ایجاد رشته‌ زیست‌شناسی سلولی و مولکولی در دانشگاه یزد

به گزارش یزدی نیوزمدیرگروه زیست‌شناسی دانشگاه یزد از موافقت شورای گسترش آموزش عالی کشور با ایجاد رشته زیست‌شناسی مولکولی در مقطع کارشناسی در دانشگاه یزد خبر داد.

 دکتر "محمد مشتاقیون" با اعلام این خبر گفت: گروه زیست‌شناسی پردیس علوم دانشگاه یزد در مهرماه سال‌جاری پذیرای اولین گروه از دانشجویان دوره کارشناسی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی خواهد بود.

وی افزود: پیروی مصوبه اخیر شورای گسترش آموزش عالی مبنی بر تجمیع گرایش‌های علوم پایه در مقطع کارشناسی، از این پس در کلیه مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پذیرش دانشجوی کارشناسی در گرایش‌های ژنتیک، بیوشیمی و میکروبیولوژی تحت عنوان واحد زیست‌شناسی سلولی و مولکولی انجام خواهد شد.

مشتاقیون در تشریح رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی با اشاره به اینکه این رشته مطالعه حیات در سطح مولکولی است، افزود: این حوزه دارای وجوه مشترکی با زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و به طور ویژه با علم ژنتیک و بیوشیمی است.

وی در ادامه با بیان این که مهمترین‌ مولکول‌هایی‌ که‌ در حیات‌ سلول‌ مؤثرند اسیدهای نوکلئیک و پروتئین‌ها هستند، تصریح کرد: DNA مرکز ذخیره‌ی‌ اطلاعات‌ و صدور فرمان‌های‌ سلول‌، RNA  وظیفه‌ انتقال‌ این‌ فرمان‌ها و پروتئین‌ها‌ مسئولیت‌ اجرای‌ این‌ فرمان‌ها را بر عهده‌ دارند.

مدیر گروه زیست‌شناسی دانشگاه یزد بحث عمده در زیست‌شناسی سلولی و مولکولی را استنباط برهم‌کنش بین سیستم‌های درون سلولی مانند برهم‌کنش‌های RNA،DNA  و پروتئین‌سازی عنوان کرد؛ به‌علاوه در زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی چگونگی تنظیم این برهم‌کنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مشتاقیون اظهار کرد: امروزه‌ زیست‌‌شناسی‌ در کشورهای‌ پیشرفته‌ بیش‌ از ۸۰ تا ۹۰ درصد سمت‌ و سوی‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ دارد، چرا که‌ رشته‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ نیروی‌ انسانی‌ لازم‌ را برای‌ تحقیق‌ در رشته‌های‌ پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ تربیت‌ می‌کند.

به گفته وی، در رشته‌ زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ باید علاقه‌مند بود و صبر و پشتکار داشت‌ تا بتوان‌ طعم‌ شیرین‌ موفقیت‌ را چشید. همچنین‌ دانشجو باید حافظه‌ خوبی‌ داشته‌ و در دروس‌ شیمی‌، ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ باشد و در نهایت‌ لازم‌ است‌ که‌ به‌ کارهای‌ آزمایشگاهی‌ علاقه‌مند باشد.

این مسئول در ادامه دانش‌ زیست‌شناسی سلولی و مولکولی‌ یکی از علوم پیشرو عنوان کرد و افزود: در اغلب دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دنیا جزو انتخاب‌های اول است و این علم‌ در ایران‌ نیز در حال توسعه و گسترش است و با تلاش بسیار، کاستی‌ها را جبران‌ و موانع‌ را از میان‌ برداشت‌ تا بتوانیم‌ شاهد رشد روزافزون‌ علمی و فناوری کشور‌ باشیم.

وی افزود: سازمان‌های‌ مختلفی‌ در کشور‌ به‌ فعالیت‌های‌ تحقیقاتی‌ در این زمینه‌ می‌پردازند،از جمله‌ می‌توان‌ به‌ مراکز مختلف‌ وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مراکز پژوهشی‌ وابسته به وزارت‌ علوم و وزارت بهداشت‌، انستیتو پاستور ایران، پژوهشگاه ملی‌ مهندسی‌ ژنتیک‌ و زیست‌فناوری‌ و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران اشاره‌ کرد.

مشتاقیون یادآور شد: شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان در بخش خصوصی طی چند سال اخیر در زمینه‌های مختلف مهندسی بافت، مهندسی ژنتیک و فرآورده‌های نوترکیب و … ایجاد شده و در حال گسترش هستند.

ایسنا
 

بخش نظردهی بسته شده است..