روزهای حساس برای کهن شهر یزد:

سفر ارزیابان یونسکو برای بررسی نهایی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد

پس از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و تأیید اولیه آن، ارزیابان یونسکو در شهریورماه سال جاری برای آخرین مرتبه از بافت تاریخی یزد بازدید و نظریه نهایی را اعلام می کنند.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: پس از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و تأیید اولیه آن، ارزیابان یونسکو در شهریورماه سال جاری برای آخرین مرتبه از بافت تاریخی یزد بازدید و نظریه نهایی را اعلام می کنند.
محمدمهدی شرافت اظهار کرد: یزد بزرگ ترین شهر تاریخی کشور مهیای حضور ارزیابان یونسکو در شهریور ماه شد تا نخستین بافت تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد .
وی افزود: این گروه از ارزیابان یونسکو برای بررسی نخستین کاندید شهرهای تاریخی ایران در یونسکو برای آخرین مرتبه به دیار بادگیرها سفر می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: باتوجه به حضور این گروه برای بررسی شهر تاریخی یزد، اقداماتی به صورت فوق العاده در بافت تاریخی در حال انجام است و همه بسیج شده ایم تا بزرگ ترین شهر تاریخی زنده کشور را برای حضور ارزیابان یونسکو آماده کنیم.
شرافت خاطرنشان کرد: در برنامه کوتاه مدت دستگاه های متولی شهری و میراث فرهنگی استان یزد سه تعهد برنامه ریزی شده بود که هم اکنون برای حضور ارزیابان یونسکو این تعهدات به سرانجام رسیده است.
این مسئول ادامه داد: نشانه گذاری عرصه و حریم ثبتی، انتخاب یک محله نمونه به عنوان الگو و پایلوت و ایجاد پایگاه پژوهشی در شهر تاریخی یزد از جمله تعهداتی بودند که باید تا قبل از حضور ارزیابان یونسکو به سرانجام می رسید و با برنامه ریزی های انجام شده و همراهی مسئولان استانی و کشوری این تعهدات به بهترین نحو صورت پذیرفت.
وی با بیان اینکه بافت تاریخی یزد یک بافت منحصر به فرد است ، گفت: اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به واقع ببیند باید به یزد سفر کند چون یزد، ترکیب بسیار درست از مسجد، حسینیه، امامزاده، بازار، حمام و بافت های تاریخی بوده و هنوز زنده است و تلاش کردیم تا با کمترین دخالت آن را برای پذیرایی از میهمانان آماده کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اظهار امیدواری کرد تا با ثبت جهانی یزد برای ایرانیان به خصوص مردم یزد که همیشه و در تمام طول این مسیر پر فراز و نشیب همراه و یار مسئولان و کارشناسان این اداره کل بوده اند، افتخاری بزرگ کسب می شود که در طول سالیان متمادی، یادگاری از این نسل برای آیندگان خواهد بود.

تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..