یک وکیل دادگستری:

مسئولیت حوادث کهریزک برعهده مرتضوی است/ انتشار نامه عذرخواهی تلویحا اقرار به جرم است

ضابطان دادگستری و ماموران وقت تهران مرئوس این فرد محسوب می‌شدند و به هرحال مسئولیت حوادث واقع شده برعهده ایشان است و با توجه به ضوابط عمومی مربوط به مجازات آمر و مامور ایشان باید پاسخگوی آنچه واقع شده باشد.

کارشناس مسائل حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری گفت: ضابطان دادگستری و ماموران وقت تهران مرئوس این فرد محسوب می‌شدند و به هرحال مسئولیت حوادث واقع شده برعهده ایشان است و با توجه به ضوابط عمومی مربوط به مجازات آمر و مامور ایشان باید پاسخگوی آنچه واقع شده باشد.

به گزارش یزدی نیوزبهمن کشاورز، کارشناس مسائل حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تحلیل حقوقی نامه عذرخواهی سعیدمرتضوی به برنا گفت: نامه ایشان در پارگراف های ۱تا۴ شامل مقدماتی است که قابل ارزیابی و ارزش حقوقی نیست. در پارگراف۵ اعلام کرده است که مقام معظم رهبری تاکید بر برخورد با وقایع بدون ورود خسارت به مردم داشته اند. پاراگراف۶ حاوی عذرخواهی از بازماندگان حادثه است که البته در خور ارزیابی حقوقی جدی نیست، هرچند تلویحا نوعی اقرار به جرم است.

 
وی ادامه داد: پاراگراف۶ در آغاز به واقعه خونبار تیر ماه اشاره و با توجه به قسمت اخیر این پاراگراف با این بیان که: "به عنوان دادستان وقت عمیقا ابراز تأسف و اعتذار می‌نمایم و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش نموده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم."  مشخصا ناظر به کشته شدن مرحومان حادثه است، لذا می‌توان آن را نوعی قبول مسئولت تلقی کرد. همینطور پارگراف۷ و ۸ گفته شده: " اینجانب به عنوان دادستان وقت تهران در پیشگاه خداوند و وجدان خود از وقوع این حادثه هولناک اگرچه خداوند باریتعالی عالم است، در شکل‌گیری آن هیچ عمدی نبوده، ابراز شرمندگی می‌کنم." این گفته به طور کاملا و صریح حاوی تقبل مسئولیت است، هرچند تصریح به این شده است که عمدی در شکل گیری آن وجود نداشته است.
 
این کارشناس حقوقی با اشاره به اینکه بهرحال آقای مرتضوی در آن دوره دادستان وقت تهران بوده است، افزود: ضابطان دادگستری و ماموران وقت تهران مرئوس این فرد محسوب می‌شدند و به هرحال مسئولیت حوادث واقع شده برعهده ایشان است و  با توجه به ضوابط عمومی مربوط به مجازات آمر و مامور ایشان باید پاسخگوی آنچه واقع شده، باشد. البته اوصاف قتل های واقع شده اموری موضوعی هستند که مقام قضایی باید با توجه به محتویات پرونده نسبت به آنها اظهار نظر کنند.
 
کشاورز در خاتمه با بیان اینکه "به طور کلی پشیمانی و اظهار ندامت می‌تواند از مصادیق تخفیف مجازات باشد" گفت: اینکه قربانیان حوادث کهریزک را با لفظ شهید خطاب قرار داده اند می‌تواند به بی‌گناهی آنها بازگردد و منظور آقای مرتضوی بی‌گناه کشته شدن این افراد بوده است.

۱ دیدگاه

  • حسن

    کاش فتنه گران سال ۸۸ خاتمی میرحسین و کروبی این جسارت مرتضوی را داشتند و از مردم عذر خواهی می کردند