به خوبی پیدا کنند که طبیعی بود اما اکنون فراکسیون دارای کمیته هایی متناظر با کمیسیون های مجلس است که در موضوعات مختلف کار می کنند.»
 
وی ادامه داد: «قطعا ما در آینده با گرفتن مشاوره های قوی برنامه هایی برای تصویب در مجلس خواهیم داشت. در بحث قانون گذاری و نظارتی فراکسیون نیز من بعید می دانم کوتاهی صورت گرفته باشد. با این حال هر روز که بگذرد شرایط فراکسیون بهتر خواهد شد چنانکه در کمیسیون احزاب، مجلس می تواند دو نماینده داشته باشد که هر دو نماینده از فراکسیون امید انتخاب شده اند.»
 
پارسایی در پاسخ به این سوال که چرا اعضای فراکسیون کمتر با رسانه ها ارتباط می گیرند؟، گفت: «من این موضوع را قبول ندارم. ما آقایان مطهری و پزشکیان را به عنوان نواب رئیس مجلس انتخاب کردیم که اگر صحبتی بکنند بازتاب بیشتری نسبت به نمایندگان عادی خواهد داشت. همچنین اعضای فراکسیون با آرای خود هیات رئیسه فراکسیون را شکل دادند تا آنها با رسانه ها ارتباط بگیرند و مواضع فراکسیون را منعکس کنند.»
 
وی ادامه داد: «با این حال باید قبول کنیم که این فراکسیون نوپا است و اکثر اعضای آن نیز برای دفعه نخست نماینده مجلس شده اند، اما تنها فراکسیونی است که جلسات هیات رئیسه آن هفتگی برگزار می شود و اقدامات آن بر اساس اصول و برنامه انجام می گیرد و اگر فراکسیون امید نبود آقای دکتر ظریف در جلسه اخیر مجلس آرای موافق کسب نمی کرد.»
 
اعضای فراکسیون باید تحرک خود را بیشتر کنند
اما داریوش قنبری نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو گفت: «فراکسیون امید در ابتدای کار تحت تاثیر انتخابات هیات رئیسه و به خصوص انتخاب رئیس مجلس قرار گرفت و بعد از آنکه نتوانست کاندیدای موردنظر خود را رئیس مجلس کند تا حدود زیادی دچار روحیه یاس و ناامیدی شد و فعالیت های آن هم کم رنگ شد. اما در روزها و هفته های اخیر فراکسیون امید تحرک خوبی پیدا کرده و من معتقدم این فراکسیون به وقتش خود را نشان خواهد داد.»
 
وی ادامه داد: «این واقعیت قابل انکار نیست که اکثریت اعضای فراکسیون امید تازه کار و بی تجربه هستند و در مجموع تجربه کار پارلمانی نداشتند. اما این مشکل با وجود افرادی همچون آقای عارف، تابش، حضرتی، وکیلی، پزشکیان و تاج گردون برطرف می شود.»
 
وی افزود: «این موضوع را نیز باید در نظر داشت که تابستان فصلی نیست که بتوان عملکرد فراکسیون را ارزیابی کرد؛ چراکه نمایندگان به تعطیلات تابستانی می روند. از سوی دیگر در شروع به کار مجلس نیز نمایندگان شهرستانی باید به تهران نقل و مکان کنند و به دنبال سکونت باشند که مشکلاتی ایجاد می کند و لذا چند ماه اول عمر مجلس در واقع به حل و فصل مشکلات شخصی نمایندگان سپری می شود.»
 
این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: «لذا در مجموع می توان گفت از مهر ماه به بعد است که مجلس به فعالیت می پردازد و لذا زود است درباره عملکرد فراکسیون امید قضاوت کرد.»
 
قنبری در پاسخ به این سوال که آیا قدری محافظه کاری در رفتار اعضای فراکسیون امید باعث این رخوت و انفعال نشده است؟، گفت: «من محافظه کاری فراکسیون امید را نمی پذیرم. باید پذیرفت که روش های تند و افراطی در کشور ما جواب نمی دهد و باید با طمانینه حرکت کرد.»
 
وی ادامه داد: «اصلاح طلبان به درستی به این نتیجه رسیده اند که به صورت افراطی عمل نکنند چراکه به ضرر جریان اصلاحات، مردم و کشور است. البته من قبول دارم که اعضای فراکسیون باید تحرک خود را بیشتر کنند اما نباید انتظار فعالیت های افراطی از فراکسیون داشت.»
 
قنبری در پاسخ به این سوال که آیا مواضع آقای مطهری در برخی موضوعات همچون رفع حصر، ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات یا لغو کنسرت ها افراطی است؟، گفت: «خیر بنده این مواضع را افراطی نمی دانم.»
 
این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که اگر این مواضع افراطی نیست چرا از سوی دیگر اعضای فراکسیون امید دنبال نمی شود؟، گفت: «بله من عرض کردم که سایر اعضای فراکسیون نیز باید تحرک خود را بیشتر کنند اما این تحرک نباید به معنای حرکت افراطی باشد و باید در راستای قانون خواسته ها و انتظارات مردم را دنبال کنند.»

بخش نظردهی بسته شده است..