شهرداری، باتطمیع سازمان‌ها، فساد را گسترش داد

به گزارش یزدی نیوزموضوع اقدام شهرداری تهران در واگذاری چندهزارمیلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر وارد مرحله جدیدی شده است تا جایی که دیروز بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از لزوم ورود این قوه به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سخن گفتند.

 «قاسم میرزایی‌نیکو»، عضو کمیسیون شوراها در مجلس دیروز  از آغاز فعالیت گروهی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خبر داد. او با اشاره به جمع‌‌آوری تعدادی امضا از نمایندگان مجلس برای به جریان افتادن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: «درحال حاضر تذکرهای اولیه درباره ٣ محور مورد نظر نمایندگان خواستار انجام این تحقیق و تفحص به شهرداری تهران داده شده است و در ادامه قصد داریم با انجام مکاتبات لازم اطلاعات مورد نیاز را درباره تخلف‌های شهرداری تهران از سازمان بازرسی کل کشور دریافت کنیم.» 
 
عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «براین اساس درصورتی که این اطلاعات برای نمایندگان قانع‌کننده نباشد، استیضاح شهرداری تهران رسما کلید خواهد خورد. صدور مجوزها و پروانه‌های ساخت بی‌حساب و کتاب یکی از محورهای این تحقیق و تفحص است که در این راستا تنها در یک مورد برای ساخت‌وساز در زمینی پروانه و مجوز صادر شده و این درحالی است که این مسأله به روشنی در تناقض با قوانینی است که درباره جلوگیری از افزایش جمعیت پایتخت در دستور کار داریم.»
 
 
میرزایی‌نیکو با اشاره به دیگر محورهای این تحقیق و تفحص گفت: «بحث انتصاب‌های ناصحیح در شهرداری تهران یکی دیگر از محورهای این تحقیق و تفحص است و علاوه بر آن موضوع واگذاری بی‌حساب و کتاب املاک به اعضای شورای شهر نیز از دیگر محورهای تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران است.»
 
 «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران هم یکی دیگر از نمایندگانی بود که دیروز در صحن مجلس دراین‌باره واکنش نشان داد. وی گفت که شهرداری تهران، علاوه بر این‌که خود با فسادی سازمان‌یافته مواجه است، با تطمیع برخی سازمان‌ها و نهادها فساد را به مراکز دیگر کشور نیز کشیده است.
 
او در تذکر شفاهی خود با انتقاد از بی‌توجهی به بخشی از سازمان‌ها به لحاظ حسابرسی مالی ادامه داد: «گزارشی در روزهای گذشته درباره تخلفات گسترده شهرداری تهران، منتسب به سازمان بازرسی کل کشور منتشر شد که درحوزه‌ واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به بعضی افراد و شرکت‌ها مسأله‌‌دار بود. لذا دراین‌باره از مسئولان سازمان بازرسی می‌خواهم در مورد صحت و سقم این گزارش اعلام‌نظر کنند.»
 
علاوه‌ براین، درجلسه غیرعلنی دیروز شورای شهر هم بعضی اعضا، با افشای موارد تازه‌ای از این پرونده، خواهان شفاف‌سازی نهادهای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه شدند. دراین رابطه «محسن سرخو» رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران بعد از جلسه شورا با اشاره به این‌که اعضای شورای شهر باید اموالی را که با تخفیف و تسهیلات زیاد از شهرداری گرفته‌اند؛ پس بدهند، گفت: «برخی هم از این امکانات، با نام دوستان یا اعضای خانواده‌شان استفاده کرده‌اند.»
 
سرخو درباره گزارش سازمان بازرسی کشور مبنی بر تضییع حقوق عمومی معادل ۲هزارو۲۰۰‌میلیارد تومان در شهرداری تهران به شکل دادن تخفیف‌های کلان به افراد خاص ازجمله بعضی اعضای شورای شهر برای خرید خانه، زمین و ویلا گفت: «حتی اگر شهرداری مجوز این کار را داشته باشد، باز هم نباید این اقدام انجام می‌شد، زیرا این ماجرا هم مانند حقوق‌های نجومی است  که  عنوان شد؛ قانونی بوده، اما نباید پرداخت می‌شد.»
 
معامله‌گران نباید وارد شوراها شوند
 
در همین‌خصوص وزیر تعاون دولت اصلاحات بر اهمیت انتخاب شهردار تاکید کرد و گفت: شهردارها نباید افرادی باشند که وقتی پای کار می‌آیند اهل معامله باشند. 
 
علی صوفی در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: شهردارها نباید افرادی باشند که وقتی پای کار می‌آیند اهل معامله باشند. افرادی که هویت داشته باشند، اهل معامله نیستند اینها ایجاب می‌کند که جلوی این ضررها را بگیریم در نتیجه این فایده را در این انسجام خواهیم دید.
 
او با اشاره به انتخابات شهردار و رای یکی از منتخبان اصلاح‌طلب عضو شورای شهر تهران به کاندیدای غیر اصلاح‌طلب رای داد نیز گفت: سهمیه‌بندی‌ها باعث عدول از هویت اصللاح‌طلبی می‌شود؛ چراکه هر حزبی سعی می‌کند از سهمیه خودش استفاده کند و افرادی را وارد کند که لزوما به اصول اصلاح‌طلبی پایبند نباشند.
 
آقای شهردار آبروی خود را برای رفاه مردم خرج کنید
 
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری ایلنا همچنین در گزارش نوشته است: شهردار تهران در مقام دفاع از عملکرد خود این واگذاری‌ها را قانونی  خوانده و حتی اظهار می‌کند: «…اکنون نزدیک به ۳۰ هزار نفر در بیش از ۱۰۰ تعاونی شهرداری تهران ثبت نام کرده‌اند و کار آنها بر اساس مصوبات شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه واگذاری مسکن که از سوی دولت ابلاغ شده‌است، انجام می‌شود. این قوانین به مجموعه شهرداری تهران اختیار داده است که در حوزه پروانه و املاک شهرداری تهران اقدام کرده و مشکل مسکن کارکنان خود را حل کند.»
 
شاید پر بیراه نباشد که بگوییم شهردار تهران با چنین بیانی اعضای شورای شهر را که سمت نظارت براین نهاد را عهده‌دارهستند؛ در ردیف کارکنان و کارگران خود دانسته و واگذاری زمین و مسکن به این افراد را نیز در ادامه حل مشکل مسکن کارکنان شهرداری تهران برشمرده است.
 
حال این سوال مطرح است که آیا شهرداری می‌تواند؛ اعضای شورا را که در اصل هفتم قانون اساسی از شوراها به عنوان ارکان تصمیم‌گیری کشور یاد شده است – با کارکنان و حقوق‌بگیران این نهاد یکی بداند. اگر چنین است؛ پس به چه علت این اعضا خود را نمایندگان مردم نامیده و با رای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شوند و به چه علت شهردار توسط این افراد انتخاب می‌شود. مگر جز این است که اعضای شورای شهر ناظر و بالادست شهرداری تهران بوده و باید اقدامات این نهاد را رصد و بررسی کنند.
 
امروز این سوال به ذهن متبادر می‌شود که آیا شهردار تهران برای رفاه شهروندان تهران هم همچون کارمندان خود آبرو را به میان  می‌گذارد؟ آیا شرایط زندگی مردم تهران در این کلان‌شهر نیز برای مدیریت شهری اهمیت دارد؟ این روزها شهر تهران دیگر محل آرامش مردم شهر نیست و حتی نفس کشیدن هم در آن سخت شده است. آلودگی هوا از یک سو و وجود سفیدبالک‌ها از سوی دیگر زندگی و سلامت ساکنان این کلان شهر را به چالش کشیده است.اما این تنها معضل تهران نیست؛ فروش تراکم، ترافیک پرحجم، ساخت‌وسازهای غیرقانونی و غیرمجاز و کارشناسی نشده، از بین بردن باغات شهر، کاشت درختان نامتناسب با شرایط اقلیمی تهران، استخدام روزانه اراذل و اوباش برای برخورد خشونت‌آمیز با دستفروشان، عدم مناسب‌سازی معابر برای معلولان و حوادث تلخ شهری همچون نشست زمین در تقاطع خیابان کلهر ـ نواب و مرگ راننده لودر، مرگ ۲ کارگر زن در آتش سوزی تولیدی، قتل علی چراغی، سقوط ترن هوایی در پارک ارم، تا مرگ دردناک کودک ۵ ساله در پارک کوهسار منطقه ۱۵ تهران و… همه و همه نفس این شهر را بریده‌اند.
 
درباره تخلفات شهرداری هشدار داده بودیم
 
همچنین حسین معصوم، مشاور و نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال در خصوص تخلفات شهرداری تهران گفت: درباره مباحث شهرسازی و عملکرد و اتفاقات ناخوشایندی که در شهرداری‌ها برای اداره امور شهر می‌افتد، به کرات نگرانی‌مان را اعلام کردیم. روند تخریب پارک‌های تهران رو به تشدید است. شهرداری تهران اخیرا یکی از پارک های منطقه جردن را به برج‌سازان فروخته است. در منطقه سعادت آباد هم دیده شده است که دور بخشی از پارک‌ها دیوار کشی شده و ساخت و ساز در آن منطقه در حال انجام است. تعدادی از  پارک‌های تهران به دو نیم، تقسیم شدند که نیمی از آن به بساز  و بفروش‌ها فروخته شده و ساخت و ساز در حال انجام است.

*شهروند

بخش نظردهی بسته شده است..