یزد شهر هوشمند کشور شد

به گزارش یزدی نیوزهمایش «شهر هوشمند، زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری» اوایل شهریورماه امسال در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد که در آن شهرهای هوشمند ایران در ۳ دسته جمعیتی تقسیم بندی شدند.
امسال ارزیابی در ۳ سطح شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر، شهرهایی با جمعیت بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر و شهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون نفر صورت گرفت.
همچنین ارزیابی شهرهای کشور در ۶‌شاخص جذب سرمایه‌ خارج از بودجه شهرداری، اتوماسیون شهرداری، خدمات الکترونیکی شهروندی، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، مدیریت هوشمندسازی و پایدارسازی توسعه شهر هوشمند بررسی شد تا از میان آنها شهرهای هوشمند انتخاب شوند.
یزد در شهرهای بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت در حوزه‌ها‌ی اتوماسیون شهرداری، خدمات الکترونیکی شهروندی، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، رتبه‌ برتر را کسب کرد.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد از انتخاب یزد به عنوان یکی از شهرهای هوشمند برتر کشور خبر داد و افزود: شهر یزد در همایش شهر هوشمند، زیرساخت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه‌ها‌ی اتوماسیون شهرداری، خدمات الکترونیکی شهروندی و زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، خوش درخشید و فرصت درخشش بیشتر در این حوزه را دارد.

طرح‌هایی برای تحقق شهر هوشمند
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد اظهار کرد: شهر هوشمند، مکانی ممتاز برای توسعه پایدار اقتصادی، صنعتی و اجتماعی است که در آن به مسائلی مانند ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، به‌روز‌رسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شهری، بهبود کیفیت زندگی و غیره از طریق یک رویکرد نوآورانه و سیستماتیک، بر اساس ارتباط و تبادل اطلاعات با هدف بهینه‌سازی فرایندهای مدیریت شهری پرداخته می‌شود.
«مسعود تاج‌آبی» افزود: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد با توجه به رسالت خویش به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات الکترونیک برای ارتقای ارائه خدمات به شهروندان طرح‌های گوناگونی را اجرا کرده و برای سرمایه‌گذاری در این حوزه فرصت ایجاد کرده است.
وی از جمله اقدامات برای تحقق شهر هوشمند به تدوین طرح‌های قابل مشارکت برای تحقق این هدف اشاره کرد و افزود: از جمله این طرح‌ها که فرصت‌های سرمایه گذاری سازمان فاوای شهرداری یزد محسوب می‌شوند، طرح صدور کارت شهروند یزدی یا یزد‌کارت است.
تاج‌آبی افزود: این کارت با هدف تولید سامانه کارت شهروندی و سرویس‌های مبتنی بر کارت شهروندی از قبیل پارکومترها، پارکینگ‌ها و فضاهای فرهنگی ورزشی صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: تولید نرم‌افزارهای شهرداری بر بستر SF یا ERP نیز از دیگر اقدامات انجام شده برای تحقق شهر هوشمند است که شامل تهیه بسته‌ نرم افزاری است.
وی گفت این بسته دارای اجزا و ماژول‌های مختلف برای یکپارچه‌سازی اطلاعات موجود در بخش‌های مختلف سازمان اعم از مالی، منابع انسانی، زنجیره عرضه، تعمیرات، مدیریت حمل و نقل، مدیریت دارایی، برنامه‌ریزی تولید و غیره است که بر پایه نرم‌افزارها طراحی شده است.

تولید سامانه جامع خدمات شهروندی
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد گفت: تولید سامانه جامع خدمات شهرداری بر بستر تلفن همراه مبتنی بر زیرساخت اطلاعات مکانی شهرداری یزد نیز در دستور کار این سازمان است.
وی از دیگر اقدامات در دستور کار برای تحقق شهر هوشمند را تولید و راه ‌اندازی زیرساخت بانک اطلاعات مکانی، تولید زیرسیستم‌های سامانه جامع اطلاعات مکان محور شهرداری یزد، اجرای طرح‌های مبتنی بر Data Mining در حوزه داده‌‌های شهری و ایجاد و راه‌اندازی دیتا سنتر شهر یزد عنوان کرد.
تاج‌آبی گفت: بهره‌برداری از ظرفیت مازاد شبکه فیبرنوری شهرداری یزد، گسترش و توسعه شبکه فیبر نوری ، ایجاد و راه‌اندازی کیوسک‌های شهری برای ارائه خدمات شهروندی و ایجاد اینترانت شهری مبتنی بر بستر WIFI نیز برای تحقق شهر هوشمند دنبال می‌شود.
وی همچنین از پیاده‌سازی و بهره‌مندی از سرویس‌های ارزش افزوده ناوگان تاکسیرانی بر بستر کارت شهروندی و بهره‌برداری از فضاهای تبلیغاتی شهری نیز خبر داد.

   تعریف شهر هوشمند
بر اساس ادبیات مدیریت شهری، «شهر هوشمند» باید قادر به پیوند سرمایه فیزیکی با سرمایه اجتماعی برای توسعه خدمات بهتر و زیرساخت لازم درفضای شهری باشد و تنها در این صورت است که مدیران شهری و استانی، قادر به تجمیع فناوری و دیدگاه فرهنگی و اجتماعی برحسب یک برنامه منسجم خواهند بود. شهر هوشمند با ترکیب و تعامل بسیاری از مجموعه‌های شهری شکل می‌گیرد و محصول همسویی سرمایه‌های انسانی، سرمایه‌های اجتماعی و زیرساخت‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به زندگی با کیفیت بالا و اقتصاد پایدار است. ابعاد ششگانه هوشمندسازی که از سوی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد تعیین شده است شامل حکمرانی هوشمند، اقتصاد هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، محیط ‌زیست هوشمند، زندگی هوشمند و شهروند هوشمند است.
همشهری

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..