سرانه نامتوازن فضاهای ورزشی استان یزد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل ورزش و جوانان استان یزد یکی از رسالت‎‎های مورد تأکید این اداره‌کل را ترویج فرهنگ ورزش کردن در میان خانوارهای یزدی برشمرد و افزود: هم‌اکنون ۲۰ درصد جمعیت استان به فعالیت‎‎های ورزشی می‎‎پردازند که شش درصد این جمعیت ورزشکاران سازمان یافته هستند.

«مسعود شریعتی» در جمع اهالی رسانه ورزش را دارای وجه مشترک با رسانه خواند و تصریح کرد: ورزش همانند رسانه‎‎ها یک برند خوب برای معرفی و تبلیغ صنایع محسوب می‎‎شود به طوری‌که در کشورهای توسعه‌یافته جایگاه رسانه‌ها و ورزش تا حدی به هم نزدیک است که گاهاً تفکیک‌ناپذیر است و امیدواریم ورزش در کشور ما نیز چنین جایگاهی برای ورزش تبیین و معرفی شود.

وی رسالت وزارت ورزش و جوانان را توسعه سلامت جامعه از طریق ورزش همگانی و پرورش استعدادهای ورزشی در قالب ورزش قهرمانی خواند و اظهار کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته نیز تلاش شده تا این رسالت‎‎های واقعی در جهت ترویج فرهنگ ورزش در میان خانواده‎‎های یزدی و ارتقای جایگاه قهرمانان ورزشی استان به انجام برسد و در این‌باره اقدامات خوبی نیز انجام شده است.

شریعتی با اشاره به فعالیت ۶۲ هزار ورزشکار سازمان‌یافته استان یزد در ۳۲۳ هیئت ورزشی سراسر استان در سال گذشته و رشد خوب این آمار در چهار ماهه نخست امسال، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قریب شش درصد جمعیت استان به‌صورت سازمان‌یافته و ۱۴ درصد نیز به‌صورت غیرسازمان یافته به ورزش می‌پردازند.

وی افزایش تعداد تیم‎‎های یزدی حاضر در لیگ‎‎های کشوری از ۳۰ تیم به بیش از ۸۵ تیم ورزشی را طی دو سال گذشته بی‎‎سابقه در ورزش استان خواند و تصریح کرد: خوشبختانه براساس آمایش سرزمین این تیم‌های ورزشی که در رده‎‎های سنی و رشته‎‎های مختلف ورزشی در بخش آقایان و بانوان فعالیت می‌کنند، متمرکز در مرکزاستان نیستند و اکثر شهرستان‌های یزد دارای نماینده در لیگ‎‎های کشوری هستند.

به گفته‎‎ی مدیر کل ورزش و جوانان استان، پارسال، ۸۷ ورزشکار زن و ۲۸۹ ورزشکار مرد استان موفق به کسب ۳۷۶ مدال کشوری شده‎‎اند.

وی هم‌چنین اعلام کرد: ورزشکاران استان علاوه‌بر کسب هفت مدال جهانی، ۹ مدال در بخش بانوان و ۵۸ مدال در بخش آقایان از رقابت‎‎های آسیایی برای استان به ارمغان آورده‎‎اند.

این مسئول به میزبانی ۱۵ دوره مسابقات کشوری در بخش بانوان و ۱۳۸ میزبانی در بخش آقایان در استان یزد اشاره کرد.

شریعتی به افزایش سازمان‎‎های مردم نهاد استان از ۱۳ به ۴۰ سمن از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون اشاره کرد و از اقدامات صورت گرفته در بخش جوانان، سازماندهی امور جوانان، تشکیل ستاد جوانان در استان و شهرستان‌ها، پیگیری امور جوانان اعم از فضای مجازی، مسکن، ازدواج و مشاوره جوانان و تلاش برای حضور بیشتر و فعالانه جوانان در به‌عهده گرفتن امور جوانان را یادآور شد.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه‎ها، جشنواره‎‎ها، مسابقات و کارگاه‌های آموزشی و مراسم‎‎ مختلف و نیز برگزاری ۸۰ برنامه توسط سمن‎‎های فعال استان را از اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانان برشمرد.

سکاندار ورزش یزد سرانه فضاهای سرپوشیده استان تحت مدیریت اداره‌کل ورزش و جوانان استان را ۶۱ سانتی‎‎مترمربع به ازای هر نفر خواند که به احتساب سایر فضاهای ورزشی سرپوشیده استان به ۸۶ سانتی‎‎مترمربع می‎‎رسد.

وی گفت: متاسفانه به‌علت عدم آمایش سرزمین در ایجاد فضاهای ورزشی در استان عدالت رعایت نشده به نحوی‌که مرکز استان با وجود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت از مجموع جمعیت یک میلیون نفری استان دارای ۲۲ سانتی‌مترمربع سرانه فضای ورزشی است.

وی میراث دولت گذشته را ۷۷ طرح ورزشی نیمه‌تمام در استان دانست و گفت: استان یزد نخستین استانی بود که ۵۳ طرح نیمه‌تمام ورزشی را برای واگذاری به بخش خصوصی اعلام کرد و امروز علاوه‌بر بهره‎‎برداری از ۱۷ طرح ورزشی، ۲۱ طرح نیمه تمام توسط خیرین استان در حال تکمیل است.

وی درآمد امکانات ورزشی استان را در سال ۹۲ کمتر از ۴۵۰ میلیون تومان برشمرد و افزود: این رقم در پایان سال گذشته یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بوده که به خزانه دولت واریز و خوشبختانه همه مجدداً به استان بازگشته و صرف توسعه ورزش استان شده است.

وی تصریح کرد: پارسال، ۲۶۷ میلیون تومان از سوی فدراسیون‎‎های ورزشی به استان اختصاص یافت، اما تا پایان سال ۹۰۰ میلیون تومان از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان به هیئت‎‎های ورزشی استان اختصاص یافته است.

شریعتی با اشاره به آماده بهره‌برداری بودن پنج طرح ورزشی استان برای هفته دولت، اظهار کرد: سیاست اداره‌کل ورزش و جوانان در سال‌های اخیر تکمیل کامل این طرح‏‏‌ها و حواشی آن‌هاست، از این‌رو در نظر داریم که در دهه فجر امسال آن‌ها را افتتاح کنیم، اما با این وجود در هفته دولت شاهد بهره‌برداری از نخستین خانه جوان استان با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان و مسئولان ارشد استان خواهیم بود.

«ابوالفضل کارگر» معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان نیز در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران عمده مشکل ورزش یزد را فرهنگ نادرست یزدی‎‎ها در رابطه با ورزش خواند و تصریح کرد: متأسفانه اولویت خانواده‎‎های یزدی برای فرزندانشان در وهله ‎‎اول تحصیلات آن‌هاست و حتی گاهاً در مراحل بعدی حتی هنر را ارجح‎‎تر از ورزش می‎‎دانند.

وی ادامه داد: هر چند ورزش در رده‎‎های نونهالان و جوانان استان مناسب است، اما به‌علت فرهنگ و باور اشتباه یزدی‎‎ها با رسیدن فرزندان به سن کنکور به یک‌باره همه چیز مگر تحصیل برای فرزندان تعطیل می‎‎شود و برطرف کردن این مشکل راهی جز عزم همگانی در استان برای تغییر این نگاه ندارد.

کارگر در بخشی از سخنانش گفت: امروز بر خلاف گذشته شمار هیئت‎‎های ورزشی ملاک فعال بودن استان‌ها در حوزه ورزش نیست، چون استان یزد ظرفیت داشتن ۴۷ رشته ورزشی را ندارد، از این‌رو در بعد ورزش قهرمانی ۱۴ هیئت ورزشی در استان به‌عنوان رشته‎های اولویت‎‎دار مورد توجه قرار گرفته و تمرکز حمایت‎‎های اداره‌کل ورزش و جوانان به‌صورت ویژه در مورد این رشته‎‎ها انجام می‎‎شود.

وی افزود: البته این حمایت‎‎ها مختص مرکز استان نیست بلکه کوشیده می‌شود تا این رشته‎‎های ورزشی در همه شهرستان‌ها مورد حمایت قرار گیرد، ضمن این‌که دامنه رشته‎‎های اولویت‎‎دار استان گشوده است و امکان نزول با صعود رشته‎ها وجود دارد.

معاون ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان استان در پایان نیز از تلاش برای برقراری ارتباط با فدراسیون‎‎های ورزشی با میزبانی اردوهای تیم ملی و مسابقات کشوری و کارگاه‎‎های آموزشی خبر داد و نتایج این ارتباط را با توجه به شرایط و اهداف برگزاری این برنامه‎‎ها را برای ورزش استان موثر خواند.

براساس این گزارش، در پایان این نشست خبری به‌مناسبت روز خبرنگار، از خبرنگاران ورزشی استان نیز تجلیل شد.

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..