با سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی:

فاز نخست بندرخشک یزد راه اندازی می شود

مهندس حمیدرضا قمی، مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس در این خصوص بندرخشک یزدبا روزنامه فناوران گفتگویی انجام داده ست که مشروح آن در ادامه می آید.

به گزارش یزدی نیوز حمیدرضا قمی می گوید: یکی از کارهای جدید و بزرگی که گروه پیشگامان آغاز کرده، بندر خشک یزد است. این بندر بی ارتباط به حوزه ICT نیست و اساس اداره آن بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات است و می کوشیم نخستین بندر خشک ایران را به عنوان یک بندر کاملا هوشمند بنا کنیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس در پاسخ به این سوال که آیا عرق یزدی سبب شده سراغ تاسیس بندر خشک در یزد بروید، می گوید: واقعا تنها عرق به یک شهر سبب نمی شود یک شرکت چنین سرمایه گذاری جنون آمیزی انجام دهد. یزد ظرفیت های بزرگی برای این کار دارد ازجمله اینکه بزرگ ترین چهارراه حمل و نقل کشور است. برای مثال این شهر از نظر حمل و نقل ریلی بی نظیر است و به ۵ نقطه مهم کشور شامل بندرعباس، مشهد، شیراز، اصفهان و تهران قطار دارد.
وی گفت: در دنیا هم از مکان هایی که ویژگی های شان مشابه یزد است، به عنوان بندر خشک استفاده می شود که نمونه آن لایپزیک آلمان است. تنها ضعف یزد، نداشتن هاب هوایی است که البته زیرساخت آن یعنی فرودگاه بین المللی وجود دارد و امیدواریم این مشکل نیز حل شود.
قمی با بیان اینکه ظرفیت های بندرهای کشور اشباع شده و نیاز به ساختارهای جدید است، ادامه داد: به دنبال این هستیم سرویس هایی کاملا هوشمند به صادرکنندگان و واردکنندگان کالا ارایه دهیم به گونه ای که آنها به راحتی و از خانه شان بتوانند کارهای شان را انجام دهند.
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس می گوید: هزینه انبارداری در تهران و بندرعباس بسیار بالاست؛ با این وجود همه کالاها به تهران آمده و از آنجا توزیع می شود. این در حالی است که کارها نه شفاف است و نه کاملا مکانیزه. ما در بندر خشک یزد به دنبال این هستیم سیستم هایی که بخش خصوصی می تواند ارایه دهد، کاملا الکترونیکی کنیم و البته طبعا نیازمند همکاری دولت برای اتصال به شبکه های دولتی هستیم.
وی گفت: اگر دولت پایگاه های الکترونیکی را باز نکند، هیچ سیستم الکترونیکی در کشور توسعه نمی یابد و اگر بخواهیم با یک سیستم مکانیزه درستی به مردم خدمت ارایه کنیم، باید به پایگاه های اطلاعاتی دسترسی داشته باشیم.
قمی با بیان اینکه در بندر خشک یزد امکان مشاهده بصری کالا برای صاحب آن فراهم خواهد بود، گفت: فاز اول این پروژه با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی راه اندازی خواهد شد.

پیشگامان، تامین کننده ۷۰ درصد اینترنت کشور
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس گفت: یکی از بزرگ ترین پروژه های کشور در حوزه ICT توسط گروه پیشگامان انجام شده است که کشیدن فیبر از کشور عمان و از طریق دریای عمان به چابهار است.
وی افزود: پیشگامان در این مگاپروژه، ۷۰ درصد اینترنت موردنیاز کشور را وارد کرده و به دولت تحویل می دهد که از این نظر، این پروژه بی نظیر محسوب می شود.
قمی گفت: پیشگامان جزو۵ شرکت نخستی بود که پروانه PAP را دریافت کرد و امروز هم با در اختیار داشتن پروانه FCP، خدمات اینترنتی گسترده ای به مردم و سازمان ها ارایه می کند.

بوردهای هوشمند پیشگامان
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس با اعلام اینکه اخیرا پروژه ای را با آلمانی ها برای تولید بوردهای الکترونیکی در یزد آغاز کرده ایم، می گوید: این بوردها با جدیدترین تکنولوژی لامپ های LED ترکیب شده و در چرتغ های روشنایی سطح شهر نصب می شوند که علاوه بر اینکه امکان تنظیم خاموش و روشن شدن لامپ ها را می دهد، در زمینه ترکینگ، وای فای و انتقال کوتاه اطلاعات از طریق بلوتوث کاربرد دارد.
وی گفت: این بوردها در حوزه اینترنت بسیار کاربرد دارد و هدف آن ایجاد زیرساخت دیجیتال و شبکه سنسور در سطح شهر است. با استفاده از این شبکه می توان اطلاعات زیادی را به صورت تشکیل مه (Fog) داده جمع آوری کرده و با استفاده از رایانش ابری تلفیق و استفاده کرد. درنتیجه یک شبکه توزیعی مدیریت محتوا ایجاد می شود که می تواند اطلاعات را به نقاط مختلف شهر بدون نیاز به اینترنت و با سرعت بالا ارسال کند.
قمی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه با شهرداری های تهران و تبریز در حال مذاکره هستیم، گفت: برای نخستین بار از این LEDها در بندرخشک یزد بهره گرفته می شود و با کمک این فناوری، یک تاجر می تواند از خانه و از طریق یک پنجره واحد، تمام فعالیت های موردنیاز را انجام دهد. 

پیشگامان، حامی محیط زیست
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس با بیان اینکه این گروه همواره حامی محیط زیست بوده است، می گوید: کاهش مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای به موضوعی مهم تبدیل شده است. لامپ های LED پیشگامان این امکان را دارد که براساس نیاز تنظیم شده و درنتیجه تا ۷۰ درصد در هزینه انرژی صرفه جویی کند.
قمی ادامه داد: کار دیگری که برای حفظ محیط زیست انجام داده ایم، تولید کاغذ از سنگ در شرکت پیشگامان صنعت سبز است به این ترتیب نیازی به استفاده از چوب در تولید کاغذ نباشد.

راهکار جامع پیشگامان
قمی گفت: پیشگامان با در اختیار داشتن پروژه ها و مجوزهای گوناگون، قادر به ارایه Total Solution یا راهکاری جامع با ساختار شبکه ای یکپارچه در حوزه سرویس های IOT و سرویس های مخابراتی است.
وی توضیح داد: پیشگامان یک مگاپروژه در بندر چابهار دارد و آن هم تامین پهنای باند کل کشور است. از سوی دیگر مجوز FCP را در اختیار داریم و به همین دلیل می توانیم اپراتور 
پیشگامان یک مگاپروژه در بندر چابهار دارد فیبری از عمان آورده است که ۷۰ درصد ظرفیت پهنای باند کل کشور را تامین می کند. همچنین مجوز FCP داریم که می توانیم اپراتور TD-LTE بوده و یک شبکه موبایلی داشته باشیم. لامپ های LED نیز قابلیت اتصال سیم کارت را برای اتصال به اینترنت دارند. از سوی دیگر مجوز VOIP بین الملل و اپراتور بین الملل با کد ۰۴۰ را در اختیار داریم و می توانیم تماس های ارزان قیمت در بستر شبکه فراهم کنیم.
وی افزود: مجموع این موارد ما را به ارایه ساختار شبکه ای یکپارچه و برطرف کردن تمام نیازهای مشتریان در زمینه IOT و سرویس های مخابراتی سوق می دهد.

دیگر حوزه های فعالیت گروه پیشگامان
قمی درباره دیگر فعالیت های گروه پیشگامان توضیح می دهد: ما در زمینه مشاوره مدیریت شرکت پیشگامان محتواگستر را در اختیار داریم که همکاری های خوبی با سازمان فناوری اطلاعات انجام می دهد. همچنین یک شرکت نرم افزاری در اختیار داریم که در یزد فعال است و بیشتر روی نرم افزارهای سفارش مشتری متمرکز است.
وی ادامه می دهد: یک شرکت دانش بنیان در یزد داریم که یک مرکز شتاب دهی ایجاد کرده و با همکاری پارک علم و فناوری یزد در حوزه انیمیشن فعالیت می کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس می گوید: در حوزه بیمه و موسسات مالی نیز سرمایه گذاری کرده ایم تا ساختار اقتصادی گروه کامل شود.

تعاملات بین المللی پیشگامان
قمی با بیان اینکه در پسابرجام، فرصت مناسبی برای گسترش تعاملات بین المللی پدید آمده است، می گوید: در کشورهای ترکیه، مالزی و امارات شرکت هایی تاسیس کرده ایم که این شرکت ها کلید تعاملات بین المللی ما هستند. همچنین همکاری هایی را با کشورهای آلمان و هلند آغاز کرده ایم تا در زمینه لجستیک، صادرات و انتقال دانش فنی فعال شویم.
وی ادامه می دهد: کشور در تولید نرم افزار می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد؛ چراکه اکنون تولید نرم افزار در ایران ارزان تر از کشورهایی مانند هند و ویتنام تمام می شود؛ اما در این راه نیاز به حمایت دولت است.
مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان رسانه پارس می گوید: منظور من از حمایت تنها کمک مالی نیست. بلکه دولت باید یک سری تضامین بدهد و یک سری استانداردهای بین المللی را رعایت کند تا امکان برون سپاری کار به ایران فراهم شود؛ برای مثال باید قانون مالکیت معنوی به طور جدی رعایت شود.

بخش نظردهی بسته شده است..