نقص فنی و گرما عامل تاخیر پروازها در فرودگاه یزد

به گزارش یزدی نیوزآنقدر با تاخیر یا لغو پروازها مواجه بوده‌ایم و یا اخبار آن را شنیده‌ایم که این مساله این روزها برای‌مان تاحدودی عادی شده و یا این‌که دیگر تاب و توانی برای اعتراض نمانده است؛ حتی اگر اعتراضاتی هم شده چندان در تغییر این روند تاثیر‌گذار نبوده است و این مشکلات همچنان ادامه دارد. این‌که تا کی و چه زمانی باید شاهد این تاخیرها و لغو پروازها باشیم یا تا کی از قرارهای کاری و مسائل زندگیمان باز خواهیم ماند مشخص نیست. اما با توجه به این‌که وقت، کار و زندگی مردم حرمت دارد و باید به آن ارج نهاد، باید این مساله مورد توجه بیشتر مسئولان و متولیان قرار گیرد.


۱۲۰ نشست و برخاست هفتگی در فرودگاه یزد
مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد با اعلام این‌که فرودگاه یزد به صورت هفتگی دارای ۱۲۰‌نشست و برخاست است، گفت: این تعداد نشست و برخاست صورت گرفته در فرودگاه یزد از مجموعه پروازهای مسافری است و پروازهایی همچون پروازهای آموزشی و نظامی جزو آمار عنوان نشده است.
«سعدالله وطن‌خواه» در خصوص دلایل تاخیر‌های چند دقیقه‌ای تا چند ساعته در پروازهای فرودگاه یزد، گفت: نقص فنی در هواپیماها و افزایش درجه حرارت حتی به میزان چند درجه بالاتر از حد مجاز در مواقع پرواز می‌تواند موجب تاخیر در پروازها شود.
وی افزود: بیشتر تاخیرهای پیش آمده در فرودگاه یزد ناشی از تاخیرهای پیشین در مقاصد قبلی است. به‌عنوان مثال، پروازی که باید از استانی به تهران انجام شود و بعد به یزد برسد، در مسیر قبلی دچار تاخیر می‌شود و مسلما این تاخیر بر زمان رسیدن پرواز به یزد و حرکت بعدی هواپیما تاثیرگذار خواهد بود. وطن خواه ادامه داد: چندی پیش تاخیری ۶ ساعته در یکی از پروازهای فرودگاه یزد رخ داد که نقص فنی دلیل این تاخیر بود چرا که کوچک‌ترین نقص یا کمترین احتمال اشکال موجود در سیستم هواپیمایی، مورد توجه قرار می‌گیرد.

تأخیر به دلیل مشکلات کوچک احتمالی
مدیر کل فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود هواپیمایی به دلیل نقص فنی دچار تاخیر شده، صرفا به این معنا نیست که نقص هواپیما اساسی است؛ چرا که ممکن است تنها احتمال وجود اشکالی کوچک در سیستم هواپیمایی باشد که از نظر ما بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و ممکن است پروازی به دلیل تنها یک احتمال، دچار تاخیر شود.
وطن‌خواه با ارزیابی امنیت پروازها گفت: با توجه به این‌که سلامت و بی‌خطری پرواز برای ما حائز اهمیت است، خلبان ریسک نمی‌کند و رعایت ایمنی لازم را مدنظر قرار می‌دهد. وی ادامه داد: گاهی با توجه به نقصی که برای هواپیما به وجود می‌آید، شرکت متولی باید هواپیمایی را جایگزین کند تا پرواز مربوطه انجام شود اما متاسفانه ممکن است آن شرکت، هواپیمایی برای جایگزینی نداشته باشد.
این مسئول اعلام کرد: در این صورت بسته به میزان تاخیر و مطابق قوانین باید خسارت این تاخیر به مسافر پرداخت شود. وی متوسط عمر ناوگان هوایی کشور را ۱۵ سال دانست و تصریح کرد: نقص‌های فنی پیش آمده می‌تواند به دلیل بالا بودن عمر ناوگان هوایی نیز باشد.

مسیر اهواز؛ کم نظم‌ترین مسیر هوایی پروازهای یزد
مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد کم‌نظم‌ترین مسیر هوایی فرودگاه یزد را پروازهای به مقصد اهواز عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که شرکت هواپیمایی اهواز دارای هواپیماهای کوچکی است، این بی نظمی در پروازها بیشتر دیده می‌شود. هرچند که وضعیت نامناسب آب و هوایی این منطقه و درجه حرارت بالای هوا نیز در این بی‌نظمی تاثیر زیادی دارد و موجب تاخیرهای زیادی می‌شود. وطن‌خواه در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و کاستی‌هایی که در این زمینه وجود دارد و موجب گلایه بسیاری از شهروندان شده است، گفت: در صورت تاخیر با سامانه پیامک کوتاه به مخاطب اطلاع‌رسانی می‌شود،‌هرچند گلایه‌هایی نیز در خصوص برطرف نشدن نقص فنی در مدت زمان مندرج در پیامک ارسالی وجود دارد و ممکن است در پاره‌ای از اوقات، پیامکی مجددا ارسال شود که مدت زمان تاخیر را اعلام کند. در این زمینه باید به مسافران اعلام کرد که کارشناسان فنی ما کمترین میزان مدت رفع نقص را در نظر می‌گیرند و به مسافران اعلام می‌کنند.
این مسئول افزود: طی مدت زمان اعلام شده متولیان تمام تلاش خود را خواهند کرد که رفع عیب کنند اما ممکن است بنا به دلایلی این رفع نقص به زمان بیشتری نیاز داشته باشد که مجددا ضمن پوزش از مسافر، این تاخیر به وی اعلام می‌شود.

یزد؛ هشتمین فرودگاه ازنظر پروازهای داخلی
وطن‌خواه با تاکید بر این‌که فرودگاه یزد هشتمین فرودگاه کشور ازنظر پروازهای داخلی است، به همشهری گفت: پروازهای داخلی این فرودگاه در مسیرهای تهران، یزد، مشهد، کیش، اهواز و بندرعباس در حال انجام است. وی تصریح کرد: در گذشته پروازهای حج نیز جزو پروازهای این فرودگاه بود که در حال حاضر بر اساس مسائل پیش آمده تعطیل است.
وطن خواه همچنین فرودگاه یزد را نهمین فرودگاه بین‌المللی کشور خواند و تصریح کرد: در این زمینه توانسته‌ایم عملکردی موفق داشته باشیم و و سال گذشته، در مجموع ۵۷۰ هزار مسافر در قالب ۴ هزار و ۶۰۰ پرواز داخلی و خارجی جابه‌جا شده‌اند.

مشکلی در زیرساخت فرودگاه یزد وجود ندارد
مدیر کل فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که در بخش زیرساخت فرودگاه یزد مشکلی وجود ندارد، گفت: وجود باند خوب نیروهای عملیاتی و دستگاه‌های کمک ناوبری در فرودگاه یزد تاییدی بر این موضوع است. وی در این باره اعلام کرد: همچنین وجود سیستم فرود دقیق در مواقعی که خلبان دید کمی دارد می‌تواند به وی در پرواز یاری رساند که این سیستم نیز خریداری شده و در آینده نزدیک به فرودگاه یزد ارسال و نصب می‌شود.
وطن‌خواه همچنین توسعه پارکینگ خودروها، افزایش چرخ‌های دستی، افزودن ویلچر، به روز شدن سیستم گرمایشی و سرمایشی و ساماندهی مسیرهای دسترسی خودروها و بهسازی ورودی پارکینگ فرودگاه را از اقداماتی خواند که اخیرا صورت گرفته است.
به گفته این مسئول اقداماتی نیز برای توسعه ایمنی و امنیت پروازها انجام شده که قابل توجه است.

   شرکت‌های هواپیمایی؛ مکلف به پرداخت خسارت در صورت تاخیر

مدیر کل فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با همشهری بر ضرورت پرداخت خسارت به مسافران در صورت تاخیر یا لغو پرواز تاکید و تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور تمام شرکت‌های مربوطه را مکلف کرده است که در صورت تاخیر در پرواز، در بحث پذیرایی و پرداخت خسارت طبق قانون عمل کنند. «سعدالله وطن خواه» در این باره گفت: با توجه به این‌که سازمان هواپیمایی کشور، نقش نظارتی و حاکمیت در این زمینه دارد، در صورت شکایت یا اعتراض به عملکرد شرکت یا روند پرواز، این موضوع به سازمان اعلام می‌شود و پس از رسیدگی و بررسی، سازمان این موضوع را به شرکت مربوطه ابلاغ می‌کند تا مشکل مورد ادعای مسافر در صورت صحت، برطرف شود. وی اعلام کرد: با توجه به این‌که هر روز صبح، صندوق شکایات، انتقادات و پیشنهادهای فرودگاه یزد بررسی می‌شود، به تمام مکاتبات مطرح شده رسیدگی و اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.
الهه اسلامی /همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..