آمار رسمی:

قابل توجه دلواپسان: روزانه ۸ معتاد در کشور می میرند / ۸۰ درصد الکل مصرفی تولید داخل است

اعتیاد، چهارمین بار بیماری ها در کشور به شمار می آید و روزانه هشت معتاد جان خود را از دست می دهند.

به گزارش یزدی نیوزقائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعتیاد، چهارمین بار بیماری ها در کشور به شمار می آید و روزانه هشت معتاد جان خود را از دست می دهند.

به نقل از ایرنا،شاخص بار بیماری ها از مجموع سال‌های از دست رفته به علت مرگ زودرس و سال‌های از دست رفته به علت زندگی توام با ناتوانی به دست می‌آید.

ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: ۶۵ درصد کل افراد مبتلا به ویروس ایدز معتادان تزریقی و ۵۰ درصد این معتادان هم به هپاتیت سی مبتلا هستند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: تدخین تریاک یکی از عوامل مهم بروز سرطان مری،معده، حنجره و مثانه است.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد زندانیان کشور به خاطر جرایم مرتبط با مواد مخدر به زندان افتاده اند و ۲۶.۵ درصد طلاقها نیز مرتبط با مصرف مواد مخدر و الکل است.

حریرچی گفت: برای مقابله با اعتیاد دو رویکرد کلی وجود دارد، رویکرد اول حذف مواد مخدر قاچاق و مبارزه با خرید و فروش آن و نیز جرم انگاری معامله و مصرف مواد مخدر است که در بند ۵ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

وی افزود: بر اساس این سیاست ها در کشور ایران استعمال هر نوع مواد مخدر و روانگردان به هر شکل آن جرم است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: رویکرد دوم رویکرد کاهش تقاضا و کاهش آسیب است که در واقع رویکرد پیشگیری و درمان معتادان و بیمار انگاری مصرف کنندگان است و حمایت های اجتماعی از افرادی است که تحت درمان هستند.

حریرچی افزود: بر این اساس هم اکنون چندین هزار مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در بخش دولتی، غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد در کشور فعال است و معتادانی که به این مراکز مراجعه می کنند و گواهی درمان می گیرند، مطابق قانون از پیگیری قضایی مصون هستند.

وی درباره بار بیماری اعتیاد نیز گفت: اعتیاد پس از تصادفات و سوانح، بیماریهای قلبی- عروقی و افسردگی چهارمین بار بیماریها از نظر میزان مرگ و میر است و در مردان پس از تصادفات دومین عامل بار مرگ و میر را تحمیل می کند.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره برنامه وزارت بهداشت برای کاهش بیماری ایدز و شناسایی افراد ناقل این ویروس گفت: مراکز مراقبت دیده ور در زندان های کشور همه زندانیان را از این نظر کنترل می کنند.

وی ادامه داد: امکان اینکه غربالگری و آزمایش ویروس برای همه مردم انجام شود میسر نیست چون هم ملاحظات اخلاقی دارد و مشکلات تکنیکی برای اجرای این کار وجود دارد اما برنامه اصلی وزارت بهداشت در این زمینه افزایش آگاهی مردم و پیشگیری اولیه است.

۸۰ درصد الکل مصرفی در کشور تولید داخل است

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره مصرف الکل در کشور نیز گفت: ۸۰ درصد الکل مصرفی در کشور تولید داخل است ودر کشور ما با توجه به اعتقادات مذهبی مردم سرانه مصرف الکل نسبت به میانگین جهانی پایین تر است اما در بین الکلی ها میزان مصرف هر فرد بالاتر از حد میانگین جهانی است.

وی افزود: وزارت بهداشت گر چه در مورد تولید و توزیع الکل ورودی ندارند اما برای کاهش آسیب های اعتیاد به الکل برنامه دارد و مراکز مشاوره ترک اعتیاد به الکل تشکیل شده و افزایش می یابد.

بخش نظردهی بسته شده است..