تئاتر استان یزد در تمنای دیده شدن

 

زینب زارع/همشهری
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با بیان این‌که رویکرد انجمن نمایش تغییر نگرش مدیران استان به تئاتر است، گفت: در حال حاضر یکی از اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی این است که سطح اجرای نمایش‌های عموم مانند نمایش‌های خیابانی و نمایشنامه خوانی را ارتقا دهیم.
«محمود دهقان هراتی» در خصوص فضا و زیرساخت هنرهای نمایشی در استان گفت: تکمیل زیر ساخت‌ها در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی با کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد انجام شد که طی آن دو پروژه مهم حوزه نمایش در یزد مانند تالار مرکزی با ظرفیت ۷۰۰ نفر و فاز دوم مجتمع فرهنگ و هنر امام علی (ع) با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهد شد.
وی افزود: شورای اسلامی و شهرداری یزد هم قول همکاری در پلاتوهای تئاتر را به انجمن هنرهای نمایشی دادند و در صورتی که این زیرساخت‌ها نهایی شود، محدودیتی در فضای تئاتر استان نخواهیم داشت.
دهقان هراتی در خصوص ایجاد فضاهای نمایشی در شهرستان‌های استان افزود: مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان بافق و مروست حداکثر تا سال۹۶ ساخته می‌شود که همه این خدمات از بودجه سفر رئیس‌جمهوری به استان یزدتامین می‌شود و صددرصد آن هم تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: یزد در حوزه عمومی و از نظر آموزش مخاطب برای دیدن تئاتر ضعیف است.

اضافه شدن دو رشته تئاتر در دانشگاه‌ها
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اعلام کرد: تا سال آینده یک یا دو رشته تئاتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و دانشگاه جوادالائمه(ع) اضافه می‌شود؛ هر چند اکنون هم دو آموزشگاه آزاد هنری در رشته تئاتر با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش خصوصی در یزد فعال است.
وی در خصوص فعالیت انجمن نمایش در شهرستان‌های استان گفت:با توجه به این‌که آموزش تئاتر در شهرستان‌ها ضعیف است، طرح و سرفصل‌هایی برای آموزش دیده شده است ضمن این‌که انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان‌ها تعطیل بود که با برگزاری انتخابات و تعیین اعضا، این انجمن‌ها دوباره فعال شدند و اکنون در استان ۱۲ انجمن هنرهای نمایشی فعال داریم.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گفت: برای اولین بار در ندوشن، بخش نیر و زارچ فعالیت‌های نمایش انجام می‌شود.
دهقان هراتی عنوان کرد: سعی می‌کنیم با حضور کارشناسان هنری استان شورای عمومی تئاتر در استان طراحی شود تا نمایش‌های عمومی قوی تر برگزار شوند.

فضای اجرای نمایش کم است
کارشناس مسئول هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره فضای اجرای هنرهای نمایشی و تئاتر در استان گفت: فضای سالن‌های نمایشی در یزد برای تمرین و اجرا در مقایسه با دیگر استان‌ها به نسبت بهتر است ولی در برابر میزان درخواست هنرمندان نمایش در استان فضا کم داریم. محمدعلی شکاری گفت: یکی از مشکلات حوزه نمایش در کل استان نبود پلاتوهای مجهز است؛ چراکه در تجهیزات پلاتوها به‌روز، استاندارد و کافی نیستند.
شکاری گفت: با قول‌های شهردار یزد در جشنواره استانی تئاتر امسال دو یا سه فضا به فضاهای اجرای استان اضافه می‌شود و این اتفاق مشکلات فضای نمایش و تئاتر را در یزد برطرف می‌کند؛ هرچند این مشکل در شهرستان‌های استان ادامه دارد و در برخی شهرستان‌ها هم هیچ سالن نمایشی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر اینها کارگاه ساخت دکور و فضای ساخت عروسک در یزد وجود ندارد.

افزایش گروه‌های نمایشی به ۳۵ گروه
کارشناس مسئول هنرهای نمایشی اظهار کرد: استقبال یزدی‌ها از هنرهای نمایشی افزایش پیدا کرده به طوری که هنرهای نمایشی به زودی صاحب گیشه می‌شوند و بیشتر در سبد کالای فرهنگی مردم قرار گرفته و لازم است با وجود این همراهی از سوی مردم نقص تجهیزات را در سالن‌ها برطرف کنیم. وی گفت: هنرهای نمایشی در استان یزد نسبت به دوره قبل رونق بیشتری پیدا کردند، به طوری که گروه‌های نمایش به ۳۵ گروه افزایش یافته و سالن‌های نمایش فعال‌تر شده‌اند. شکاری گفت: اجراهای نمایش در یزد به ویژه در شهرستان‌های استان به طور عمده نمایش مناسبت‌های مذهبی است ضمن این‌که نمایش‌های مربوط به دفاع مقدس هم از آمار خوبی برخوردار است، علاوه بر آن تئاترهای آزاد و طنز‌های نمایشی هم مخاطب خود را دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..