۳۰ درصد سالمندان یزدی بدون حمایت

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به این‌که افراد در دوره‌ی سالمندی از توانمندی‌هایی برخوردار هستند که باید برای استفاده صحیح از آنها برنامه‌ریزی شود، گفت: ۹.۳ درصد جمعیت را یزد سالمندان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که ۳۰ درصد این جمعیت هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شوند.

 «جلیل عفتی» در جمع خبرنگاران با تأکید بر این‌که سلامت خانواده تضمین‌کننده سلامت جامعه است، اظهار کرد: اگر نگران سلامت جامعه و آسیب‌های اجتماعی هستیم باید تحکیم بنیان خانواده برای جلوگیری از این تهدیدها ‌مورد توجه بیشتری قرار گیرد، چون محصول ناهنجاری‌های خانواده، بروز ناهنجاری‌های اجتماعی است.

وی با تأکید بر جدی‌ گرفته شدن این تذکرات از سوی همه اقشار جامعه، به مناسبت‌های ماه مهر مرتبط با بهزیستی اشاره کرد و گفت: روز جهانی سالمند، روز جهانی ناشنوایان، روز جهانی نابینایان و روز کودک از مهم‌ترین این مناسبت‌هاست.

عفتی در ادامه با اشاره به آغاز هفته‌ی تکریم منزلت سالمندان از چهارم مهرماه و ادامه‌ی آن تا دهم مهرماه مصادف با روز جهانی سالمند، خاطرنشان کرد: شاید هم‌اکنون جریان سالمندی در جامعه امروز ایران مشهود نباشد، اما قطعاً از چالش‌های جدی جمعیتی آینده کشورمان خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش چهار درصدی جمعیت سالمندی کشور طی ۳۵ سال گذشته و رسیدن آن به رقم کنونی ۸.۲ درصد، تصریح کرد: افزایش امید به زندگی و کاهش رشد جمعیت، مهم‌ترین عوامل افزایش سالمندان در کشور طی سال‌های اخیر است و در سال‌های آتی نیز شدیدتر پیش خواهد رفت.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به این‌که طبق آمار استان یزد ۹.۳ درصد سالمند دارد، رتبه یزد در این رابطه را سیزدهم کشور دانست و گفت: استان یزد ۹۵ هزار سالمند دارد که تنها ۸۰ درصد آنها از خدمات بیمه‌ای برخوردار هستند و ۳۰ درصد آن‌ها هیچ حمایتی را دریافت نمی‌کنند.

وی در ادامه پیرترین استان‌های کشورمان را گیلان و مازندران و جوان‌ترین استان‌های کشور را استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان ذکر کرد.

این مقام مسئول با تأکید بر این‌که دوران سالمندی یک پروسه طبیعی در نظام زندگی انسان‌هاست، گفت: قطعاً در این دوران نیز انسان‌ها از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاص خود برخوردار هستند و نکته مهم در این رابطه برنامه‌ریزی برای استفاده صحیح از این توانایی‌هاست.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها با توجه به شأن خاص سالمندان و ارائه خدمات رایگان اجتماعی از افراد سالمند، افراد ورود به سن سالمندی را جشن می‌گیرند و این در حالی است که در جامعه‌ی ما در موضوع ساده‌ای مانند ایاب و ذهاب و حضور سالمندان در محیط‌های اجتماعی هنوز دچار مشکل است.

وی گفت: متأسفانه با وجود تأکیدات فراوان دین مبین اسلام در رابطه با تکریم سالمندان، هنوز در جامعه این باور و اهمیت این موضوع به طور مطلوب ایجاد نشده است که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است.

مدیر کل بهزیستی استان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص خدمات بهزیستی یزد به سالمندان، گفت: در استان یزد چهار مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان با ظرفیت ۸۰۰ تخت بستری وجود دارد که خوشبختانه دارای ظرفیت خالی است، اما در مقابل تعداد ۱۲ مرکز روزانه سالمندی در سطح استان داریم که در این زمینه نیازمند توسعه بیشتر این مراکز با حمایت خیران استان هستیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ی سالمندان موضوع تنهایی و بی‌برنامگی آن‌هاست که مشکلات بعدی را برای سالمندان به‌دنبال دارد، از این‌رو راه‌اندازی و توسعه مراکز روزانه سالمندی می‌تواند بسیاری از مشکلات سالمندان در رابطه با حمایت‌های اجتماعی و حتی سلامت آنان را برطرف کند و این در حالی است که دولت نیز به ازای هر فرد سالمندی در مراکز روزانه سالمندی ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان یارانه اختصاص می‌دهد.

عفتی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های هفته تکریم منزلت سالمندان اشاره کرد و از مهم‌ترین آن‌ها را برگزاری همایش مهارت‌های زندگی ویژه سالمندان، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی سالمندان، دوچرخه‌سواری سالمندان، برگزاری همایش آشتی دو نسل با برگزاری گردهمایی کودکان مهدها و سالمندان، همایش پیشگیری از عوارض دوران سالمندی، جشنواره غذاهای سنی و بومی سالمندان، شب شعر سالمندان و مواردی دیگر، نام برد.

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که از دوم تا هشتم مهرماه نیز هفته ناشنوایان نامگذاری شده است، گفت: استان یزد ۶۷۰۰ معلول ناشنوا یا کم شنوای تحت پوشش خدمات بهزیستی دارد که برای آن‌ها خدمات پیشگیری و توانمندسازی انجام می‌شود.

به گفته‌ی وی، در رابطه با پیشگیری از معلولیت‌های شنوایی در سال گذشته ۲۳ هزار کودک یزدی در سه مرحله مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته و در صورت مشکل به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

وی افزود: در همین رابطه ۱۸۵ نفر از خدمات این بخش استفاده کرده‌اند که از این تعداد ۳۶ مورد کاشت حلزون گوش و ۵۴ مورد نیز تعمیر قطعات مربوط به کاشت حلزون داشته‌اند.

عفتی ۲۴ مهرماه را روز جهانی نابینایان خواند و تصریح کرد: استان یزد حدود ۴۰۰۰ معلول نابینای تحت پوشش دارد که در جهت پیشگیری از این نوع معلولیت ۴۵ هزار کودک در سال گذشته مورد معاینه تنبلی چشم قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد تقریباً ۴۰۰۰ کودک دچار نواقص بینایی بودند که از این تعداد نیز ۴۰۰ مورد دچار تنبلی چشم بودند.

مدیر کل بهزیستی استان هم‌چنین به شانزدهم مهرماه مصادف با روز جهانی کودک اشاره کرد و گفت: خوشبختانه باورهای اشتباه گذشته که کودکان به‌علت مشغله‌ی کاری والدین به مهدها فرستاده می‌شدند، تغییر کرده و امروزه کودکان برای پرداختن به بازی‌های کودکانه در مهدها حضور دارند.

عفتی از فعالیت ۳۰۰ مهدکودک در استان با ۱۱ هزار کودک خبر داد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۰۰۰ کودک مهدهای استان از یک وعده غذای گرم استفاده می‌کنند و ۱۰۰۰ کودک نیز از یارانه‌های مهدکودک بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..