سرشماری قرق های اختصاصی حیات وحش یزد

no-thumbs

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد از آغاز سرشماری قرق های اختصاصی حیات وحش در این استان خبر داد و گفت: اولین سرشماری با همکاری 26 همیار، محیط بان و قرق بان با نظارت کارشناسان محیط طبیعی این اداره کل انجام می شود.

به گزارش یزدی نیوزحسن اکبری  هدف از سرشماری یاد شده را شمارش گونه های جانوری برجسته و تحویل آنها به بخش خصوصی و نیز ارزیابی فعالیتهای حفاظتی افتخاری آنها طی سال های اخیر اعلام کرد.
وی اظهار کرد: از پنج مورد قرق اختصاصی مصوب در شورای عالی محیط زیست کشور سه مورد آن مربوط به استان است که در این قرق ها گونه های مهمی چون کل، بز، قوچ و میش حفاظت می شوند.
اکبری افزود: قرق های مصوب این استان شامل ارتفاعات منصور آباد واقع در شرق یزد ، روباز و علی آباد چهل گزی واقع در شهرستان مهریز است.
وی مساحت قرقهای اختصاصی مصوب در استان را بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار بیان و اضافه کرد: این موضوع به مفهوم واگذاری زمین به افراد نیست بلکه صرفا مدیریت و بهره برداری از حیات وحش برای مدت مشخص بین پنج تا ۱۰ سال در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.
این مسئول تصریح کرد: هیچ گونه سوء استفاده از این اراضی صورت نخواهد گرفت فقط حفاظت و بهره برداری از حیات وحش انجام می گیرد، البته نظارت بر این بهره برداری الزامی است.
وی با اشاره به درخواست های متعدد در زمینه قرق های اختصاصی در استان یزد افزود: این در خواستها در سازمان محیط زیست در حال پیگیری است و یزد در این زمینه در کشور پیشتاز است .
اکبری گفت: اجرای طرح قرق های اختصاصی موجب احیای جمعیت گونه ها در طبیعت، حفظ زیستگاه و جمعیت آنها می شود و در این طرح بخش خصوصی به کمک سازمان محیط زیست می آید و حفاظت و بهره برداری منطقی از برخی زیستگاه های آزاد را با نظارت سازمان محیط زیست بر عهده می گیرد.
وی اجرای طرح مذکور را بسیار ارزشمند خواند و افزود: در بسیاری از کشور های دنیا به ویژه آفریقا عمده حیات وحش آن ها توسط بخش خصوصی حفاظت و مدیریت می شود و در این زمینه هم موفق بوده اند.
اکبری خاطر نشان کرد: قرق های اختصاصی با هدف جلب مشارکت مردم و استفاده از توان بخش خصوصی در حفاظت از تنوع زیستی در کشور ایجاد شدند.
ایجاد قرق های اختصاصی بر مبنای پیش بینی قانون گذار در قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶ مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت اما به دلایل مختلف طی سنوات گذشته اقدامی در خصوص تدوین و تصویب آیین نامه حقوق و تکالیف قرق ها انجام نگرفته بود.
با توجه به ضرورت های موجود، اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید از دو سال پیش در خصوص افزایش برنامه های حفاظتی حیات وحش، همچنین استفاده از مشارکت و توانمندی جوامع بومی و محلی و ظرفیت های بخش های غیر دولتی در این زمینه، آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان قرق های اختصاصی را تدوین کرد که کلیات آن در جلسه ۲۴ اسفند سال گذشته (۱۳۹۴) شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب و پس از تامین اصلاحات جزیی مورد نظر آن شورا، در تاریخ ۲۲ خردادماه سالجاری جهت اجرا به معاونت محیط زیست طبیعی سازمان ابلاغ شد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..