مطهری: مینو خالقی به مجلس می آید

به گزارش یزدی نیوزطرح استفساریه که در اولین روزهای مجلس دهم از سوی علی مطهری و با توجه به رد صلاحیت مینو خالقی بعد از انتخابات دهم به مجلس ارائه شده بود، ناظر به این است که شورای نگهبان بعد از اعلام نظر قطعی درباره‌ی صلاحیت یک نامزد و انتخاب او با رای سالم مردم نمی‌تواند درباره‌ی صلاحیتش اظهار نظر مجدد کند و در صورتی که مدارک جدیدی داشته باشد باید آن را به مجلس بدهد تا در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار دهد.
 با توجه به اینکه این طرح در جلس با موافقت نمایندگان مواجه شده است، احتمال آمدن منتخب اصفهان به مجلس بار دیگر مطرح شده است، برخی از نمایندگان بر این اعتقاد هستند که در صورت موافقت شورای نگهبان با این مصوبه وزارت کشور باید اعتبار نامه خالقی را به مجلس ارسال کند، اما برخی ها بر این اعتقاد هستند که قانون عطف به ما سبق نمی شود.
 
در همین ارتباط علی مطهری طراح طرح استفساریه در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: مینو خالقی در صورتی که این موضوع در مجلس به نتیجه برسد به مجلس باز خواهد گشت، و وزارت کشور باید اعتبار نامه وی را به مجلس ارسال کند تا نمایندگان ملت در باره آن تصمیم گیری کنند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در باره عطف به ما سبق شدن قانون نیز گفت: استفساریه همیشه عطف به ما سبق هم می شود چرا که این یک قانون جدید نیست و مربوط به قوانین قبلی می شود، لذا عطف به ما سبق خواهد شد حال اگر به هر دلیلی نشود هم ماده ای یا بندی را به آن اضافه خواهیم کرد تا شامل انتخابات مجلس دهم هم بشود.
 
وی گفت: به هر حال طرح در مجلس است و نمایندگان می توانند هر بندی که بخواهند به آن اضافه کنند، این به نظر ما بستگی دارد، ولی در هر حال قابل افزوده شدن است و سعی ما این خواهد بود که استفساریه شامل انتخابات مجلس دهم هم بشود.
 
این نماینده در خصوص رد احتمالی استفساریه در شورای نگهبان نیز گفت: این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان مصوبه مجلس را نپذیرد اما به هر حال اگر مجلس اصرار کند، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود و ناچار باید در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.
 
مطهری در ادامه افزود: البته احتمال تایید شورای نگهبان هم وجود داد، یا به عبارت دیگر می توان گفت که شورای نگهبان این مصوبه را می پذیرد، چرا که بسیاری از اعضای شورای نگهبان نظریه مجلس را قبول دارند اما چون دبیر شورای نگهبان مخالف است به احترام وی مقداری ملاحظات دارند.
 
اما الیاس حضرتی در باره استفساریه نظر دیگری دارد، این نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: موضوع استفساریه شامل حال مینو خالقی نخواهد شد، در واقع بند دوم استفساریه که شامل این قضیه بود تصویب نشده و بنابراین شامل انتخابات مجلس دهم نمی شود.
 
وی در باره احتمال رد مصوبه توسط شورای نگهبان نیز گفت پیش بینی ما این است که مصوبه رد خواهد شد، اما نماینده ها و طراحان طرح اصرار دارند و مجلس به احتمال زیاد بعد از اصلاحات شورای نگهبان مصوبه را بر می گرداند و اگر بار دیگر رد شود مصوبه به مجمع تشخیص خواهد رفت، پیش بینی است که مجمع نظر مجلس را می پذیرد.
 
این نماینده مجلس گفت: استفساریه در واقع اولین گام نمایندگان مجلس بود که اعتقادی به این رفتار شورای نگهبان ندارند، در واقع طراحان بر این اعتقاد هستند که شورای نگهبان میتواند با استفاده از قانون نظارت استصوابی صلاحیت افراد را بررسی کند، رد صلاحیتشن کند، اما در چهار چوب قانون و با استفاده از منابع و ادارات چهارگانه که مشخص است.
 
وی گفت: این کار شورای نگهبان تا زمان برگزاری انتخابات می تواند ادامه داشته باشد اما بعد از انتخابات و زمانی که رای مردم شامل حال افراد شد دیگر شورای نگهبان رسالتش در مورد افراد به پایان رسیده و تنها می تواند در مورد صحت انتخابات نظر دهد، اگر هم در مورد افراد اطلاعات جدیدی بدست آمد می تواند به مجلس ارسال کند تا در زمان بررسی اعتبار نامه ها در مورد آن تصمیم گیری شود.
 

منبع: تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..