افزایش کشف لوازم خانگی قاچاق در استان یزد

به گزارش یزدی نیوزرئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان از افزایش ۱۱۸درصدی کشفیات لوازم خانگی قاچاق در بازار استان خبر داد و افزود: ارزش کشفیات لوازم خانگی قاچاق در استان در ۵ ماه امسال ۱۲۱ میلیارد و ۹۵۵ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال بوده است.

یکی از دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‎‎های مسئولان استان با توجه به مرکزیت یزد در کشور، تبدیل این استان به محلی برای دپو و بارانداز کالاهای قاچاق است.
از این رو یکی از اولویت‌های استان جلوگیری از تبدیل یزد به محل دپوی کالاهای قاچاق است که پیش از این‌ها از سوی دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده بود.
«احمد ترحمی» البته عقیده دارد که تدین و تعبد یزدی‌ها باعث شده است که کمترین مشکل با کسبه برای عرضه کالای قاچاق در استان به وجود آید، چرا که به گفته وی، اصناف یزد کالاهای خود را بیشتر به ‌صورت عمده از  تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان‌شرقی تامین می‎‎کنند.
وی تاکید کرده بود که تخلفات عرضه قاچاق کالا در بازار استان ناشی از تخلفاتی است که در استان‌های تامین‌کننده اجناس بازار استان اتفاق می‌افتد.  بنابراین اگر از مبادی کشور، سیاست مبارزه با ورود کالاهای قاچاق انجام شود، این مسأله نیز برطرف خواهد شد.
با این حال کشف انبارهای بزرگ لوازم خانگی قاچاق در استان نیز گواه این مدعا است که این ظرفیت در استان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور، دور از انتظار نیست. از این رو پلیس آگاهی استان کشف و ضبط انبارهای دپوی لوازم خانگی قاچاق را در قالب طرح شناسایی انبارها در دستور کار قرار داده است.
لوازم خانگی خارجی و قاچاق به دلایل مختلف در گوشه و کنار شهر دپو شده است و پلیس آگاهی با اعلام گزارش و شناسایی، انبارها را کشف و ضبط می‌کند تا با جلوگیری از عرضه قاچاق اجناس در بازار استان، از تولید داخلی حمایت کند.
کسبه یزدی رضایت چندانی از اجرای طرح شناسایی انبارهای کالا ندارند و عقیده دارند که نیروی انتظامی بدون پیش زمینه، به اجرای این طرح اقدام کرده است و خریدهای سنتی که از گذشته انجام شده، شرایط را برای ارائه مدارک قانونی از سوی کسبه به نیروی انتظامی سلب کرده است. از این رو اجناسی که به صورت قانونی نیز خریداری شده‌اند از سوی پلیس ضبط می‌شود.

فاکتورهای بدون سربرگ
رئیس اتحادیه لوازم خانگی یزد می‌گوید: کسبه به صورت سنتی به خرید اجناس اقدام کرده‌اند و شاید بتوان گفت که ۹۰‌درصد لوازم خانگی که در بازار استان عرضه می‌شود، به این صورت خریداری شده است که برخی از آنها به دلیل نداشتن مدارک قانونی، به عنوان اجناس قاچاق ضبط می‌شود.
«محمدهادی قیامت» تاکید می‌کند: کسبه یزدی در عرضه اجناس قاچاق نقش چندانی ندارند چون از روش سنتی از عمده فروش و  وارد کننده خرید کرده‌اند و آنها متخلفان واقعی هستند. وی ادامه می‌دهد: بسیاری از کسبه از این وضعیت نگران هستند چرا که جنس را خریده‌ و فاکتور هم گرفته‌اند اما فاکتورها سربرگ ندارد و برگ سبز هم به آنها ارائه نشده است. آنها نگران پلمب مغازه خود هستند.
این فروشنده لوازم خانگی معتقد است که اگر مانند اجرای طرح شبنم در کشور، قبلا اطلاع رسانی صورت گرفته بود و مهلتی برای فروش اجناسی که خریداری شده است، به فروشندگان داده می‌شد، قطعا نتیجه طرح بهتر بود.
قیامت با تاکید بر اینکه فروشندگان یزدی اجناس بدون گارانتی را نمی‌خرند، می‌گوید: به اذعان پلیس آگاهی اجناسی که تاکنون جمع‌آوری شده، اجناسی  نیست که از مبادی غیررسمی از بندرعباس و بانه تامین شده باشد چرا که کسبه  از مشکلات ناشی از عرضه لوازم خانگی قاچاق و بدون گارانتی مطلع هستند و این خطا را مرتکب نمی‌شوند.
وی می‌افزاید: عرضه این گونه اجناس در بازار بسیار کم است به طوری که هرگز انبار دپوی این کالاها در استان شناسایی نشده است و  کسبه یزدی جرات و تمایلی برای فروش این اجناس قاچاق ندارند.
قیامت اضافه می‌کند: تمام لوازم خانگی قاچاقی که در بازار یزد کشف شده، همگی ناشی از خریدهای سنتی است که از عمده فروشان و تجار بزرگ صورت گرفته است.
وی درباره شیوه اجرای طرح شناسایی انبارهای دپوی لوازم خانگی قاچاق نیز می‌گوید: این طرح یک سال است که در استان به اجرا درآمده و در حال حاضر با جدیت و کارشناسی شده تر در حال اجرا است چرا که کارگروهی برای تشخیص کالای قاچاق در استان تشکیل شده است.

ارائه فاکتور با کد اقتصادی
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان با اشاره به افزایش ۱۱۸ درصدی کشفیات لوازم خانگی قاچاق در بازار استان، می‌گوید: ارزش کشفیات لوازم خانگی قاچاق در استان در ۵ ماهه امسال ۱۲۱ میلیارد و ۹۵۵ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال بوده است.
«منوچهر ترابی» می‌افزاید: طرح شناسایی انبارهای لوازم خانگی قاچاق در راستای اجرای قانون مبارزه با کالای قاچاق و در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری، در استان آغاز شد و در سال ۹۴ حدود ۵۶ میلیارد و ۲۲ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال کالای قاچاق در مبادی ورودی و بازارهای استان کشف شد.
وی اظهار می‌کند: اجرای این طرح به عنوان قانون به همه کشور ابلاغ شده و اطلاع رسانی مناسبی صورت گرفته است که طبق قانون برای عرضه کالای خارجی در بازار، باید اسناد گمرکی ارائه شود و اگر جنسی از عمده فروش خریداری شده است، باید فاکتور با کد اقتصادی داشته باشد و نیازی به ارائه برگ سبز نیست.

شناسایی انبارهای قاچاق
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان می‌گوید: پلیس آگاهی استان با توجه به دریافت گزارش‌های مکرر به شناسایی انبارهای دپو لوازم خانگی قاچاق و ضبط آنها اقدام می‌کند و بیشتر توقیف‌ها در انبارهای کالا در گوشه و کنار شهر بوده است.
«منوچهر ترابی» می‌افزاید: طی این مدت تنها ۵ تا ۶ مورد کشف کالای قاچاق در خیابان شهید رجایی اتفاق افتاده است چرا که سیاست ما برخورد با انبارهای قاچاق است و با خرده فروشان کاری نداریم.وی ادامه می‌دهد: یکی از بزرگ‌ترین کشفیات لوازم خانگی قاچاق در استان، شناسایی انباری با ارزش ۵۰ میلیارد ریال در سال گذشته و انبار جدیدی در سال جاری با ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.
 

   اجناس باید با فاکتور و کد اقتصادی خریداری شوند

رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استا می‌گوید: سیاست دولت، عرضه کالای داخلی در بازار است اما کسانی که تمایل به عرضه کالای خارجی دارند، باید حق و حقوق و عوارض آن را به دولت پرداخت کنند. «احمد ترحمی» افزود: فروشندگان باید دقت کنند که اجناس با فاکتور و کد اقتصادی خریداری شود.
سارا گلابگیریان /همشهری
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..