چهارمین آسیاب آبی تاریخی میبد احیا شد

به گزارش یزدی نیوزآسیاب آبی یخدان شهرستان میبد که بنا بر نظریه کارشناسان متعلق به دوران صفویه است و در دهه‌های پیشین تخریب شده بود، پس از مرمت در مراسمی با حضور مسئولان استان و شهرستان مجدداً آغاز بکار کرد.
 "رسول مشتاقیان" سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد در این باره اظهار کرد:  از سال گذشته مراحل حفاری، اکتشاف و شناسایی قسمت‌های باقیمانده آسیاب آغاز و همزمان مرمت و احیای این بنای تاریخی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مرمت و احیای این آسیاب تاریخی با محوریت فرمانداری میبد و از محل اعتبارات میراث فرهنگی، شهرداری و خیرین محلی صورت پذیرفته و تاکنون بیش از یک میلیارد ریال برای راه‌اندازی آن هزینه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به این که در میبد، آسیاب‌های زیادی وجود دارد، تصریح کرد: آسیاب آبی یخدان میبد، چهارمین آسیابی است که در این شهرستان مرمت شده و پیش از این نیز آسیاب‌های باغشاهی، بیده و دوسنگی محمدآباد مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

مشتاقیان با بیان این که احیای آسیاب یخدان با دو رویکرد گردشگری و اقتصادی صورت پذیرفته است، عنوان کرد: سنگ این آسیاب با آب حرکت کرده و گندم را به آرد تبدیل می‌کند و در این میان گردشگران و علاقمندان می‌توانند مراحل تبدیل گندم به آرد توسط آسیاب را از نزدیک نظاره کنند.

سرپرست میراث فرهنگی میبد در پایان نیز افزود: در فاز بعدی عملیات اجرایی این آسیاب، فضای روی آسیاب به عنوان یک مکان گردشگری در نظر گرفته شده است تا محلی برای بازدید و مراجعه گردشگران تدارک دیده شود

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..