مشعل گاز مناطق محروم استان خاموش است

به گزارش یزدی نیوزیزد از استان‌هایی است که در حوزه توزیع گاز در بخش‌های کشاورزی و صنعتی در بین شرکت‌های گاز استانی در سال‌های گذشته حائز رتبه بوده است. این در حالی است که گاز‌رسانی به نقاط مختلف استان با کمبود امکانات و نیروی انسانی متخصص، کویری بودن، شرایط خاص آب و هوایی و وجود بافت‌های قدیمی در شهرها و روستاها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. هنوز روستاهایی در استان هستند که از نعمت گاز بی‌نصیب مانده‌اند و همچنان در انتظار گاز، زندگی می‌گذرانند.
با این حال مدیرعامل شرکت گاز استان از گاز‌رسانی به برخی از شهرستان‌ها و روستاهای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: گازرسانی به نقاطی که از این نعمت محرومند نیز در دستور کار قرار گرفته است.

هنوز از گاز مایع و نفت استفاده می‌کنیم
یکی از شهروندان شهرستان بهاباد در گفت‌وگو با همشهری گفت: چند سال است که گاز نداریم و مجبوریم از گاز مایع برای پخت و‌پز و گرمایش استفاده کنیم.
«علی بابائیان» افزود: در زمستان نیز از نفت سفید برای گرم شدن و بخاری‌های نفتی دردسرآفرین، استفاده می‌کنیم.  وی در این‌باره گفت: دودزا بودن بخاری‌های نفتی و آلایندگی آنها برای محیط‌زیست یکی از معضلات نبود گاز در این منطقه است.
یکی از مرغداران شهرستان بهاباد نیز در خصوص مشکلات نبود گاز در این شهرستان گفت: تاکنون گاز‌رسانی در شهرستان بهاباد انجام نشده است در حالی که اگر سوخت بموقع به مرغداری‌ها نرسد، فضای مرغداری و هوای آن برای پرورش مرغ و جوجه‌ها نامناسب می‌شود و آنها نیز از بین خواهند رفت.
«محمد رضایی» ادامه داد: این مشکل به‌ویژه در فصل زمستان، نمود بیشتری پیدا می‌کند. به طوری که در زمستان گذشته با توجه به مشکلی که برای حمل سوخت به برخی از مرغداری‌های این منطقه پیش آمد، سوخت دیر به مقصد رسید و در پی آن بسیاری از جوجه‌ها به علت کاهش دما و سرمازدگی تلف شدند. رضایی ادامه داد: این موضوع موجب شد تا چند مرغدار بهابادی متحمل زیان‌های سنگینی شوند که تاکنون نیز در حال جبران این خسارت هستیم.
به گفته وی با انتقال گاز و گاز‌کشی بسیاری از مشکلات شهرستان بهاباد برطرف خواهد شد.

گذراندن زندگی مانند چند دهه قبل
«صادق دهقان» از اهالی روستای قطرم بافق نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: نبود گاز در این روستا دردسرهای فراوانی برای اهالی دارد چرا که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع و حمل کپسول‌های گاز و سوخت در این شرایط بسیار دشوار است.
دهقان ادامه داد: بسیاری از متولیان توزیع کپسول گاز نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه و دشواری عبور و مرور از اینکه برای این روستا کپسول‌های گاز مایع و نیز نفت سفید بیاورند، امتناع می‌کنند.  وی افزود: ساکنان این روستا نه تنها از گاز محرومند بلکه گاهی از نبود گاز مایع و سوختی چون نفت برای گرم‌شدن و پخت و‌پز نیز بی‌بهره می‌مانند.
دیگر شهروند بافقی که از اهالی روستای باجگان این شهرستان است در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه گفت: از مسئولان می‌خواهیم تا با توجه به اینکه هنوز در استان، شهرها و روستاهایی هستند که از نعمت گاز بی‌بهره‌اند، تدابیری اندیشیده شود تا اهالی این روستاها همچون مردم چند دهه گذشته زندگی نکنند.  وی افزود: با توجه به اینکه دنیا با سرعت در حال پیشرفت است و تکنولوژی به بسیاری از روستاها نیز رسیده است، زندگی کردن با چنین شرایطی، برازنده کشور نفت‌خیز ایران و به‌ویژه استان صنعتی و معدنی یزد نیست.

۱۹ شهر استان؛ بهره‌مند از شبکه گاز
مدیرعامل شرکت گاز استان در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه تاکنون ۱۹ شهر در استان از گاز بهره‌مند شده‌اند، تصریح کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته، عملیات گاز‌رسانی به ۲۴۱ روستا نیز انجام شده است و اکنون در شبکه گاز سانی قرار گرفته‌اند. «منوچهر فلاح» در ادامه افزود: در مجموع نتیجه گاز‌رسانی با شبکه‌گذاری به طول بیش از ۷۵۰۰‌کیلومتر نفوذ ۹۴‌درصدی و واگذاری اشتراک به تعداد ۳۷۷ هزار و ۴۷۶ مورد در استان است.  فلاح در پاسخ به سؤالی مبنی بر نبود گاز در برخی از شهرها و روستاهای استان گفت: گاز‌رسانی به برخی شهرستان‌ها و روستاهای استان در حال انجام است و مابقی نیز در دستور کار قرار گرفته است.  وی در این‌باره ادامه داد: در حال حاضر عملیات گاز‌رسانی به شهرستان بهاباد در حال انجام است.  این مسئول افزود: همچنین در ۱۱۶‌روستای استان عملیات گاز‌رسانی اجرایی شده است. وی با بیان این خبر به مراحل اخذ موافقت اصولی که در حال حاضر در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: بر همین اساس به کارگیری پیمانکار برای گازرسانی به ۷ روستا در حال پیگیری است.

آبونمان قبوض گاز؛ چند برابر مقدار مصرف آن
در کنار گلایه ساکنان برخی مناطق استان در خصوص نبود نعمت گاز، برخی دیگر که از این نعمت برخوردارند، گلایه‌هایی را در خصوص رقم بالای قبوض گاز خود عنوان می‌کنند.
 «رضا فتاحی» یکی از شهروندان یزد با گلایه از قبوض گاز ارسالی به مشترکان به همشهری گفت: میزان گاز مصرف شده و مبلغ آن بسیار کمتر از مبلغ آبونمان در نظر گرفته شده است.  وی افزود: چرا در قبض گازی که میزان مصرف ۲۷۰۰‌تومان بوده ۱۰‌هزار و ۳۴۴ تومان آبونمان محاسبه شده است و در قبض دیگری با میزان ۲۶۰۰‌تومان گاز مصرفی، آبونمان ۸۱۰۰‌تومان است؟!
فتاحی در این‌باره تصریح کرد: چرا آبونمان قبوض گاز یزد چند برابر میزان مصرف است؟!  وی همچنین با گلایه از اینکه در برخی قبوض با میزان مصرف کمتر، شاهد آبونمانی بالاتر هستیم، از مسئولان خواست تا در زمینه آبونمان ثبت‌شده در قبوض گاز شفاف‌سازی لازم صورت گیرد تا شهروندان از نحوه محاسبه مبلغ پرداختی گاز مصرفی آگاهی یابند.

مبلغ آبونمان  ارتباطی با میزان گاز مصرفی ندارد
مدیرعامل شرکت گاز استان در خصوص گلایه‌هایی از میزان مبلغ گاز مصرفی و آبونمان در نظر گرفته  شده برای قبوض گفت: مطابق مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی، آبونمان مبلغی است که ماهانه به تناسب ظرفیت کنتور، برای جبران قسمتی از هزینه‌های نگهداری تأسیسات گاز و مواردی اینچنینی از مشترکان دریافت می‌شود.  
فلاح افزود: بر این اساس فرمول محاسبه آن در سراسر کشور و برای مشترکان خانگی به‌صورت یکسان محاسبه می‌شود. فلاح با تأکید بر اینکه مبلغ آبونمان هیچ ارتباطی با میزان بهای گاز مصرفی ندارد، تصریح کرد: کاهش مصرف در فصول گرم سال موجب افزایش نسبی مبلغ آبونمان نسبت به بهای گاز مصرفی نمی‌شود.

   چگونگی محاسبه آبونمان
مدیرعامل شرکت گاز استان در خصوص مشکلاتی که در مورد آبونمان برای مشترکان گاز ایجاد می‌شود، گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه یا تماس با اداره‌های گاز نواحی در استان که آدرس و شماره تلفن آنها در پایین قبوض درج شده است، سؤالات خود را در خصوص ارقام قبوض گاز مطرح و پاسخ دریافت کنند.  «منوچهر فلاح» همچنین اظهار کرد: روابط‌عمومی شرکت گاز استان به شماره تلفن ۱۶‌ـ ۳۶۲۳۸۵۱۳ با داخلی ۲۲۵۷ آماده پاسخگویی به سؤالات احتمالی هم استانی‌هاست.  به گفته وی فرمول این محاسبه به شرح زیر است:

عدد ثابت ۳*متوسط نرخ گازبها(۱۳۱۱ ریال)*ظرفیت کنتور*تعداد روز*۱۲ [/۳۶۵]
الهه اسلامی / همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..