نماینده اردکان مطرح کرد:

نقش موثر اتاق فکر در تصویب طرح ها و لوایح زیست محیطی

رییس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس با اشاره به اینکه فعالان محیط زیست باید فراکسیون را در حل مشکلات زیست محیطی همراهی کنند، گفت: اتاق فکر فراکسیون نقش موثری در تصویب طرح ها و لوایح زیست محیطی دارد.

به گزارش یزدی نیوزجلسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با حضور کارشناسان، اساتید و فعالان حوزه محیط زیست برگزار شد.

دراین جلسه محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس از تشکیل اتاق فکر در این فراکسیون خبر داد وگفت: درحال حاضر مشکلات محیط زیستی بسیاری درکشور وجود دارد که با تشکیل این اتاق فکر می توان به حل مسائل محیط زیستی کمک بسیاری کرد.

نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی، افزود: اتاق فکر با این هدف تشکیل شده که به عنوان مغز متفکر فراکسیون، نمایندگان مجلس را در حل مسائل و مشکلات محیط زیستی همراهی کند، همچنین  اینکه اتاق فکر می‌تواند هدایت‌گر افکار عمومی باشد تا نگاه ها به درستی معطوف به محیط زیست شود.

وی با بیان اینکه باید از اتاق فکر در جهت بررسی کارشناسی طرح‌ها و لوایح حوزه محیط زیست در مجلس استفاده کرد، تصریح کرد: متاسفانه دولت توجه قابل قبولی به حوزه محیط زیست نداشته و دربرنامه ششم تنها ۳ ماده به این حوزه اختصاص پیدا کرده است، بنابراین اعضای اتاق فکر می توانند تا پیش از تصویب برنامه ششم پیشنهادات خود در جهت رفع مشکلات محیط زیستی را به فراکسیون محیط زیست ارایه دهند.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید بر اینکه حداقل باید دو اقدام مهم در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست انجام داد، گفت: با توجه به اینکه محیط زیست در کانون توجه افکار عمومی قرار دارد باید با انجام حداقل دو اقدام اساسی در طول سال از انحراف افکار عمومی از حوزه محیط زیست جلوگیری کرد؛ به عنوان مثال باید با انجام اقداماتی مانند تجلیل از نخبگان و فعالان زیست محیطی سمت و سوی افکار عمومی را به حوزه حفظ محیط زیست سوق داد.

تابش با اشاره به اینکه اتاق فکر می تواند در تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین فعلی محیط زیست به فراکسیون کمک کند، افزود: اولویت اول اتاق فکر ارایه پیشنهادات در مورد برنامه ششم است، البته باید تاکید کردکه بسیاری از نمایندگان مجلس ذهنیتی از محیط زیست  و حفظ منابع طبیعی ندارند و باید اتاق فکر اطلاع رسانی های لازم و شکل دهی به ذهن نمایندگان را درحوزه محیط زیست صورت دهد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه می توان از طریق ایجاد یک کانال ارتباطی نسبت به ساماندهی رفتارمردم با مسائل محیط زیستی مانند ترافیک و آلودگی هوا اقدام کرد، تصریح کرد: باید با جذب نخبگان و کارشناسان خبره همکاری ها در تصویب طرح ها و لوایح محیط زیستی را افزایش داد، همچنین می توان جلساتی را در سطح کلان با حضور افراد تاثیرگذار حوزه محیط زیست برگزار کرد تا اشکالات و موانع مقابله با مشکلات محیط زیستی دربازه زمانی کوتاه تری حل شود.

گفتنی است اساتید و فعالان محیط زیست در این جلسه تاکید کردند که فراکسیون محیط زیست باید از اقدامات خود در حل مشکلات محیط زیست گزارشی را به اعضای اتاق فکر ارایه کند، همچنین باید جریان سازی فکری از طریق رسانه ها و نمایندگان مجلس صورت گیرد.

اعضاء هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی بسیاری در کشور وجود دارند، بر ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه محیط زیست تاکید کردند؛ زیرا به عقیده این کارشناسان فراکسیون محیط زیست معمولا موضوعات حاشیه ای دراین حوزه را به صورت مقطعی بررسی می‌کند و بی انصافی است که محیط زیست در مجلس جایگاه مناسبی ندارد.

به گفته فعالان محیط زیست، اتاق فکر باید دغدغه‌های حوزه محیط زیست را با نمایندگان مجلس مطرح کرده و جلسات بسیاری با فراکسیون در این زمینه باید تشکیل شود، البته کمبود منابع مالی دربخش محیط زیست وجود دارد که طبق تاکیدات اساتید حوزه محیط زیست می توان با ارایه پیشنهادات در لایحه برنامه مشکلات مالی در حوزه محیط زیست را مرتفع کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..