رخدادی بد برای یزدیها:

یزد از استان‌های پرخطر در زمینه خودکشی!/جنجال موضوع “خودکشی”در یزد

استان یزد جزء استان‌های پرخطر در زمینه خودکشی است و افسردگی، اختلالات شخصیتی، اختلالات اضطرابی و اختلال انطباق، شایعترین بیماری‌های روانی هستند که منجر به خودکشی می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوزتابناک نوشت:سال گذشته خودکشی های متفاوت و جنجال برانگیزی دراستان یزد رخ داد که باعث حاشیه های زیادی برای استان شد.
از خودکشی یک دانش اموز تا پیرمرد اردکانی،هرکدام از این خودکشی ها سوژه های جنجال برانگیزی بود که با اظهار نظرات متفاوتی روبرو گردید.
در هیمن حال مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که یزد از استان‌های پرخطر در زمینه خودکشی است، از اقدامات پیشیرانه در این رابطه از جمله تدوین سند سلامت‌روان در استان خبر داد.

"محمدهادی فرحزادی" با اشاره به این که دلایل خودکشی در کشورهای شرقی و غربی با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: استان یزد جزء استان‌های پرخطر در زمینه خودکشی است.

وی‌ بیشترین آمار اقدام به خودکشی را مربوط به زنان متاهل زیردیپلم خانه‌دار و مردان مجرد بیکار در استان دانست و بیان کرد: خودکشی فرآیندی است که چندین عامل در رخداد آن موثر است.

فرحزادی گفت: افسردگی، اختلالات شخصیتی، اختلالات اضطرابی و اختلال انطباق، شایعترین بیماری‌های روانی هستند که منجر به خودکشی می‌شوند.

مدیر گروه سلامت‌ روان و اعتیاد علوم پزشکی افزود: اختلالات شخصیتی افراد نتیجه عدم توانایی افراد در حل مسائل مختلف، آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی نظیر بیکاری، طلاق، روابط اجتماعی ناسالم و اعتیاد است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه خودکشی در خانواده آنها وجود دارد و دارای اختلالات اضطرابی و افسردگی هستند، بیشترین گروه‌ در معرض خطر خودکشی محسوب می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیشگیری اولیه و ثانویه را مهمترین روش‌های پیشگیری از خودکشی عنوان کرد و ادامه داد: پیشگیری اولیه شامل شناسایی افراد از طریق غربالگری اعصاب و روان جمعیت عادی جامعه است که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، افراد جامعه در سه حوزه با پرسشنامه‌های استاندارد بین‌المللی مورد بررسی و غربالگری قرار می‌گیرند.

 مدیر گروه سلامت روان پزشکی ادامه داد: در پیشگیری ثانویه، گروهی که سابقه اقدام به خودکشی داشتند شناسایی شده و اقدامات لازم جهت آموزش این افراد صورت می‌گیرد.

فرحزادی در پایان سخنان خود تدوین سند سلامت‌روان استان را از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب‌های روانی در استان یزد دانست و بیان کرد: این سند شامل پنج هدف کلان مدیریت استرس در جامعه، ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه، پیشگیری از بیماری‌های روان و اعتیاد درمحیط مدارس و محیط کاری، پیشگیری از رفتارهای خودکشی و خشونت خانگی و اجتماعی و ارتقای کمی و کیفی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است.

گفتنی است؛ سند سلامت روان استان یزد با اجرای ۴۴ برنامه راهبردی و ۲۱ پروژه برای مدت پنج سال در استان، تدوین شده است

۱ دیدگاه